Tegenvaller 2008 ?

• Dick Schinkel

Prikkers,

Dit jaar loopt langzamerhand weer teneinde.

Tijd voor weer wat overzichtlijstjes.

Te beginnen bij uw tegenvaller van 2008, misschien wat te mild uitgedrukt:D

Wat was uw baggerwijn, miskoop, van dit jaar?

Voor mij was dit ongetwijfeld de 100 euro wijn Clos St Hune Trimbach 2000,

bracht deze wijn in bij de Riesling proeverij van 14 juni, om wat tegenwicht te bieden bij al dat mooie Duitse geweld.

Volgens vele wijnschrijvers de Romanee-Conti onder de Elzasser Rieslings !!!

Wat een bagger!!

Hoop dat Willem z'n plantjes dit wel overleeft hebben :D

Met toch een smakelijke groet Dick ;)

• Hendrik

Dick, mijn tegenvaller van het jaar was een 100 R.P.P. wijn in Zwolle.

Kwam uit Spanje, en daarom ben ik de naam vergeten! (misschien ook omdat ik er nogal wat in mijn kelder heb liggen)

:+

p.s. Pison was wel een echte 100 punter!

• Wim dL

Mijn tegenvaller, overigens volstrekt geen miskoop of baggerwijn, was ook een 100 puntenwijn, de

1991 M. Chapoutier Côte-Rôtie La Mordorée

(France, Rhône, Northern Rhône, Côte-Rôtie)

Prachtig glas hoor, daar niet van. Maar ‘de volmaakte wijn’, laat staan, nog reserves voor de komende 12 jaar??? Het zal me benieuwen.

• Willem Booij

Hoi Dick,

ik kan je vertellen dat de plant (welke buiten mijn tuin stond) de volgende dag was overleden. Sterker nog de gemeentewerken kregen er lucht van en hebben de grond moeten saneren..

grt

• Willem Booij

Sterker nog Dick..

ik vroeg een beroemd wijnbouwer onlangs (beroepsmatig) naar een goed domein uit de Elzas, na lang nadenken vertelde hij maar een Elzas wijn in zijn glas toe te laten. Hij noemde Deiss, verder is zijn verwachting voor nieuw elan aldaar zeer negatief.

Kijk Dick, ik vind dat al jaren en vind het ook jammer. Maar echte mooie wijnen van de Riesling druif komen in mijn ogen eerst uit Duitsland, Oostenrijk en heel veel later uit Canada..

Elzas komt er niet echt in de buurt.

Dus mag ik de tegenvaller van 2008 de Elzas wijnen noemen welke ik moest drinken.

grt,

• Peter vdB

Leuk draadje.

Barbaresco 2004 Coste Rubin, Fontanafredda, Piemonte

Chateau La Louviere 2000 Pessac Leognan Blanc

Chateau Marbuzet 1998, Saint Estephe

Montana Sauvignon Blanc 2007, Marlborough Nieuw Zeeland

Cabernet Sauvignon BIN 407 1998, Penfolds

Chateau Lafite Rothschild 1975, Pauillac

en regelmatig supermarktflessen waar ik te hoge verwachtingen koesterde.

• Robèrt Koopman

Dit is zeker een leuk draadje!

Eerlijk gezegd, leuker dan toppers-2008… :-)

Ik heb last van een slecht geheugen, dat is niet leuk in het dagelijks leven.

Voordeel is wel dat ik nu geen wijn kan bedenken welke mij tegenviel in 2008.

Helaas had ik één fles met kurk dit jaar, dat viel dus reuze mee.

Noem geen naam want dat doet de wijnmaker onrecht.

M.v.g,

Robèrt

• William

Tegenvallers: zo'n beetje alles wat uit de supermarkt komt.

Ik heb ook meegewerkt (geproefd) aan de supermarkt wijngids van de Consumentenbond - die op dit prikbord voor heel wat kritiek heeft gezorgd- en heb daarvoor zo'n 100 wijnen mogen proeven. Dat was geen pretje! De te drinken wijnen waren op 1 hand te tellen.

Omdat ik pas iets meer dan een jaar “wat met wijn doe en heb” en steeds vaker met maar middelmatige wijnen te maken kreeg ben ik alleen nog maar bij de echte wijnhandels/winkels te vinden. Voor slechts een fractie meer qua flesprijs krijg ik behalve een goede wijn ook nog eens advies van iemand die er verstand van heeft.

Ik moet wel zeggen dat de gemiddelde flesprijs die ik betaal een stijgende lijn vertoont, je raakt toch gewend aan kwaliteit…

• john

en of je gewend raakt aan kwaliteit! op riesling na koop/drink ik geen wijnen meer onder de 15/20 euro. Ongetwijfeld zijn er nog mooie wijnen onder die prijs te vinden, maar de kans op teleurstelling is te groot.

teleurstellingen 2008:

alle riesling wijnen uit de elzas van trimbach, weinbach en zind-humbrech. allen pover, vlak, kort en een uitmuntend gebrek aan terroir…..

leoville lascases 2001, bracht werkelijk helemaal niets! Hopelijk het schoolvoorbeeld voor “gesloten fase”

de dr. Loosen van afgelopen donderdag. een schande voor een wijnmaker met zijn naam. Loosen is zijn topkwaliteit al jaren kwijt…..geld is belangrijker geworden…..

verder had dit jaar nog 4 serieuze kurkgevallen………:

yquem 86, Lafite 88, Petrus 02 en Unico 90

hasta luego

JohnDick Schinkel schreef:

>

> Prikkers,

>

> Dit jaar loopt langzamerhand weer teneinde.

> Tijd voor weer wat overzichtlijstjes.

>

> Te beginnen bij uw tegenvaller van 2008, misschien wat te

> mild uitgedrukt:D

> Wat was uw baggerwijn, miskoop, van dit jaar?

>

> Voor mij was dit ongetwijfeld de 100 euro wijn Clos St Hune

> Trimbach 2000,

> bracht deze wijn in bij de Riesling proeverij van 14 juni, om

> wat tegenwicht te bieden bij al dat mooie Duitse geweld.

> Volgens vele wijnschrijvers de Romanee-Conti onder de

> Elzasser Rieslings !!!

>

> Wat een bagger!!

> Hoop dat Willem z'n plantjes dit wel overleeft hebben :D

>

>

>

> Met toch een smakelijke groet Dick ;)

• sjaak Kaptein

Afgelopen Zondag op de overigens prachtige Bordeaux Proeverij van de Gouden Leeuw/v d Valk in Voorschoten.

Mouton Rothschild 2001

Geen klasse.Oppervlakkig. Overschat. In alle opzichten teleurstellend.

Maakt de hoge verwachtingen die je aan zo'n wijn mag stellen op geen enkele manier waar.

Via het onvolprezen vinopedia kon ik vinden dat deze wijn rond de € 180,- moet kosten.

Sjaak Kaptein