Wij deden het rustig aan ;-)
Geen ‘crisisgevoel’, meer de ernstige behoefte om te consuMEERen omdat de heren bankiers dit jaar meermaals hebben bewezen het geld er in een hoger tempo en met minder genot doorheen te kunnen draaien…
2006 Ramey Chardonnay Russian River Valley (USA, California, Sonoma County, Russian River Valley) Kleur: Middel goudgeel Aroma / bouquet: Prachtig vol en rijp aroma, gedomineerd door vanille, caramel, hout, overrijpe banaan, ananas, kaneel en honing. Secundaire indruk bevat ook iets aan citrusfruit. Smaak / Afdronk: Frisse, zachtzure aanzet die vervolgens plaatsmaakt door een enorm uitgesproken carameltoon (zo'n boterzachte carameltoffee). Mooie rondheid door de 14,5% alcohol en een indrukwekkende lengte. Algemeen / potentieel: Prachtige Chardonnay, wel uitgesproken ‘nieuwe wereld’. Mooi, maar in de mond toch wat minder complexiteit dan in de neus. 50 + Kleur: 5 + Aroma / bouquet: 11 + Smaak / Afdronk: 12 + Algemeen / potentieel: 7 = 85/100
1995 Penfolds Grange (Australië, South Australië) Kleur: Diep, bijna inktzwart, donkerrood met oranje randje. Aroma / bouquet: Overweldigend, zwoel en rijp, koffie, vanille, hout (nieuw eiken en sigarenkistjes), chocola, kersenbonbons, gedroogd fruit als pruimen en vijgen. Ook: drop en zoethout. Na een half uurtje beluchten volgen: tabak, nasmeulende open haard, studentenhaver-chocola… Smaak / Afdronk: Zoet aanzetje, diep geconcentreerd, dik-sappig, veel krachtige maar aangenaam rijpe tannines, drop. Indrukwekkend lange afdronk. Algemeen / potentieel: Gedenkwaardige, complexe en ‘gelaagde’ wijn, nu al prachtig rijp maar nog vol reserves… 50 + Kleur: 5 + Aroma / bouquet: 13 + Smaak / Afdronk: 17 + Algemeen / potentieel: 9 = 94/100
Vanavond nog meer moois. Mijn kinderen en mijn ouders (82) komen bij ons voor het kerstdiner. Twee dagen geleden kookte mijn moedertje nog voor een groep van 8 kinderen en kleinkinderen. Supergrannie! ;-).
Mijn wijnpassie is ooit begonnen met een fles Ch. Mouton-Rothschild die mijn vader cadeau gekregen had, maar weigerde te consumeren toen puberaal betwetert moi hem even fijntjes vertelde wat die fles zou moeten kosten. Hij kreeg drie flessen van de Appie H. en was gelukkig. Ik kreeg de Mouton. En was gelukkiger… En toen ging het pas ècht los met mijn wijngekte…
Vanavond voor het kerstdiner een fles uit het jaar waarin mijn vader, oprichter van mijn bedrijf, nog in loondienst was…
Ch. Latour 1950…. ;-)
I'll be back