Beste prikkers,

Mijn naamdag komt er weer aan. Met passend diner. En ondanks die prachtige draadjes over wijn-spijs en spijs-wijn combinaties ben ik er nog niet uit welke wijnen ik bij ons familie-kerstdiner mag plaatsen. Het menu stond al vast, dus deze keer moet ik vanuit de spijs redeneren.

Carpaccio van rund

Witlofsoepje

Trio van wild (filet van hert, konijn en fazant met eenvoudige sausen)

IJs met warme kriekskes op een wafeltje

Natuurlijk heb ik zelf al gekeken of ik iets passends in de kelder kon vinden. Maar de twijfel slaat toe. Graag jullie advies:

Voor bij de carpaccio zou ik een mooie, niet te zware sangiovese nemen (Chianti Classico 2004 van Coltibuono), alleen komt er dat witlofsoepje er achteraan. En ik wil niet blijven husselen met wijn. Dan toch maar van acquit met een Sauvignon blanc? Of beter een wijn met iets verdekter zuur bij de witlof (Anselmi Capitel Croce 2005)?

Bij klein wild of wildfilets leek me in mijn onschuld een mooie elegante bourgogne (Volnay Giroud 1999 of een iets jongere Côte de Nuits) super. Maar de meeste info op het web wijst stellig naar Bordeaux (Château De Francs les Cerisiers 1999, Yon Figeac 2001, misschien Montus CP 1998) of Priorat (Finca Dofi 1999, Clos Fonta).

Bij de warme kriekskes (het diner is in België) met ijs is het nog een vraagteken. Een mooie amarone (Viviani Amarone "Casa dei Bepi 1996) of heeft die niet voldoende zoet? Ik zie ook wel combi's van kersen met muscat. Is het leuk om er een selectie van Mas Amiel muscats naast te zetten?

Beslissen is lastig. Vrij naar Turner: Beslissen is de handeling die je moet uitvoeren als er onvoldoende informatie beschikbaar is om een onderbouwde keuze te maken. Maar ik wil graag die onderbouwde keuze maken, dus ik heb meer info nodig. Staan de voor de hand liggende alternatieven er bij? Wat zijn de criteria? Graag jullie advies.

Noël (aka Xmas)