Heren,
Zoek het niet te ver. Het gaat niet om ijdeltuiterij. Het gaat- en dat was ook mijn idee- om vernieuwing van tot op de draad versleten wijntaal, die hier en daar al een bescheiden poging tot renovatie ondergaat. Aan nieuwe wijntaal kan iedereen bijdragen die in persoonlijke taal uitdrukt wat hij ervaart. En dat die taal en de beelden die daaruit voortkomen in originaliteit van formuleren kan uitblinken, heeft weinig met ijdelheid te maken, denk ik. Om dezelfde reden dient de nadruk ook niet op het ‘literaire’ van die uitingen te vallen ( wat daaronder ook mag worden verstaan) . Ijdeltuiterij is niet aan de orde. Die ontkent de kracht en het tempo van wat ik maar ‘onbarmhartige vergankelijkheid’ zal noemen. En die kan dus per definitie geen 25 jaar worden ‘opgelegd ’. Onder ‘meest correcte" zouden we niet meer moeten willen verstaan dan: zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid. En die kan vooraf breed en vakkundig ’getoetst' zijn. Een producent is daarvoor lang niet altijd de geeigende figuur. Nog niet zo lang geleden volgden Catalaanse boeren een cursus om hun eigen wijnen te leren beschrijven.
Laten we het niet te ingewikkeld maken. Ik heb bovendien al voorgesteld met een simpel wedstrijdreglement te werken, kort en duidelijk.
Verder: dank voor ieders bijdrage tot nog toe.