PN: Objet Vineux Non Identifié

• Peter vdB

Na de kerstmis is het bij ons natuurlijk Brabantse worstenbroodjes eten. Daarbij maar eens een héél bijzondere fles geopend.

Alkimya 1997 Les Cailloux du Paradis

Claude Courtois, Soings-en-Sologne

Een oxydatief gemaakte witte wijn van die magiër Claude Courtois. Het bezoek aan deze man vergeet ik nooit. Zéér gedreven. Onorthodox. Deze wijn is gemaakt van Menu Pineau druiven - nooit van gehoord - die gebotytriseerd zijn geoogst op 20 november. Absurd lage opbrengst van 6 hl./ha. De wijn wordt in een beschrijving die ik op internet aantrof een filosofiewijn genoemd en ‘Objet Vineux Non Identifié’.

Taankleurig, mahonie. Een neus waar toch wel heel veel aan te beleven is: ik ruik turks fruit, een vleugje kokos, gedroogde zuidvruchten, perzik. Maar ook honing en madeira-impressies. De wijn heeft een goede balans. Geen zweem van zoet, wat je misschien zou verwachten. De smaak is een soort mix van oloroso-sherrytonen en gedroogde sinaasappelschilletjes. Bizar opmerkelijk glas uit de Loire.

• Ruud Göebel

Beste Peter die menu pineau, is een synoniem voor de arbois (heeft niets te maken de Jura) Hij komt inderdaat ten westen van de Loire, er staat nog wat aangeplant in de Loir-et- Cher en ook nog wat in Indre voor de productie van Valencay blanc. De druif zit wat lager in de zuren dan de chenin en wordt daar wel vaak mee vermengd.

(Bron: Vines Grapes & Wines van Jancis Robinson)

Ruud.

• Peter vdB

En zo is die druif dan toch weer geidentificeerd, Ruud, dankjewel. Van die obscure druifjes, zoals in de Loire ook de Grolleau en Romorantin, kun je toch wel veel plezier beleven.

• romke van dijk

Wow Peter wat een supergave wijnervaring moet dat zijn geweest!

Mijn credo voor volgend jaar: Minder maar mooier!

Groet,

romke