PN: Planeta chardonnay 2001

• Udo

Je hebt wel eens van die flessen die zich verschuilen. Die willen niet gedronken worden en verstoppen zich achter in het rek. Hullen zich in een stofjasje om maar niet ontdekt te worden. Gebotteld in een zeer donkere fles zodat de eigenaar van een afstandje denkt dat het een rode wijn is.

Maar deze is er gloeiend bij. Na een jaar of zes aan de kurkentrekker ontsnapt te zijn heb ik hem te pakken en voor straf gaat hij er in één avond doorheen. Waardig begeleid door een dikke pompoensoep met veel kerrie.

Nu in het kristal: Planeta chardonnay 2001 uit Sicilië. Bronsgoud van kleur. De eerste snuf geeft vanille, vers gebakken cake, pisang goreng, tutti futti. De tweede snuif mandarijnenlikeur, amandelspijs en honing. Een wals en denk ik zelfs kerrie te ruiken of is dat de soep?

Een slok en ik heb de soep al in mijn mond. Zo dik en zalvend. Volledig rijp. Gedroogd fruit, notenmix, zeste en kruidenbonbons dansen op de tong. Een bittertje geeft een schopje na. De wijn die toch echt in de koelkast is geweest verwarmt het lijf en ledematen.

Is het jammer dat dit de enige fles was? Nee, elke wijn is gemaakt om gedronken te worden en vanavond is precies de juiste avond.

Udo

• ralph

prachtnotitie!

• Ruud Göebel

Zeer fraaie PN Udo, kan wat mij betreft rechtstreeks naar de PN commissie onder het voorzitterschap van J.B.:)

Ruud.

• Christian Callec

Slaat deze PN op de intrinsieke eigenschappen van de wijn of op die van de gebruikte gistselectie?

:+

M.vr.gr.

Christian

(die veel meer genot van de Planeta Alastro en de Cerasuolo…)

• Christian Callec

… oeps… genot = genoot….

• Udo

Wat een zure reactie? Dit gaat om een chardonnay van 7 jaar oud, weinig verwachtingen, geeft toch veel plezier.

Kan me niet voorstellen dat je onlangs ook een oude jaargang geproefd hebt?

Udo

• Peter vdB

hear hear

• romke van dijk

Lekker Udo!

Wat heerlijke tekst, maar je als prijsvechter kennende had je toch ook wel de JB Trophée in gedachten. En daar is overigens niks mis mee.

Verbazingwekkend dat zo een “nieuwe wereld” chardonnay van die leeftijd het zo goed doet!

Groet, en beste wensen van romke.

• Christian Callec

Beste Udo,

Niet zo boos worden… ;-)

chardonnay wijnen zijn er zo veel in de wereld…

HD was een van de eersten om er zo lyrisch over deze wijn te zijn.

Moet kunnen, maar ik krijg er zelf geen harde van.

Geef mij maar de andere wijnen van hetzelfde bedrijf… Geweldige wijnen met een heel eigen karakter, geen overal vervangbare wijnen van een alom beroemde druiven.

Het is maar waar je op geilt… ;-)

Dol op Planeta, niet op hun chardonnay… veels te ‘globaals’…

Maar ja, kwestie van smaak, Udo…

Je hoeft er niet mee eens te zijn en andersom ook niet.

Da's het mooie van wijn…

Het blijft een boeiend bedrijf, zonder meer!

m.vr.gr.

Christian

• Udo

Wat was de regel ook alweer? Niet meer prikken na 23.00 toch?

Udo