De wijn van kerstavond........

• Dick Schinkel

In de reeks van welke wijn we vandaag nu weer drinken, mogen deze dagen natuurlijk niet ontbreken .

Alhier gaat zometeen een flesje Bollinger open voor bij de oesters uit Normandie. En later een Puligny-Montrachet 1e Cru “Champ Canet” 2000 Leflaive om een groot gekookt roodschaaldier (wat op dit moment nog leeft) te begeleiden :+

Met smakelijke groet Dick.

• Robèrt Koopman

Ik had vanavond een eenvoudige rode Franse wijn uit het rek gehaald.

Even een proefslokje genomen en niets aan de hand.

We moesten wachten op de pizza-koerier (schande, ik weet het) en na 30 minute lucht was deze wijn absoluut “vies” geworden.

Geen “kurk” of zo maar het leek wel naar zeepsop te smaken?

In dat geval maak ik mijn vaste witte huiswijn uit Zuid-Afrika maar weer open.

Daarvan weet ik tenminste zeker dat deze altijd goed smaakt.

Dit was denk ik mijn laatste 2007 flesje, volgende jaargang ligt al klaar… :-)

Kerst schiet er dit jaar een beetje bij in, morgen is deze wijn ook goed om te drinken denk ik zo.

M.v.g,

Robèrt

• willem

Kerst = werken

Dus vanavond kistler les noisetiers 2007 en dan silex 2005

het kan slechter

fijne feestdagen allemaal

groetjes willem

• sjaak Kaptein

Bij de wijnen en ook de spijzen van Dick krijg je niet echt het crisisgevoel.

Sjaak Kaptein

• Wim dL

Wij deden het rustig aan ;-)

Geen ‘crisisgevoel’, meer de ernstige behoefte om te consuMEERen omdat de heren bankiers dit jaar meermaals hebben bewezen het geld er in een hoger tempo en met minder genot doorheen te kunnen draaien…

2006 Ramey Chardonnay Russian River Valley (USA, California, Sonoma County, Russian River Valley) Kleur: Middel goudgeel Aroma / bouquet: Prachtig vol en rijp aroma, gedomineerd door vanille, caramel, hout, overrijpe banaan, ananas, kaneel en honing. Secundaire indruk bevat ook iets aan citrusfruit. Smaak / Afdronk: Frisse, zachtzure aanzet die vervolgens plaatsmaakt door een enorm uitgesproken carameltoon (zo'n boterzachte carameltoffee). Mooie rondheid door de 14,5% alcohol en een indrukwekkende lengte. Algemeen / potentieel: Prachtige Chardonnay, wel uitgesproken ‘nieuwe wereld’. Mooi, maar in de mond toch wat minder complexiteit dan in de neus. 50 + Kleur: 5 + Aroma / bouquet: 11 + Smaak / Afdronk: 12 + Algemeen / potentieel: 7 = 85/100

1995 Penfolds Grange (Australië, South Australië) Kleur: Diep, bijna inktzwart, donkerrood met oranje randje. Aroma / bouquet: Overweldigend, zwoel en rijp, koffie, vanille, hout (nieuw eiken en sigarenkistjes), chocola, kersenbonbons, gedroogd fruit als pruimen en vijgen. Ook: drop en zoethout. Na een half uurtje beluchten volgen: tabak, nasmeulende open haard, studentenhaver-chocola… Smaak / Afdronk: Zoet aanzetje, diep geconcentreerd, dik-sappig, veel krachtige maar aangenaam rijpe tannines, drop. Indrukwekkend lange afdronk. Algemeen / potentieel: Gedenkwaardige, complexe en ‘gelaagde’ wijn, nu al prachtig rijp maar nog vol reserves… 50 + Kleur: 5 + Aroma / bouquet: 13 + Smaak / Afdronk: 17 + Algemeen / potentieel: 9 = 94/100

Vanavond nog meer moois. Mijn kinderen en mijn ouders (82) komen bij ons voor het kerstdiner. Twee dagen geleden kookte mijn moedertje nog voor een groep van 8 kinderen en kleinkinderen. Supergrannie! ;-).

Mijn wijnpassie is ooit begonnen met een fles Ch. Mouton-Rothschild die mijn vader cadeau gekregen had, maar weigerde te consumeren toen puberaal betwetert moi hem even fijntjes vertelde wat die fles zou moeten kosten. Hij kreeg drie flessen van de Appie H. en was gelukkig. Ik kreeg de Mouton. En was gelukkiger… En toen ging het pas ècht los met mijn wijngekte…

Vanavond voor het kerstdiner een fles uit het jaar waarin mijn vader, oprichter van mijn bedrijf, nog in loondienst was…

Ch. Latour 1950…. ;-)

I'll be back

• Robèrt Koopman

sjaak Kaptein schreef:

>

> Bij de wijnen en ook de spijzen van Dick krijg je niet echt

> het crisisgevoel.

En daar ben ik blij om!

Crisis wordt ernstig aangepraat lijkt mij.

Zolang je werk hebt gaat het aan je voorbij.

OK, je moet geen huis willen kopen (of verkopen) want een hypotheek krijg je niet meer.

Of dat 100% waar is weet ik niet, staat zo tenmiste in de kranten.

De bankiers hebben het geld nu zelf hard nodig om de bonussen aan elkaar uit te betalen.

Mijn beide (ex) klanten merken niets van de crisis.

Niet ex omdat ik er niet meer mocht werken maar omdat mijn werkgever met pensioen wilde.

De ene is een internationale bank uit Canada, die verdienden dus flink aan het omvallen van een paar banken, zo gek kan het gaan….

Raar maar waar, 2008 was hun top-jaar… :-)

De ander is een installatie-bedrijf en de order-portefeuille zit te vol voor het komende jaar, de jaarlijkse kerst-vakantie is zelfs geschrapt door het vele werk.

OK, misschien zijn zij de enige twee bedrijven die het goed doen momenteel maar dat zal toch niet?

Laten we hopen dat het snel iedereen weer voor de wind mag gaan!

Nederland moet een beetje tegenwind wel kunnen hebben, als wij dat niet overleven dan vrees ik voor de rest van de wereld!

Kortom, Dick, ga vooral zo door!… :+

M.v.g,

Robèrt

• Ruud Göebel

Hoi Wim, doet mij weer met veel genoegen denken aan de reunie met de deelnemers van onze Zuid-Afrika reis vorig jaar. Thema was toen: “Wijn met een verhaal” Jij vertelde toen de story van de Mouton van je vader. Maar het allermooiste was, dat je toen zo'n fles tevoorschijn toverde om die met ons te delen.:) Veel genoegen vanavond met die Latour 1950, we lezen graag je PN.

Ruud.

• john

wim,

die Latour 50 gaat geweldig zijn!

heel veel plezier en genot toegewenst

hasta luego

John

• Eelco van Wieringen

Fijn verhaal Wim.

Salut,

Eelco

• Udo

Een Guigal Condrieu 2007 met kort gegrilde coquilles heeft gisteren prima gesmaakt!

Udo