Top wijnavond bij Perswijn

• Udo

Gisteravond was het weer zover: Perswijn paneleten. Alle panelleden nemen twee van hun mooiste flessen mee en drinken dat op bij 10 gangen met gerechtjes.

Met 12 deelnemers hebben we 28 flessen gedegusteerd. Wat een feest!

De lijst:

Champagne Deutz

Champagne Laurent-Perrier, Cuvée Alexandra Rosé 1998 (Patrick)

Gerecht 1 foie gras op toast

Meursault-Charmes Comtes Lafon 2000 (Marc)

Batard-Montrachet 2004, Vincent Girardin (Karel)

gerecht 2 zalmrillette

Meursault-Charmes Germain 2000 (Marc)

Puligny-Montrachet, Champ Gain, Sauzet 1986, Cuvée Karel de Graaf (Karel)

gerecht 3: sla van kingcrab, kreeft en langoustine met walnoten

Champagne Bollinger 1996 Grande Année uit magnum (Sjoerd)

Gravner Anfora 2003, Friuli Grave (Lars)

Gerecht 4 : Risotto met truffel

Châteauneuf du Pape La Gardine 1998 Brunel (Noël)

Haut-Batailley 1982, Pauillac (Bastiaan)

Léoville-las-Cases 1978, Saint-Julien (Patrick)

Haut-Brion 1978, Graves (Bastiaan)

Gerecht 5 côte de boeuf met groene asperges

Catena Alta Cabernet-sauvignon 1997 (Udo)

Penfolds RWT 1997 Shiraz (Ronald)

Gerecht 6 lamsnek + puree van knolselderij

Palmer 1989, Margaux (Yvo)

Palmer 1978 (Allard)

Palmer 1980 (Allard)

Palmer 1981 (Allard)

Angélus 1994, Saint-Emilion (Udo)

Mouton-Rothschild 1994 (Ronald)

Gerecht 7 ‘broodje bal’ van ganzenborst

Fonterutoli Siepi 1999, Toscana IGT (Lars)

Montevetrine Pergole Torte 1990, Toscana IGT (magnum) (Floor)

Kaas 1

Bel Air Lalande de Pomerol 1970 (Noël)

Grand-Puy-Lacoste 1970 (Ronald)

Kaas 2

Fonseca Guimaraens 1995 (Noël)

Burmester 1963, Vintage Port (Yvo)

Appelcrumble

Baumard 1997, Quarts de Chaume (Sjoerd)

Rieussec 79 (Ronald)

Ik heb geen punten gegeven, dat kan niet serieus als je zoveel wijnen drinkt, want uitspugen is er niet bij.

De mooiste wijnen van de avond waren voor mij Champagne Bollinger 1996 (zeker in combinatie met het gerecht) en Palmer 1989.

Meest verrassende wijn in positieve zin: Haut-Batailley 1982.

Meest bizarre wijn: Gravner Anfora 2003

Meest indrukwekkende wijn: Cuvée Karel de Graaf met Karel tegenover me :-)

Ik heb zeer korte notities gemaakt, als iemand iets meer wil weten over een bepaalde wijn hoor ik het wel.

Udo

• Eelco van Wieringen

"Gerecht 3: sla van kingcrab, kreeft en langoustine met walnoten

Champagne Bollinger 1996 Grande Année uit magnum"

Toen ik dit las dacht ik al dat het hier om een topcombi ging. Iets meer over de Bollinger?

Salut,

Eelco

• ralph

wat leuk Gravner!

Josko Gravner behoort tot het illustere gezelschap hardcore fundamentalisten als Giuseppe Mascarello, Gianfranco Soldera, Emidio Pepe, Paolo Bea en Eduardo Valentini. Elke fles die je daarvan kan krijgen, moet je kelder in.

gr, Ralph

• Udo

@ Eelco:

"Gerecht 3: sla van kingcrab, kreeft en langoustine met walnoten

Champagne Bollinger 1996 Grande Année uit magnum"

idd een prachtige combinatie, fijn dat de Bolly uit een magnum kwam, konden we nog een keer bijschenken. Wat vooral opviel was de fraaie ‘lie’ smaak en geur en fijn strakdroog. Dacht dat het om extra brut ging. Perfect op dronk, maar kan nog jaren mee.

