Diverse PN's, o.a. van Spaanse wijn

• ChrisW

Bijgaand wat proefnotities van enkele van de wijnen die we de afgelopen dagen in en op weg naar Spanje hebben gedronken.

Los Astrales 2005

Héél krachtige spicy neus. Tannines zijn bijna te ruiken. Geen overdadige toast of vanille. Goed donker fruit. Heel intrigerende neus. Uiterst krachtige lange afdronk. Veel tannines maar niet drogend. Aan het einde komt ook het fruit weer naar boven. Goede zuren die de kracht van de wijn (zoetheid en alcohol) in balans brengen. Voor sommigen misschien beetje alcoholisch. Lang op te leggen en over 2 tot 5 jaar zeker nog beter. 94-95 puntjes, goede prijs/kwaliteit

La Cueva del Contador 2005

Totaal anders dan de Astrales (naast elkaar gedronken). Héél veel zwoel zoet rijp fruit (net niet overrijp). Unieke neus. Zou niet direct weten met welke andere wijn dit te vergelijken is. Kruidige afdronk. Heel filmend en fris. Nu al perfect te drinken ondanks super concentratie, dankzij de zachte ronde tannines. Beperkt zoetig. Wel belachelijk veel depot voor een wijn uit 2005 (niet veel eerder zoiets gezien). Kan leven met de 97 punten die de WA aan deze wijn geeft.

Clos Mogador 2000

Nog goed van kleur. Ook nog redelijk fruitig. Geen houtelementen meer merkbaar en beperkte prettige verouderingstonen. Niet heel complex maar intrigerend genoeg om het van de grote middenmoot te onderscheiden. Goed open. Beetje korte afdron/niet enorm geconcentreerd. Licht fruitig. Elegante wijn. Mist net wat “Poeha” voor een heel hoge waardering. Drinkt wel heel gemakkelijk weg, waar wijn natuurlijk voor bedoeld is. In de komende 5 jaar drinken; wordt denk ik niet beter. 92 pts.

Muga Crianza 2005

Beetje boers, verder goed fruitig en goed open. Heel beperkt hout merkbaar. Pittige middellange en fruitige afdronk. Niet extreem lang, maar wel heel goed voor dit prijsniveau. 90 pts

Muga Crianza 2004

Na het succes van de 2005 ook maar een fles van de 2004. Net een tandje beter. Naar dit soort Spaanse wijnen moet de notoire Bordeaux-liefhebber die ook in jaren als 2004/06/07 en straks 2008 flessen als Du Tertre koopt maar eens uitkijken. De stijl van deze instap-Muga is niet totaal anders (in de eerste jaren in ieder geval), maar de prijs/kwaliteit is m.i. veel beter. 90-91 pts

Baigorri Crianza 2004

Net als de Muga gewoon goed gemaakt. Ook weer geen overdadig houtgebruik. 89-90 pts

Aalto 2005

Zwoel, donker, beetje zoetig rijp fruit. Beetje bloederig vlees en kruidig. Heel beperkt vanille en nauwelijks toast, nu al perfect geïntegreerd en complementair aan de rest. Goede concentratie en lange afdronk. Nu nog heel primair maar dit moet gewoon echt heel goed worden gezien alle ingrediënten en de balans die hiertussen bestaat. Nu trouwens ook al heel goed te drinken. Liefhebbers van Clos Mogador zullen deze Aalto denk ik ook kunnen waarderen. 94-95 pts.

