Reacties idee proefnotities

• sjaak Kaptein

Geachte JB,

Ik denk niet dat u de de JB bent die met een bepaalde regelmaat op wijnproeverijen tegen kom.

Ik leid dat af uit een gebruik van echte mensentaal in uw bijdragen op het prikbord

in plaats van het wat archaïsche taalgebruik dat ik lees in uw bijdragen voor Lekker Wijntje.

Heb de indruk dat u wel wat op gang wilt brengen maar wel buiten beeld wilt blijven.

Ik beschouw u als een passant op het prikbord.

Voor een passant bent u goed op de hoogte van alle bijdragen.

Heb het gevoel dat we door een zich achter JB verschuilende prikker in de maling genomen worden.

Ben nauwelijks geïnteresseerd in het maken van mooie proefnotities.

Proefnotities zijn niet meer en niet minder dan een geheugensteuntje.

Een mens kan niet alles onthouden.

Een proefnotitie is voor mij het aanduiden van het niveau, de persoonlijkheid, de toekomst, opvallende eigenschappen van een wijn.

Ook vind ik het interessant om sommige wijnen met elkaar te vergelijken.

Ik maak een proefnotitie eigenlijk alleen voor mezelf.

Ik vind het van ijdeltuiterig gedrag als je met je proefnotitie ook nog een soort creatieve, literaire prestatie wil gaan leveren.

Sjaak Kaptein

• John Bindels

Beste Sjaak,

Je alias-syndroom kan overgaan bij een goed glas. Je opvattingen over ‘archaisch’ kun je zelf genezen door je woordenschat uit te breiden en niet alles af te wijzen waarvoor je zelf niet open staat.Jij en je opvattingen over proefnotities kunnen velen met mij niet zien als maatstaf aller dingen. Doe vooral waar jij je lekker bij voelt. Dan gaat het zure trouwens ook vanzelf over.

Beste Eelco,

Waardering voor het oppakken van het idee, dat-zoals uit de reacties bijkt-een stevig draagvlak heeft opgeleverd. Graag, als het kan, de ‘ FRAAISTE’ en de ‘MEEST CORRECTE’ in de opzet aanhouden.

• Robèrt Koopman

sjaak Kaptein schreef:

>

> Heb het gevoel dat we door een zich achter JB verschuilende

> prikker in de maling genomen worden.

Uiteraard mag ik het eigenlijk niet verklappen maar het IP-adres van de John Bindels hier op het prikbord is hetzelfde IP-adres van de John Bindels die mij, heel af en toe, rechtstreeks mailt.

Twijfel over de identiteit is m.i. niet nodig.

M.v.g,

Robèrt

PS: een IP-adres onderzoek bij prikkers is geen dagelijkse bezigheid van een moderator, dit gebeurd alleen bij ernstige twijfel.

• Eelco van Wieringen

Beste John,

Begin deze week zal ik een draadje openen waarin de pn's geplaatst kunnen worden. Ik ben nog aan het broeden op de meest praktische aanpak. Ben wel stiekem een voorstander van zo weinig mogelijk reglementen.

Salut,

Eelco

• Willem Booij

Tja Robert…

Ik denk dat je hier een punt hebt. Daarnaast denk ik dat JB wel degelijk achter deze berichten zit, en in de wetenschap dat hij ons sowieso volgt lijkt het mij onwaarschijnlijk dat hij berichten onder zijn naam niet door hem geschreven tolereert…

En ach, niets is onmogelijk, Dante bezocht samen met Vergilius de hel om vervolgens via de louteringsberg weer in de bovenwereld te komen..

grt

• ralph

beste John, mi. wordt een wedstrijd mbt ‘de fraaiste PN’ wordt een literair circus. vooral doen.

een wedstijd mbt de ‘meest correcte PN’, veronderstelt een alleswetende beoordeler die de PN langs zijn meetlat legt. Dat stuit je wel op een probleem want er zijn maar heel weinig proevers die organoleptisch kunnen proeven. op dit prikbord is dat er m.i. maar ééntje die dat enigszins kan. de enige die in zo'n wedstrijd opzet zou kunnen jureren is dus m.i. de producent zelf

just my 2 cents…

• sjaak Kaptein

Geacht mijnheer Bindels,

Ben altijd erg voor Vrijheid Blijheid.

In mijn eigen meningen.

In de mening van anderen.

Zie mijn mening echter NOOIT als een MAAT der dingen voor anderen.

Sjaak Kaptein

• Peter vdB

Interessante zienswijze, Ralph. De consumentenbond heeft met zijn wijngids de ambitie gehad objectief te zijn. Het is natuurlijk te prijzen dat zo'n gids probeert wijn te ‘vangen’ in objectieve termen, maar een wat meer ervaren wijndrinker kan er echt helemaal niets mee! Wat te denken van deze omschrijvingen van respectievelijk een rosé en twee rode wijnen:

1) erg veel geur, iets zoet, weinig zuur, vrij bitter, erg veel smaak, iets complex.

2) weinig geur, weinig zoet, weinig zuur, erg weinig bitter, veel smaak.

3) erg veel geur, erg weinig zoet, weinig zuur, iets bitter, veel smaak. Mooi complexe wijn, duidelijke bitters, veel fruit, hout, vrij veel tannines.

Kies je daar een wijn op?

De meest correcte PN bepalen. Dat lijkt mij een ongelofelijk hopeloze taak, maar daarom nog niet een waar je niet aan zou moeten beginnen. Verwacht echter niet dat je daar energie van krijgt. Of gevoelens van blijheid. Of verwondering. Of nieuwsgierigheid. Vier gevoelens die meer literaire beschrijvingen wél kunnen oproepen.

Hartelijke groet, Peter vdB

• ralph

Beste Peter,

Literaire PN's vind ik soms lollig, echter het publiceren ervan vind ik ook pure ijdeltuiterij. Ik heb er helemaal niets aan. Leuk voor degene die zo'n literaire ervaring heeft gehad, maar mijn drink gedrag wordt niet beinvloedt

Het delen van ‘correcte/organoleptische PN’s' vind ik beslist de moeite waard. Daar vind ik niets ijdeltuiterigs aan. Daarmee help je elkaar juist. Daarom ben ik op zoek naar een duurzame manier organoleptische PN's ontsluitbaar te maken en ervoor te zorgen dat deze eenduidig worden beschreven en derhalve kunnen worden geconsolideerd. Puur functionele PN's. De geheugensteuntjes delen dus.

gr, Ralph

• Peter vdB

Ralph schrijft: “Het delen van ‘correcte/organoleptische PN’s' vind ik beslist de moeite waard” en “Daarom ben ik op zoek naar een duurzame manier organoleptische PN's ontsluitbaar te maken en ervoor te zorgen dat deze eenduidig worden beschreven en derhalve kunnen worden geconsolideerd. Puur functionele PN's. De geheugensteuntjes delen dus.”

Ralph, geef eens enkele voorbeelden, want ik begrijp met de beste wil van de wereld niet wat je bedoelt. Jij schrijft dat producenten zouden moeten jureren. Ik moet vaak gniffelen en grinniken als ik zie wat producenten schrijven over hun wijnen. Het is een altijd leuke bezigheid bij proeverijen: éérst samen zelf beschrijven en dan voorlezen wat de producent schrijft…