Reacties idee proefnotities

• John Bindels

Heren,

Zoek het niet te ver. Het gaat niet om ijdeltuiterij. Het gaat- en dat was ook mijn idee- om vernieuwing van tot op de draad versleten wijntaal, die hier en daar al een bescheiden poging tot renovatie ondergaat. Aan nieuwe wijntaal kan iedereen bijdragen die in persoonlijke taal uitdrukt wat hij ervaart. En dat die taal en de beelden die daaruit voortkomen in originaliteit van formuleren kan uitblinken, heeft weinig met ijdelheid te maken, denk ik. Om dezelfde reden dient de nadruk ook niet op het ‘literaire’ van die uitingen te vallen ( wat daaronder ook mag worden verstaan) . Ijdeltuiterij is niet aan de orde. Die ontkent de kracht en het tempo van wat ik maar ‘onbarmhartige vergankelijkheid’ zal noemen. En die kan dus per definitie geen 25 jaar worden ‘opgelegd ’. Onder ‘meest correcte" zouden we niet meer moeten willen verstaan dan: zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid. En die kan vooraf breed en vakkundig ’getoetst' zijn. Een producent is daarvoor lang niet altijd de geeigende figuur. Nog niet zo lang geleden volgden Catalaanse boeren een cursus om hun eigen wijnen te leren beschrijven.

Laten we het niet te ingewikkeld maken. Ik heb bovendien al voorgesteld met een simpel wedstrijdreglement te werken, kort en duidelijk.

Verder: dank voor ieders bijdrage tot nog toe.

• ralph

Peter, heel eenvoudig: PN's beoordelen op correctheid, kan alleen maar de producent. Anderen kunnen dat ook, maar het is vrij arrogant om iemand zijn PN te beoordelen op ‘correctheid’.

• Robèrt Koopman

Beste Ralph, ook ik begrijp niet goed wat je daarmee bedoeld?

Hoe kan de procudent nu beoordelen of een PN over zijn wijn correct is?

OK, als je over de samenstelling van de blend gaat praten dan kan hij dat goed of fout verklaren.

Maar persoonlijke smaak-indrukken kan hij toch niet beoordelen?

Of emoties?

Hoe dan ook, JB snijdt wel een leuk onderwerp aan… :-)

M.v.g,

Robèrt

• sjaak Kaptein

Een wijnboer heeft dikwijls jaren nagedacht over de samenstelling van zijn cuvée.

Hij heeft daar over gedroomd, gedacht, getwijfeld en uiteindelijk besloten.

Dat is inderdaad de eerste man/vrouw die je heel goed kan vertellen wat er allemaal aan de wijn te proeven is.

Maar spontane proefindrukken van een passerende proever kan voor de wijnboer mogelijk interessant zijn.

Het duurt in Frankrijk trouwens vrij lang voordat een wijnboer je serieus neemt met proefindrukken.

Sjaak Kaptein

• ralph

beste Robèrt,

Misschien heb je daar wel gelijk in. Maar dan is de logische consequentie dat er nooit zoiets kan bestaan als een “meest correcte PN”

Maar ik zal het vast allemaal te mathematisch benaderen.

groet, Ralph

• Robèrt Koopman

ralph schreef:

>

> Maar dan is de logische

> consequentie dat er nooit zoiets kan bestaan als een "meest

> correcte PN"

Ik denk dat je daar een heel sterk punt hebt.

Waarschijnlijk bestaat het inderdaad niet.

Gelukkig ervaart een ieder het net weer even anders dan de ander.

Maakt dat wijn ook niet meteen zo mooi?

Het is geen ding/voorwerp wat je kunt meten/wegen of weet ik wat voor vaste waarde erin zit, dat zit er nu juist net niet in.

Oei, ver na 00:00… :-)

M.v.g,

Robèrt

• Wolf

Alle voors en tegens ten spijt:

medecompetitoren, wees voorbereid op een geduchte tegenstand uit mijn hoek! Heb dit jaar geen enkel sinterklaasgedicht geproduceerd, dus er zit nog wat ongeduldige creativiteit in de parate hoek van mijn brein!

Fijne dagen toegenwenst!

Wolf