Alion 2004

Gemaakt voor bevers. Kennelijk was het hout in de aanbieding want er is nogal wat van merkbaar in de wijn. Lijkt op een ouderwetse Rioja. Met name het zoete vanille in het aroma en de afdronk (Amerikaans eiken??) vind ik niet in balans met de rest. De wijn zelf is denk ik niet geconcentreerd genoeg om het gewicht van het hout te dragen. Na twee uur komt er wat meer fruit door, maar dan nog voor mij geen superwijn. Ik snap niet hoe Miller (Wine Advocate) tot 96 puntjes komt voor deze van ingekochte druifjes gemaakte wijn. Voor mij was deze fles niet meer dan 90+? puntjes (de +? Voor het geval ik mij vergis en de wijn toch aan gewicht en balans wint in de komende jaren). Het valt me trouwens op dat je in alle wijnzaken struikelt over enorme voorraden van de diverse Vega Sicilia wijnen. Zowel van het huis zelf als van de Alion als de Pintia zijn meerdere jaren nog goed te koop, in alle flesformaten. Zegt dit misschien iets over de prijsstelling van deze wijnen en met name de prijs/kwaliteitsverhouding?

Pago de los Capelanos, Crianza 04

Had iets meer verwacht van dit huis en jaar (ook al zijn dit ingekochte druiven). 86-88 pts

Pegau Reservee 2004

Pegau blijft toch bijna uniek in zijn stijl. Dat was op de proeverij van Harry Karis duidelijk en dat was ook weer het geval met deze fles. Technisch mag de wijn misschien door de hoge brett-gehalte hartstikke fout zijn; ik vind het in ieder geval top. 94 pts

Pegau Reservée 2006

Iets lichter dan de 2004, maar wel in dezelfde stijl. 93 pts.

Fondreche, Eclat Blanc 2007

Hier heb ik al een paar dozen van op dit jaar. Blijft een heel prettige, frisse, stuivende wijn met een kruidige en redelijk geconcentreerde afdronk. Heel goed met diverse gerechten te combineren en zeer goede prijs/kwaliteit. 89-90 pts

Maucaillou 2005

2005 is echt een goed Bordeaux-jaar. Opvallend was hoe goed deze fles nu uit de verf kwam. Enkele weken geleden op de proeverij van De Gouden Leeuw waren de 2005’s niet heel expressief en makkelijk te beoordelen, laat staan te genieten. De flessen waren echter toen denk ik niet warmer dan 15-16 graden. De nu gedronken Maucaillou was zo’n 20 graden en ik denk dat dat met zo’n jonge wijn heel veel verschil uitmaakt. Heel expressief zuiver fruit en prettig houtgebruik. Natuurlijk niet de meest geconcentreerde Bordeaux wijn en niet de meest lange afdronk, maar gewoon een wijn waarvan je gemakkelijk een fles leegdrinkt. Ik heb nog veel Maucaillou’s uit 1985/86/88/89 liggen die nog goed te drinken zijn. Ook de 2005 Maucaillou zal lang meegaan. 90 pts.

ChrisW

• ralph

Beste Chris,

Ben het volledig eens met je lovende woorden voor Aalto en l'Eclat. Ik ben echt een Aalto fan, maar helaas kan ik niet meer van dat soort wijnen vinden in Spanje. Iemand die soortgelijke tips heeft: schreeuw het van de daken aub!

Maar, ik ben het ook eens met je kritiek op Alion. Ik heb dat spul nu meerdere malen uit meerdere jaren gedronken en vind dat je nog mild bent in je kritiek.

Dat je er over struikelt is niet zo gek. Van die Alion worden 100.000-en flessen gemaakt en vooral voor de VS markt (vandaar ook de overdaad aan hout). Aangezien de VS nauwelijks nog wijn koopt in Europa, zelfs oude uitstaande orders storneert, blijft Europa met de rotzooi zitten. De crisis in de wijnmarkt is gigantisch. In 2009 ontstaat een kopersmarkt.

fijne jaarwisseling,

ralph

• Chris

Prachtig beschreven Chris, volgens mij vermaak je je wel daar in Spanje , wil er zelf in Juni heen voor vakantie en voor de opleiding:D .

Bedankt voor de pn's, niet alleen maar de top maar ook o.a. Muga crianza ga daar eens naar op zoek bij m'n lokale wijnhandelaren.

