De druiven van de Champagne..

  • romke van dijk

    Grappig,

    Die Blanc de Blancs periode begin ik weer wat eenvoetig te vinden en ik apprecieer nu meer de goede Pinot Noir driven Champagne.

    Wat meer kloten, wat meer reuring in het glas…

    Tja een trendvolger zal ik wel nooit worden,

    Groet,

    romke die het heel leuk vindt Pierre hier steeds vaker op het prikbord te zien prikken

  • Pierre

    Beste Romke,

    Wat ik zo heerlijk vind aan een zuivere top Blanc de Blancs is dat je er op elk moment van de dag van kan genieten, ook 's morgens vroeg, in een koud pakhuis, op de lege maag!

    En ik merk aan mijzelve dat ik eendimensionale wijnen steeds meer waardeer en makkelijker combineer met gerechten.

    Complexiteit is al snel, om het op zijn Rotterdams te zeggen, pleur alles maar door elkaar!

    De kunst van het weglaten dus! Maximaal 3 smaken op het bord: Vis+groente+saus!

    Zo ook bij wijn. Geen gevoel van: ‘Wat heeft de wijnmaker hiermee bedoeld?’ Neen, zuiverheid, finesse, lengte in combinatie met fruit, mineralen, eventueel heel subtiel wat houttonen, met zoet, zuur en alcohol in adembenemende balans. De rest is overbodige balast, kitsch, belangrijk doen, te veel noten in de compositie!

    Natuurlijk is de power van een goede Blanc de Noirs ook boeiend, een rode wijn zonder kleur. Maar ik ben gestopt om als een soort missionaris dat soort producten aan de man te brengen. Het is hier geen museum!

    Gezond 2009!

  • Wim dL

    Wellicht nog wat toevoegingen…

    De ‘aanzet’ bij de smaak van Champagne wordt vooral bepaald door de Chardonnay, de ‘afdronk’ door Pinot Noir. De Pinot Meunier is zowel bij de aanzet als bij de afdronk het minst duidelijk waarneembaar.

    De prestige cuvées worden vaak gemaakt op basis van Chardonnay en Pinot Noir, dus zonder Pinot Meunier.

    De opmerking ‘hoe beter, hoe meer Pinot Noir’ snijdt dus in die zin hout, dat een betere niet-Blanc de Blancs altijd meer Pinot Noir heeft, omdat de Pinot Meunier immers achterwege wordt gelaten.

    Zo, maak ik het hiermee nu helderder of juist helemaal een chaos?

    ;-)

  • sjaak Kaptein

    In de Champagne krijg je altijd vage verhalen over de Pinot Meunier.

    Heb eens gesproken met één van de zeven oenologen van Moet et Chandon.

    Die wilde over het onderwerp Pinot Meunier helemaal niet spreken.

    Pinot Meunier gedomineerde Champagnes hebben een aangenaam fruitig maar weinig expressief karakter. Voor karakter heb je inderdaad de Pinot Noir nodig.

    Om te zien is de Pinot Meunier een grote druif en de Pinot Noir juist heel klein.

    De Pinot Noir komt nauwelijks boven de grootte van een krent uit.

    De kiloprijs van Pinot Noir is ook hoger dan de kiloprijs van Pinot Meunier.

    Leuk is wel dat er een aantal wijnboeren zijn die wel in Pinot Meunier geloven en er interessante Champagnes van maken.

    Eén van die mensen is José Michel in Pierry. De 100% Pinot Meunier is het paradepaardje van het huis.

    Champagne blijft boeien en verrassen.

    Sjaak Kaptein

  • sjaak Kaptein

    Zelfs Krug die eigenlijk alleen maar Prestige Cuvées maakt heeft in zijn geraffineerde assemblage van meer dan 50 wijnen een klein percentage Pinot Meunier.

    Sjaak Kaptein

  • Ruud Göebel

    Toch moet die pinot meunier veel gebruikt worden in la Champagne, immers het is ruim 40% van de aanplant in dit gebied!

    Ruud.

  • sjaak Kaptein

    Ruud,

    Dat is ook zo.

    Maar er is een zee aan Champagnes met een flink percentage Pinot Meunier die betrekkelijk neutraal smaken en nauwelijks indruk maken.

    Een wijnboer vertelde toen ik zijn Champagne proefde. Dat dit “un Champagne neutre” was.

    Toen ik hem vroeg waar om hij zich ten doel stelde om zijn leven te wijden aan het maken van zo'n neutrale (alleen het woord al in dit verrband) Champagne had hij nauwelijks een antwoord. De Champagne had meer dan 50% Pinot Meunier

    Ook bij de grote merken komen percentages van meer dan 40% in de assemblage/Cuvée voor

    Voor expressieve Champagnes heb je Chardonnay, Pinot Noir, goede grond en een wijnboer met kennis van zaken en passie nodig.

    Sjaak Kaptein

  • Robèrt Koopman

    Dus een wijnboer maakt een neutrale Champagne waar niets spannends aan is?

    Blijkbaar verkoopt dit goedje dan wel goed?

    Anders maak je het toch niet?

    Niet elke wijnboer wil een product maken wat boven het maaiveld uitsteekt.

    Waarom zit je dan in die business vraag ik me dan af.

    Blijkbaar zoeken we er teveel achter?

    Het is gewoon een drankje wat verkocht moet worden denken veel makers.

    M.v.g,

    Robèrt

  • John Bindels

    Beste prikkers,

    Mag ik u allen een vruchtbaar discussiejaar en een perfecte neus voor drinkbare wijnen toewensen. Verder meld ik net een boek te hebben gelezen waarin een tot heden volstrekt onbekende Champagnedruif voorkomt: De ‘Pinot Mineur’.

    Zie www.gourmandgzette.nl. Vindt daar boek en pagina. Lijkt me een aardig synoniem voor 40 % van de druivenproductie in die streek.

  • John Bindels

    Er is in de champagnestreek een nieuw druivenras ontdekt: de ‘Pinot Mineur’.

    Kennelijk een vrucht die in vergiste staat de wijn een depressieve afdronk geeft.

    De man die dit ras op het spoor kwam heet Dick de Ruiter. En om het nog speelser de maken: de man was klanktherapeut van beroep. Nog even en dan hebben we ook een ‘Pinot Pineut’. Zie voor boek en pagina: www.gourmandgazette.nl.