De druiven van de Champagne..

• VinnoTim

Beste alleen,

Ik hoorde een verhaal, dat hoe meer Pinot Noir er in een Champagne zit, hoe beter de kwaliteit van de champagne is???? klopt dat…..ik dacht altijd, dat blanc de blancs juist beter was???

Of bral ik nu maar wat

Gegroet,

en de beste wensen

• Ruud Göebel

Tim, de gebruikte druiven hebben niet zozeer met kwaliteit te maken maar meer met de smaak. pinot noir geeft de wijn fluwelig delicaat karakter en het aroma van rood fruit, pinot meunier geeft de wijn pit en florale kenmerken en chardonnay geeft veel verfijning, rondeur en afhankelijk van de bodem; mineraliteit.

Ruud.

• VinnoTim

Ik snapte er al niets van, von het maar een raar verhaal

• sjaak Kaptein

Even in het kort

Voor Champagne kunnen drie druivenrassen gebruikt worden.

1 wit druivenras; Chardonnay

2 rode druivenrassen: Pinot Noir en Pinot Meunier

De meeste Champagnes worden gemaakt door het sap van deze drie druivenrassen in een bepaalde samenstelling te mengen.

Dat wordt de assemblage/Cuvée genoemd.

Ieder druivenras geeft een bepaalde karaktertrek aan de Champagne

Chardonnay geeft elegantie en finesse.

Pinot Noir geeft kracht.

Pinot Meunier geeft fruitigheid. In de betere Champagnes komt betrekkelijk weinig of soms geen Pinot Meunier voor.

De volgende Champagnes worden uit één druivenras gemaakt.

Blanc de Blancs is Champagne die voor 100% uit Chardonnay bestaat.

Elegante heerlijke Champagnes die bij een Champagnediner als eerste geschonken worden

Blanc de Noirs wordt voor 100% uit blauwe druiven gemaakt, meestal Pinot Noir.

Kan heel gemakkelijk bij het hoofdgerecht geserveerd worden.

Dus het ligt er maar aan welke kwaliteiten je in een Champagne zoekt.

Sjaak Kaptein

• Eelco van Wieringen

Een goed geslaagde reeks van filmpjes over Champagne vind je hier: http://www.champagne.fr/fr_media_video.html#cepages

Ik krijg hele grote dorst.

Salut,

Eelco

• VinnoTim

Hallo allen,

Hartelijk dank voor jullie reacties!!!!

Maar de info over de champagne weet ik wel.

Alleen vond ik het verhaal zo vreemd, hoe meer Pinot Noir…..des te beter de champagne!!!!!

• sjaak Kaptein

Had en heb niet helemaal de indruk dat de info erg bekend was.

Vreemd om vragen te stellen over zaken die je allemaal al weet.

Sjaak Kaptein

• VinnoTim

Beste sjaak,

Als eerste beste wensen!!!

Ik had het over de basis info, die jullie gaven……dat snap ik wel!!!

Alleen was de info, voor mij nieuw…hoe meer Pinot Noir….hoe beter de champi…..en dat geloof ik niet, het enige andwoord wat ik wilde was of het waaar is of niet!!!

Gegroet

• Pierre

Het staat mij bij dat vroeger (toen alles nog beter was) Blanc de Blancs Champagne (=100% Chardonnay) niet zo makkelijk te verkopen was en daarom nogal eens relatief goedkoop werd aangeboden. Nu is het met Champagne qua marketing zo dat wat goedkoop is minder goed is (denkt men).

Ik kan mij concreet nog wel acties (ik denk zo'n 10 jaar geleden) herinneren van een grote importeur waar ik de naam niet van zal noemen (omdat het Delcave was) met een bekend merk waar ik de naam ook niet van zal noemen (omdat het Jeanmaire Champagne was). In het najaar konden klanten goede Blanc de Blancs kopen voor de prijs van ‘gewone’ Brut. Blijkbaar moest 100% Chardonnay Champagne, naar mijn mening de verfijnste categorie Champagne, geforceerd aan de man worden gebracht.

Nu is dit ondenkbaar. Blanc de Blancs is geen ondergewaardeerde wijn meer maar algemeen erkend als zeer fijntjes.

Wellicht loopt de toegenomen belangstelling voor finesse in de pas met de toegenomen belangstelling voor gastronomie en andere verfijnde wijnen zoals Albarino, Riesling, Gruner Veltiner en dergelijke?

• sjaak Kaptein

Pierre,

Mooie bijdrage.

Er is op dit moment een eeuwig tekort aan Chardonnay druiven in de Champagne.

Kost meer dan € 5,00 per kilo.

Er is ten minste 1 kg druiven per fles Champagen nodig.

Dat maakt blanc de blancs duur.

Maar de verfijning van Chardonnay gedomineerde Champagnes krijgt gelukkig steeds meer reputatie.

Champagne blijft een eeuwigdurend spannend avontuur.

Sjaak Kaptein