het slechte nieuws over 1855.com was mij te laat bekend. hierdoor nog meer slecht nieuws: primeurwijnen 2004 en 2005 die ik bestelde werden niet geleverd. hiervoor heb ik nooit een verklaring, laat staan excuses ontvangen. ook werd er geen alternatief geboden. men deed simpelweg niets.
in mei 2008 vroeg 1855 mij de ‘tax’ en transport te betalen waarna levering kon plaatsvinden. ik betaalde braaf. in september had ik nog niets ontvangen of gehoord. meerdere e-mails werden niet beantwoord. als ik belde kreeg ik iemand die bijna onverstaanbaar Engels sprak (ik spreek helaas niet genoeg Frans om dit soort zaken af te handelen). vreemd voor een webwinkel met geheel Engelstalige versie. men stelde voor om mij terug te bellen, wat niet gebeurde.
uiteindelijk heb ik een zeer boze e-mail gestuurd en gedreigd met gerechtelijke stappen - ook hierop geen reactie.
toen toch maar weer gebeld en gezegd dat ik mijn orders wilde annuleren, en mijn geld terug wilde. dit was plotseling geen probleem en zou meteen in gang worden gezet. de medewerkster die mij te woord stond, vertelde me dat ze mijn boze e-mail wel gelezen had… maar er was geen tijd geweest om deze te beantwoorden (gedurende 2 maanden…). idioot natuurlijk voor een internetwinkel.
de annulering werd nu 1 dag later per e-mail bevestigd - helaas was het bedrag dat men zou terugstorten te laag: reeds betaalde verzendkosten (voor wijn die ze helemaal niet blijken te hebben!) en tax zaten hier niet bij. terwijl ik in het telefoongesprek nog zeer duidelijk had gezegd dat ik al mijn geld terug wilde - inclusief alle kosten (ook 10 euro administratiekosten…)
ik verdenk ze van kwade opzet. de hele gang van zaken lijkt gewoon op oplichterij.
wacht even af of ik mijn geld krijg en zo ja, hoeveel het is, en beraad me op verdere stappen.
conclusie lijkt me duidelijk: koop nooit bij 1855.com, zo goedkoop zijn ze trouwens niet, maar ga naar een betrouwbare, bekende Nederlandse wijnhandelaar waar je ook of beter: wel mooie Bordeaux kan kopen en ook tegen goede prijzen.
iemand schreef dat 1855.com bijna failliet is: ik wens het ze van harte toe!