Gr.Chris,

• john

hey Chris,

goed bezig!

Leuk dat je los astrales hebt ontdekt. Topwijn en bij bijna niemand bekend. ik heb er in het verleden al eerder over geschreven. Dit is de nieuwe Pingus van Spanje……alleen nu nog wel betaalbaar. 2004 is helemaal top. Overigens is dit wijn voor de lange termijn. Net zoals Alion. topwijn, maar niet om nu te drinken, over 10 jaar weten we wie gelijk heeft……

Clio al gedronken?

Hasta Luego

John

• Guus

Vanavond hier in het glas de Alion 1997. Dit is inderdaad een wijn waar je even geduld mee moet hebben. Nu prachtig rijp en helemaal in balans.

Groet

Guus

• john

en dat is het zwakste jaar van Alion…..moet je nagaan. Ben het trouwens helemaal met je eens dat de 1997 nu geweldig lekker is.

Hasta Luego

John

• ralph

smaken verschillen natuurlijk, maar om Alion een topwijn te noemen gaat, met alle respect, echt wat te ver. als je 15 jaar moet wachten totdat een wijn drinkbaar is omdat dan eindelijk het hout geintegreerd is, is de term ‘topwijn’ niet echt meer op zijn plaats….

maar wellicht schiet ik over 10 jaar wel zo ongelofelijk uit mijn schoenen dat ik dit berichtje alsnog rectificeer…..

van ‘pricing’ heeft men in ieder geval wèl verstand

gr, ralph

• john

dan moeten we het eerst hebben over de definitie van “topwijn”. Maar goed laten we het er hier maar bij laten…we spreken elkaar weer over een tijdje……en dan zien we of de Alion er nog staat en mooier is geworden of niet…..

Hasta Luego

John die Mas Daumas en Montus CP ook topwijnen vindt ondanks dat deze in hun 1e 8 jaar niet te nassen zijn…..

• ChrisW

John,

Ik heb de Clio nog niet gedronken, maar we hebben nog een paar dagen. Ik hoop dat ik hem nog ergens tegenkom.

De Astralis is inderdaad nog goed betaalbaar en kan zeker wel even mee. De 2004 lag volgens mij voor EUR 22,- bij de Corte Ingles (en volgens mij zijn zij niet goedkoop). Ze hadden ze daar ook nog in magnum.

De Alion is denk ik ook een kwestie van smaak. In een vorig leven dronk ik zelfs regelmatig goedkope rioja die hoofdzakelijk naar vanille smaakte. Tegenwoordig lijk ik wel iets van een allergie te hebben tegen duidelijk merkbaar vanille (of teveel toast). Puur persoonlijk en gelukkig hoeven we over smaak niet te twisten. Ik vraag me wel af of de Alion 2004 voor de prijs (volgens mij rond de EUR 40,-) niet iets te dun is en of er in zijn stijl geen betere wijnen te vinden zijn (2003 Smith Haut Lafitte uit Bordeaux bijvoorbeeld?). Ik heb overigens nog geen oudere Alion gedronken dus aan mijn oordeel hoeft ook niet teveel waarde worden gehecht.

Gegroet,

Chris

• john

De Astrales is een koopje voor 22 euro Chris! Zeker omdat deze wijn niet in grote aantallen wordt gemaakt en in de Benelux niet te krijgen is! Die 2004 is mega!

Clio ga je niet makkelijk vinden vrees ik…..ook hier zijn er niet veel van gemaakt en deze wijn is in alle winkels in Spanje binnen een week uitverkocht…..als je hem niet vindt, dan staat ie klaar in Februari op onze wine & dine avond! Zijn grote broer El Nido is helemaal waanzinnig, maar daar moet je nog even van afblijven….

Alion heb ik de laatste 4 jaar van € 21,50 naar € 41,00 zien gaan………doen ze goed die jongens….maar niet voor de consument.

Hasta Luego

John die jullie nog mooie laatste dagen wenst…..