De wijnen van derde kerstdag

• Eelco van Wieringen

Vanavond aan de voet van de standbeelden met een flink gezelschap het al eerder vermelde menu. Daarbij in ieder geval:

- Champagne Henri Goutorbe 1999 Special Club Grand Cru

- Rasteau 2005 Domaine d'Area

- Gallo Cabernet Sauvignon 1995 Estate Bottled

Ik vervoeg me in de keuken.

Salut,

Eelco

• romke van dijk

Beste Eelco,

Ik verbaas me een beetje over de laatste wijn, lijkt me na twee echt mooie wijnen geen donder aan…

Maar ach the proof of the pudding …

Fijne avond!

romke

• Eelco van Wieringen

Romke!

Het betreft hier zo'n beetje het beste wat ze daar maken. Vrij kostbare flesjes ook. Is in niets te vergelijken met het nat dat voor het gepeupel gemaakt wordt ;).

Toen ik een tijdje geleden de logistiek van de wijnen voor een grote toko opnieuw opzette, kwam ik een paar van dergelijke flessen tegen. De importeur gebeld en ze wilden ze voor 120 euro per stuk terugkopen. Zij hadden ze al lang niet meer en er was ook niet meer aan te komen. De toko heeft ze gehouden. Deze komen uit de kelder van prikker Twan.

Als ze desondanks tegenvallen, zal ik dat eerlijk melden.

Fijne dag!

Salut,

Eelco

• Jeroen

ah derde kerstdag

vanavond

we beginnen met

Larmandier Bernier Terre de Vertus ( 0 dosage)

daarna

Gravillas Emmenez-moi au Bout du Terret (100% oude Terret, 1 jaar op hout 600 flessen van gemaakt)

daarna

Les Terrasses d'Eole Auro Rousso Ventoux ( dan zingen we in koor…en we zwaaien met z'n alle naar chateuneuf)

daarna

ligt aan het dessert wat ik nog niet weet

mss een maury Alcove van Clos de vins d'Amour of een Quintessence de Muscat (Late Harvest) uit de Languedoc. De yquem van de Muscats

lijkt me voldoende

• romke van dijk

Meld jij dat maar eerlijk Eelco!

Én hou die 120 € in de gaten…

Geniet ze,

romke

• Eelco van Wieringen

Op hun site wordt deze wijn van de meest recente jaargang voor 80 $ excl. aangeboden.

• Wil

Vandaag mij laatste flesje Brunello di Montalcino Riserva, Casisano Colombaio 1997 opengetrokken. Eigenlijk gereserveerd voor de kerstdagen doch het is er niet van gekomen. Wellicht teveel keus…..

Precies twee jaar geleden mij eerste flesje opengetrokken, was geen succes voor mij…. Wellicht teveel er van verwacht.

Dit flesje twee uurtjes gedecanteerd. Prachtig glas wijn. Oranjerood met een licht bruin randje. Prachtige zuren, vol vette wijn. Typische sangiovese met pruimen en kersenmaak. Dit heeft zeker nog een lange toekomst voor de boeg. Dit was precies wat ik verwacht had.

Wat een verschil met mijn eerste fles…..

• romke van dijk

En?

Las net dat ongeveer 1000 000 000 flesjes de markt op zetten.

Zullen best wel een perceeltje hier of daar hebben waar ze iets heel moois kunnen maken.

Een icoon, flagship, of name it, heeft ieder bedrijf nodig

Groet,

romke

• Eelco van Wieringen

Viel inderdaad niet tegen. Proefde de wijn bij de canette met kalfsjus en truffel tezamen met wat andere flessen. Geen notitie gemaakt. Wat bleef hangen: superrijp, mals en boterzacht. Heb nog een flesje over, zal deze met meer aandacht proeven en een pn plaatsen.

Salut,

Eelco