Yquem 1994

• Peter Warmerdam

Ik heb in de voorverkoop een aantal flessen Chateau Yquem 1994 gekocht. En die zouden op dit moment al bij mij in de kelder moeten liggen.

De leverancier krijgt het echter niet voor elkaar om ze uit te leveren. Ondertussen wel een goedmakertje ontvangen en zo, maar ik blijf met een paar vragen zitten.

Is daar nou zo moeilijk aan te komen voor een wijnhandel ? Worden die wijnen uberhaubt wel van tevoren ingekocht en speculeren de heren wijnhandelaren met dit soort wijnen ?

Om dit bedrijf nu zomaar aan de schandpaal te nagelen gaat me nu nog even te ver, dus ik zou eerst wel eens willen weten wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Peter

• Freek

Peter,

jij bent wel erg geduldig. Voorverkoop 94 is in 1995 geweest! Reageert de verkoper wel op mail? Of kan je niet eens bij hem langsgaan?

Heb eigenlijk ook geen idee wat te doen.

Ik wacht ook al een week of 2 op 6 Ciabot Mentin Ginestra 2004 uit Italie, van een verkoper met meer dan 4000 positieve feedbacks. Andere aankopen altijd keurig ontvangen. Ik wacht maar even rustig af.

Freek

• Pierre

Dit verhaal klinkt alsof een leverancier probeert of hij hier mee wegkomt. Wellicht dat dezelfde wijn elders meer opbrengt. Wel een beetje dom in verband met eventuele reputatieschade. De keuze van je wijnhandelaar is net zo iets als de keuze van je huisarts, een kwestie van vertrouwen.

Hoewel ik persoonlijk tegen speculeren ben in veelgevraagde topwijnen, omdat dit prijsopdrijvend werkt, adviseer ik om dit probleem zakelijk aan te pakken, alsof het een onbetrouwbare bankier was (hoe actueel!) en een claim in te dienen op basis van de huidige marktwaarde!

Succes!

• Ruud Göebel

Beste Peter, wijnhandelaren die zaken doen met Frankrijk zijn vaak afhankelijk van ingehuurde bodediensten nl. de zgn. “groupage” er zal dan gewacht worden tot zendingen “economisch” zijn uit te voeren. Het kan ook nog zomaar zijn dat Sandrine Garbay (mijn favorite wijnvriendin!) met jouw flessen bezig is om deze van een gratis nieuwe kurk te voorzien.:+

Ruud.

• Udo

Toch niet 1855? Dan kan je fluiten naar je flessen…

Udo

• Peter Warmerdam

Nu begin ik het toch wel een beetje benauwd te krijgen Udo, want jouw boodschap is wel duidelijk.

Nu heb ik in het verleden wel vaker wijn gekocht bij 1855, en dat is eigenlijk altijd goed gegaan. Wat is er dan aan de hand bij 1855 ?

De volgende stap is dan maar om eens te kijken of ik voor het bedrag dat ik heb aanbetaald wat andere wijn kan laten overkomen.

• Robèrt Koopman

Hmmm….

Ik tik 1855.com in bij Google en dit is de derde regel die ik zie:

http://winereview.wordpress.com/2008/07/04/1855com-worst-wine-retailer-on-the-web/

Klinkt weinig vreugdevol….

Ík hoop dat het goed komt voor je!

M.v.g,

Robèrt

• Peter Z.

Flessen is blijkbaar de core business van 1855.com 8-)

En wat dacht je van het koersverloop van 1855 op de parijse beurs. Beurswaarde 99% gedaald in het afgelopen jaar:

http://www.euronext.com/trader/summarizedmarket/stocks-4377-EN-FR0004168243.html?selectedMep=1

Geeft mij geen vertrouwen. Peter, ik zou proberen mijn geld terug te vragen (evt. via de credit card).

Peter Z.

• Peter Warmerdam

Nou, een duidelijk verhaal lijkt me, ik ga maar eens kijken wat daar nog van te maken valt.

Ik laat het nog wel even weten hoe het afgelopen is.

Groeten,

Peter

• Udo

dacht dit dit wel bekend was, maar ik zou 1855 mijden. Ze zijn bij mijn weten zo goed als failliet en leveren nauwelijks hun (vooruitbetaalde) wijnen af.

Een stukje van een ander forum:

Apologies for raising this old chestnut again, now on the new members forum. However, I am still waiting for my 2004 en primeur deliveries from 1855 so the topic remains a live one for me and I wonder if it is also for others. I am getting plenty of reassurance on the phone, BUT several months have gone by and nothing has actually happened. My wine is being delivered into a bonded warehouse which may be causing the extra delays. Has anyone else yet received their 2004's - or indeed their 2003's? And if so did you do anything clever to make it happen which you could pass on. I am feeling just a bit frustrated.

Ik zou ze stalken om te kijken of er nog wat te halen valt.

Udo