DE PN-WEDSTRIJD

• Eelco van Wieringen

Het is een goed plan van JB. Hier de aftrap van de door hem voorgestelde pn-wedstrijd.

Een enkel regeltje:

- Elke pn die nieuw wordt geschreven, alsmede elke pn die in het verleden op het prikbord verscheen is toegestaan. Zo ook het voordragen van pn's van andere prikkers.

- Pn's worden beoordeeld op originaliteit, fraaiheid en op het vermogen de geproefde wijn zo precies mogelijk op de lezers over te brengen (en dit gaat niet noodzakelijkerwijs samen). Ondanks dit verschil in benadering wordt er maar een prijs uitgereikt.

- De keuze van de winnende inzending is aan de prikkers. Er zal aan het eind van de looptijd een poll uitgeschreven worden.

- Laatste datum van inzending is woensdag 7 januari.

- Er vindt een prijsuitreiking plaats voor de winnaar tijdens de Clos Mogador-proeverij op 31 januari in Leusden.

Goed, tot zover. Wellicht kunnen we er in slagen met heel vernieuwende ideeen op notitiegebied te komen. The sky is the limit.

Succes!

Salut,

Eelco

• Peter vdB

Heldere regels, Eelco.

Ik nomineer wijnvriend David, die niet alleen goed determinerend kan proeven maar óók erg helder en goed wijn kan verwoorden. Zijn aantekeningen zijn nuchter, nooit snob en met een flinke dosis verwondering. Daar hou ik van! Hieronder vier aantekeningen van wijnen - gepubliceerd op het prikbord - die allemaal blind zijn geproefd.

Goutorbe-Bouillot Cuvée Prestige Champagne

Voller geel van kleur. Zéér typische klassieke neus met veel gist, koperpoets, toast en ingemaakt geel fruit. Wow. Appelmoes met kaneel, dik van structuur. Wijn (champagne?) naar mijn hart. Er is veel discussie over dit glas vanwege het ‘oxidatieve’ karakter, wat in dit geval een heel mooi stijlkenmerk is en geen mankement, naar mijn mening.

1995 Clos Triguedina Prince Probus Cahors

Wauw. Met recht een snuffelwijn. Marmite, bramen, wat zweetlucht, koel, aards. Serieuze aandronk, geeft niet alles ineens maar je moet steeds weer terug naar de wijn om weer wat nieuwe indrukken op te doen. Hij heeft een wat nors karakter, deze wijn, maar dat maakt ‘m intrigerend en karaktervol. 18/20

1999 Chateau la Nerthe Chateaunef du Pape

Betoverend mooi in de neus. Púúr concentraat. Een tikje likeurachtig met bessen, bramen, zoethout, walnoten en al flink wat ontwikkeling. Het rijke zoet en het ‘dikke’ van de grenache-druiven in deze La Nerthe vallen extra op nu hij naast die koele, norse kikker uit Cahors staat. 17/20

1996 Chateau Montus Cuvee Prestige Madiran

Hier dacht ik onmiskenbaar Bordeaux te herkennen. Thee, verfijning, bosbladeren, kersen en bessen. Kan niet missen. Dus wel. Ik had alerter moeten zijn op het ruigere karakter van deze Madiran: hoge zuren en tannines die ‘rauwer’ zijn dan van de gemiddelde Bordeaux. Je moet er van houden, die stoere types uit het Zuidwesten (ik hou er van) 17,5/20

• Eelco van Wieringen

Een bijdrage is geen bijdrage. We laten het hier bij. Volgende keer beter.

Salut,

De Organisatie