Cabernet Franc around the world?

• Jan

Prikkers,

Ik mag graag een glaasje 100% Cab. Franc wijn drinken. Mijn favorieten komen uit de Loire: Chinons van Joguet, Saumur Champigny's van Clos Rougeard en Roches Neuves.

Eigenlijk ken ik geen 100% CF wijnen buiten Frankrijk. Wie heeft ervaring met dit type wijnen uit andere streken?

Zijn ze aan te raden? Waar zijn ze te koop?

Ik hoor graag.

Dank.

Jan

• ralph

Jan, in Italie wordt een hele mooie 100%CF gemaakt: Paléo van Le Macchiole uit Bolgheri (Toscane). Voor mij één van de mooiste wijnen uit Toscane. Licata in Belgie zal ze vast nog wel hebben

• john

Jan,

Lees het draadje: “top wijnavond bij Le Defi” op plaats 26 van boven……100% CF uit NAPA

Hasta Luego

John

• Ruud Göebel

Jan, ik heb goede herinneringen aan: Mondivin 100% CF uit Villány, Hongarije. Komt uit een wijngaard van Eric Sauter en Jan van Lissum. Is o.a. te koop bij Sauter in Maastricht en Bussum.

Ruud.

• JoostB

In Hongarije worden prachtige CF's gemaakt, oa van Gere (o.a. DR Trading). In California kom je het ook nog wel eens tegen en verder zijn er nog wel wat wijnen uit de Bordeaux met een flinke portie. Ik geloof zelf dat Le Dome (St Emilion) soms bijna 100% CF heeft…

Ralph: Is Paleo geen CS? Toevallig een 97'er liggen en die heeft 95%CS en 5%CF… Of is dat tegenwoordig anders? Ik heb vaker gehoord dat in Italië (en in meer lander) niet altijd onderscheid gemaakt wordt tussen de beide Cabernets…

Santé,

Joost

• Jan

Bedankt, John.

Ik heb dit inderdaad gelezen en dat was voor mij de aanleiding om dit draadje te starten.

Dank daarvoor.

groeten,

Jan

• Patrick Woesthoff

zo, egwel!

Donderdag met Mat saampies gedronken. Goed binnen te houden!

(de Tirant, Occhini, Banyuls, Cap de Mourlin en de Seigneurs d'Aiguilhe trouwens ook wel )

• ralph

Beste Joost,

Paléo 2003 en 2004 en ook de aankomende 2005 zijn allen 100% Cabernet Franc. Sinds 2000 maakt Le Macchiole louter monocepage wijnen

100% merlot voor de messorio

100% syrah voor de scrio

100% cabernet franc voor paleo

groeten, ralph