@ Ralph: die Gravner was wel erg apart voor mij en eigenlijk voor iedereen. Wat volatiel, alcoholisch. Dacht blind dat de wijn iets versterkt was. Een beetje sherry-achtig. Niet mijn ding en zal hem zeker nooit aanschaffen, kost iets van € 60,- de fles meen ik.

Udo

• john

Udo,

Hoe stond die Pergole Torte 90 er voor? Ik heb daar nog wat flessen van liggen

Heb er nog nooit 1 geopend omdat ik vrees dat het een elegante subtiele wijn is die mij teleursteld……

Hasta Luego

John

• Christian Callec

Yep, beste Ralph, geen wijnen voor de ‘klassieke’ drinkers, wel voor de liefhebbers van extreme wijnen… Ik heb geen probleem met positief oxidatieve tonen als je ook nog veel materie in de wijn hebt, prachtige zuren, een enorme complexiteit in secondaire tonen… Tja, dan mis ik de primaire tonen nooit. Het zijn wel heel aparte wijnen die vragen om heel specifieke wijn/spijs combinaties…

Ik herinner mij een fantastische avond ten buitenhuize van de familie Felluga, ter viering van Livio's verjaardag. De zoon van Elda bracht een fles wijn van zijn grote vriend Jisko Gravner (uitspraak: GraÔner, niet GraVner,,,). De combinatie met rauwe ham en ‘speck’ van Osvaldo was …. v-e-r-r-u-k-k-e-l-ij-k! Zelden zo een perfecte combinatie met rauwe ham gehad. Op een na de beste was bij een andere bijzondere wijnmaker, Branko Cotar (alt-0268 werkt hier niet).

Aan de andere kant van de grens vind je ook een discipel van Gravner, Rencel (ook alt-0269 werkt hier niet). En in Carso heb je ook Benjamin Zidarich… schitterende, boeiende wijnen voor de avontuurlijk ingestelde genieter.

M.vr.gr.

Christian

• ralph

60 euro is niet goedkoop. maar de wijnen van producenten als boven genoemd is nou eenmaal iets bijzonders om te drinken.

(ik vergat overigens nog Quintarelli in dat rijtje)

Het zijn geen wijnen waar je er tientallen flessen per jaar van drinkt. Prachtig om zo 1 x per 2 jaar iets van Gravner te drinken. Net als Eduardo Valentini. Hier staat bijvoorbeeld tijdens de kerst o.a. een Cerasuolo (rosé) uit 2001 open van deze producent.

gr, ralph

• Udo

@ John: over elegantie hoef je je geen zorgen te maken bij de Pergole Torte, maar het was wijn 22 en het aantal woorden dat ik nog kon schrijven werd minder en minder, welgeteld 4: dik, mooi, fraai, lekker. Da's niet echt samenhangend…

@ Christian: het probleem zat grotendeels in de combi, jouw voorbeeld klinkt veel beter. Overigens was het een belevenis om zo'n wijn een keer te kunnen drinken, alleen komt het op zo'n diner niet tot zijn recht.

Udo

• ralph

beste john, je wordt oud of je zuipt te veel….

le pergole torte 1990 heb jij op 23 maart 2008 gedronken tijdens een verjaardagsdinertje van je lief in een restaurant in sprang capelle. toen was je er enthousiast over.

desondanksalnietemin, neem ik graag wat flessen tegen een prikkie over als je bovenstaande ècht niet meer weet te herinneren. ik denk namelijk dat de wijn nu helemaal naar de klote is… ;-)

groeten, ralph

• Christian Callec

@ Udo,

Dat kan ik helemaal beamen… Mijn eerste kennismaking met een wijn van Gravner was een ramp, net als mijn eerste kennismaking met sherry, met whisky, met… , met…

Vele combinaties hebben te maken met een ‘klik’ gevoel… het klikt of het klikt niet. Los van alle ‘magistrale’ theories gaat het uiteindelijk toch altijd om die persoonlijke beleving. En die is veel vaker afhankelijk van de omstandigheden dan van de innerlijke voorkeuren.

M.vr.gr.

Christian