diner met Reinhard Löwenstein

• john

morgenavond mag ik dineren met Reinhard Löwenstein, eigenaar/wijnmaker van Heymann-Löwenstein. Kijk er enorm naar uit!

wat me al de hele dag bezighoudt…….welke wijnen neem ik mee? waar verras ik hem mee…..sowieso in wit een fles Unendlich van Pichler……in rood…..nog geen idee…..

Hasta Luego

John

• Mathieu Wechseler

Veel plezier morgen. Zal wel een gedenkwaardig diner worden. Ben benieuwd waarmee je hem gaat verrassen. Vertel maar liever niet wat in NL het nieuwe woord van het jaar is geworden! ;-) We slaan er een absoluut pleefiguur mee.

Amitiés,

Mathieu

• Martin

Ik zou een mooie Griekse wijn meenemen, heeft ie vast nog nooit op.

Mvg

Martin

• Jacob Molendijk

Hallo John,

Wacht dacht je van een mooi stuk Grand Cru Boerenkaas uit Nederland.

Succes verzekerd!

mvg/Jacob Molendijk

• sjaak Kaptein

Prima suggestie

Heb in Frankrijk bij de wijnboeren ook altijd veel succes met zo'n kaasgeschenk.

Sjaak Kaptein

• Jeroen

John…wil je wel eens kappen met dat Undendlich verhaal. Das volgens mij niet'lekker. Ik weet de oplossing…we ruilen die flesjes van jouw tegen wat Novello ofzo ;)

Ik heb vorige week alvast een resrvering geplaatst vor volgend jaar. Moet niet gekker worden. Maar ik heb nog wat Nikolaihof vinothek 91….die moet ook maar ens geslacht worden

• Wim dL

@ Mathieu : Wie behoorde tot de gelukkige aanwezigen van de Bordeaux - Napa proeverij bij Savelberg in maart 2008, wist al LANG dat dit woord het zou gaan worden…

• john

wat een topvent! levensgenieter, filosoof, freak, naturalist en een begenadigd wijnmaker. Ook zijn vrouw is geweldig tafelgezelschap. kortom: we hadden een topavond met geweldige wijnen en dito gerechten.

wijnen die me bij zijn gebleven:

heymann-lowenstein uhlen rotlay 2003. 93/100. nog minimaal 5 jaar laten liggen

clos du papillon Baumard 1992. 94/100. waanzinnig vitaal nog. nog 20 jaar is geen probleem. dit is mijn allereerste niet zoete loire wijn die ik top vind.

dr. Loosen erdner treppchen spätlese 2003. 83/100. wat een megaslechte wijn! totale onbalans, geen zuren meer aanwezig, erg erg vlak. we dachten allemaal aan een elzas (sorry Bingo)

unendlich 2006 pichler 100/100. mijn 1e 100 punter in wit! waanzinnige neus! wat een terroirexpressie! en wat een lengggggggggggggggggggggggggggte…….gaat de komende 50 jaar alleen maar mooier worden. Reinhard noemde deze wijn…..zo lekker als moedermelk….:D

beaucastel 1979 90/100. mindere fles dan 3 maanden geleden

een saumur uit 2000 (ben de naam kwijt, Willem Hilfe) 92/100 wat een verrassende wijn! prachtige elegante boerse pinot….mooier dan alle dure bourgognes die ik de laatste 3 jaar gedronken heb…..

Pure 2004 Barroche 97/100. nog veel te jong maar wat een potentie!

daarna nog een auslese 1987 van willy opitz. dat was helemaal niet mijn ding, maar Reinhard vond hem zeer mooi. voor mij was het een alcoholische sherry…..

verder aten we in Magma onder andere kwalslierten (waanzinnig lekker en eetlustopwekkend) en bamboe met japanse paddestoeltjes. op verzoek kwam op de gelakte paling met ei weer voorbij. iedereen aan tafel werd er weer stil van…..Top!

weer een geweldige avond met topmensen rijker!

hasta luego

John

• Willem Booij

Ondanks dat ik (RW) een zakelijke relatie heb met Heymann Lowenstein wil ik toch de woorden van John onderschrijven.

Een prachtvent met een heerlijke tik als het gaat om wijnbeleving. Maar nog opvallender is dat deze man over veel meer andere zaken openheid geeft. Heerlijke en onthullende details over wijnjournalisten mogen vernemen :D In tijden niet zo gelachen over deze verhalen, die uiteraard onder ons blijven :D

Over de wijnen het volgende:

Heymann-Lowenstein Uhlen Rotlay 1ste Lage 2003. 94/100. Prachtglas, heeft tijd in het glas nodig en is nog steeds jong.

Clos du Papillon Florence Baumard 1992. 97/100 Wat een perfect Savenierres..ik wordt helemaal gelukkig van zo'n wijn.

dr. Loosen erdner treppchen spätlese 2003. 83/100. Eens met John

Unendlich 2006 pichler 96/100. Dit is simpelweg erg lekker en dat nog een keer.

Beaucastel 1979 87/100. Te oud voor mij, niet echt lekker

Clos Rougard Poujeux Saumur uit 2000, 95/100 Voor mij geen verrassing dus :D uit eigen kelder en wordt per jaart lekkerder. Is top wijn!

Pure 2004 Barroche 97/100. Daar verwacht ik nog veel van te horen :D

Auslese 1987 van willy opitz. Ik vond dit smerig..

Ik vond de keuken voor ieder gerecht geniaal deze avond.

grt

• Hendrik

Willem schreef:

Een prachtvent met een heerlijke tik als het gaat om wijnbeleving. Maar nog opvallender is dat deze man over veel meer andere zaken openheid geeft. Heerlijke en onthullende details over wijnjournalisten mogen vernemen In tijden niet zo gelachen over deze verhalen, die uiteraard onder ons blijven

………….

kun je niet een klein tipje van de sluier oplichten Willem?

Ik krijg beelden door van kompleet bezopen wijn-schrijvers, die het verschil tussen een Riesling en een Grau burgunder niet kunnen proeven, de wijnkoningin onzedelijk betasten, en de kofferbak vol laten stapelen met gratis wijn.

Zeg dat dat niet waar is :+