Wow, wow, wow wat een feest. Leuk dat je dat hier deelt Udo, een aanrader om daar in het proef panel te zitten.
Hoe deden die Palmers het?
En Rieusec 79?
En wie kookte er?
Groet,
romke
Udo, wat leuk dat de door mij ingebrachte wijn zoveel credits van jou krijgt. Ik vond het ook buitengewoon plezierig dat ik tegenover je zat.
De wijngaard is overgens niet Champ-Gain maar Champ-Canet. Tijdens de oogst van 1986 heb ik op Domaine Etienne Sauzet in Puligny in de cuverie gewerkt en meegeholpen bij de vinificatie van de oogst van dat jaar. Toen de druiven van een perceel van de wijngaard Champ-Canet binnenkwamen waren Gerard Boudot, eigenaar en wijnmaker van Sauzet, en ik dermate enthousiast over het suikergehalte, de fenolische rijpheid (bruine pitten, de schillen doré) en de zuurgraad, dat ik Boudot durfde te vragen of we een cuvée konden maken met mijn naam op het etiket. Dat kon. Ik was uiteraard in de wolken.
De wijn heeft zijn alcoholische gisting ondergaan in 100% nieuwe eikenhouten vaten uit de Tronçais en uiteraard ook zijn appel-melkzure gisting op vat ondergaan. Hij is 15 maanden na de oogst gebotteld.
De mooie balans na 22 jaar laat zien dat 1986 een fraai jaar was voor witte Bourgognes. Helaas heb ik bijna alle flessen al opgedronken.
@ Udo
Ik begreep al dat Bastiaan is gepromoveerd tot de ‘wel tot het colofon van Perswijn toegelaten proeverts’. Waarvoor hulde, alhoewel ik natuurlijk niet kan nalaten om op te merken dat het èchte proeftalent ten onrechte nooit is (h)erkend door Ronald de G. te A. ;-)))))).
Overigens brengt Bastiaan tijdens onze proefgroep-proeverijen nooit dit soort wijnen in. Zal hem op dit laffe gedrag ernstig aanspreken.
@ Romke: ben de naam van de kok even kwijt, een vriend van Sjoerd begreep ik. Uiteraard stond Sjoerd zelf ook veel in de keuken en was hij heen en weer aan het draven met de borden. Dat deed Ronald met de karaffen en ze zijn niet tegen elkaar gebotst!
De Palmers waren allen toppers, voor mij was de 1989 de mooiste. Persoonlijk vond ik de 1980 ver ontwikkeld, maar anderen roemden juist die ontwikkeling. De 1981 was zeer elegant en de 1978 dikker met meer zoet fruit.
Rieussec 1979: kan ik geen eerlijk oordeel over geven, was glas 30. Maar hij had een flink bitterje en de wijn was al behoorlijk droog geworden. In de combi niet geweldig, op zichzelf een heerlijk glas.
@ Wim: komend jaar gaan we gewoon nog een treetje hoger op het GPStH podium en heeft Bastiaan het nakijken. Gaan we daarna eten in De Moerbei met een paar bijzondere flesjes :-)
Udo
Angelus '94 enkele jaren geleden gedronken, temidden van andere toppers uit dat jaar. Cos was de mooiste, gevolgd door Latour en Angelus (maar daar dacht niet iedereen hetzelfde over, meerderen hadden Angelus op 1 staan). Adem voor nog vele jaren. Prachtwijn, een icoon voor de rechteroever.
Salut,
Eelco
Heel simpel Anne-Wies, je moet kunnen aantonen dat je heel goed kunt proeven! En dan zit je erin. Vervolgens moet je ook nog vrijwel iedere dinsdagavond opdraven om tig wijnen van een score te voorzien en dat is dan nog de zwaarste klus.Week na week, na week, na week. Slechts de zeer krachtigen houden zulks vol!
Ruud.
Je moet niet alleen heel goed kunnen proeven, je moet ook vooral je eigen voorkeuren VOLSTREKT kunnen negeren. De ene keer krijg je 24 Chianti's geserveerd, de volgende keer 24 Madirans. Als een bepaald wijntype absoluut niet je eigen voorkeur is, is het verdomd lastig om werkelijk objectief te proeven of het product op zichzelf nu goed is of niet.
Maarreh… het helpt ook wel als je ‘enige naam’ hebt in het wijnwereldje, denk ik…
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?