restaurant- en hoteladvies Spanje

• ChrisW

De afgelopen dagen zijn we als echte nomaden door Frankrijk getrokken waarbij we steeds zuidelijker geraakten. Van Champagne (Reims) naar Bourgogne naar CdP en nu in Banyuls. Zuidelijker dan dit gaat niet in Frankrijk omdat we zodadelijk de grens met Spanje gaan oversteken.

In Spanje zullen we vervolgens anderhalve week verblijven.

Nu ligt in onze auto een complete bibliotheek met restaurant- en hotelgidsen van Frankrijk en Italië. We hebben echter niets meegenomen voor Spanje.

Nu is mijn vraag: naar welke restaurant- en hotelgidsen moeten we zodadelijk op zoek in de eerste stad die we gaan aandoen?

Ook elk reisadvies is van harte welkom.

Bij voorbaat veel dank,

ChrisW

PS: zoals de profeet Johan al zei heeft elk nadeel zijn voordeel. Goede restaurants (inclusief sterrenrestaurants) lijken minder vol dan normaal en goed kort van te voren te reserveren. Lang leve de recessie!

• ChrisW

Inmiddels reeds een Michelingids gekocht voor Spanje en Portugal waardoor we al iets meer leidraad hebben om ons aan vast te houden.

Voor wat betreft culinair advies:

Wat is de normale status van een bezoek aan een tapas-bar in Spanje?

Vanavond bezochten wij één van de betere tapas restaurants in Barcelona (Txapela; een echte aanrader), maar na zo'n 2 uur, 2 flessen witte wijn en zo'n 12 tot 15 kleine tapas-gerechten p.p. kregen we toch wel het gevoel dat we wel erg vaak nieuwe gezichten aan de bar naast ons zagen. Wij hielden het toch wel iets langer uit dan gemiddeld, wat op zich niet vreemd is voor een Hollander die het gevoel heeft een goede plek aan de bar te hebben veroverd. Ik had het nog wel twee uur kunnen uithouden, maar uiteindelijk hebben we maar de “gigantische” rekening van EUR 70 betaald en zijn naar de volgende tapas bar gegaan om verdere stigmatisering te voorkomen.

Wat was hier nu aan de hand?

a) Spanjaarden eten zoveel bij de lunch dat ze na 3-5 kleine tapas gerechten 's-avonds genoeg hebben

b) Spanjaarden zijn net als Italianen en zien de tapas als een voorgerecht op een uitgebreid dinner in een ander goed restaurant (zo heb ik het in het verleden alleen niet ervaren, maar misschien is het wel zo?)

c) als pure Hollander waren wij zo los geslagen door de lage prijzen en goede spijzen dat onze grenzen vervaagden en we meer konden eten dan de Spanjaarden

Als iemand nog een goed restaurant, met ook een goede wijnkaart, kan aanraden voor morgenavond in Barcelona dan houden wij ons zeer aanbevolen.

ChrisW

• Hendrik

Dag Chris,

antwoord A is helemaal goed! (en C misschien ook wel:+)

Hendrik

p.s. Montsant en Priorat zijn niet ver, zou ik zeker doen!

• JoostB

Chris,

Hotel ervaring heb ik nauwelijks in Spanje, maar bij mijn bezoek aan Priorat mei 2007, vertelde de baas en wijnmaker van Conreria de Scala Dei dat ie een hotel aan bouwen was in Scala Dei. Je zou eens kunnen kijken of de beste meneer inmiddels zijn tent geopend heeft… Locatie is onovertroffen en omgeving is allesbehalve vervelend overigens!!!

Santé,

Joost

• Wim dL

Zeker ook bezoeken: Comerc 24.

Tapasrestaurant met ster. Waar je absoluut een meer dan volwaardige maaltijd voor je kiezen krijgt. Met prachtige wijnen.

http://www.comerc24.com/

• ChrisW

Wim,

Dank voor het advies! (geldt ook voor de anderen).

Reserveren bij Comerc24 ging helaas niet. Door de taalbarrière was niet geheel duidelijk of je niet kunt reserveren omdat het een typische tapasbar is of dat het vol zat. Misschien dat we er morgen nog naartoe voor de kerstlunch.

gegroet,

ChrisW