De druiven van de Champagne..

  • Pierre

    Ik herinner mij - toen het regime in de VS nog enigszins correct was, een bezoek aan een filiaal van Moet in Napa (California): Domaine Chandon (overigens met veel betere Sparkling dan de gemiddelde gewone ‘echte’ Champagne van Moet), met na afloop een fantastische lunch, buiten op het terras, van het naastgelegen restaurant, met als hoofdgerecht gebakken tonijn van sushi kwaliteit (van binnen rauw) met groene pepers met een glas licht gekoelde lokale rode PINOT MEUNIER. Erg lekkah! Dus heren (waarom schrijven er nauwelijks dames via dit medium?), voortaan niet zo negatief doen over op papier minder edele druiven.

  • Blezer

    Wat mij ooit is verteld is dat de mousse van de blanc de blancs in de regel sneller minder wordt dan bij een champagne op basis van onder andere de blauwe druivenrassen. Bij een geopende fles uiteraard…

    Heb dit echter ik de praktijk nog niet kunnen vaststellen, meestal gaan de flessen dezelfde avond nog naar de glasbak…

  • Pibarnon

    Een champagne die mijn hart gestolen heeft het afgelopen jaar is de Vignes de Vrigny van Egly-Ouriet, gemaakt van 100% pinot meunier. Complexe champagne met karakter, heerlijk om te combineren met verse zeevruchten. Een prachtige champagne voor zijn prijs.

    Antonio Galloni geeft de wijn 92 punten:

    The NV Brut Premier Cru Les Vignes de Vrigny is a very unique expression of 100% Pinot Meunier that emerges with an enticing array of licorice, mint, flowers and dried pears. This deceptively mid-weight wine offers lovely depth and a long, resonating finish. With time in the glass the wine grows more and more beautiful. While this Champagne shows more than enough complexity to offer fine drinking today, there is also plenty of minerality to provide at least a few years of cellaring for readers who prefer wines with a little more time on the cork. This bottling spent 36 months on its lees and was disgorged in July, 2008. Anticipated maturity: 2008-2012.

  • Eelco van Wieringen

    Zo zie je maar weer dat aandacht van de boer doorslaggevend is voor het resultaat. Maaaaaar…, ze zullen kwalitatief nooit het spetterende niveau van een pinot noir of chardonnay bereken. Althans, daar geloof ik geen bal van.

    Verder zie ik weinig aanleiding om tot een kwaliteitsverschil tussen chardonnay en pinot noir te komen. Wel een duidelijk stijlverschil.

    Ik had overigens recentelijk nog de blanc de blancs van Sadi Mallot in mijn glas, een heel fijn voorbeeld van zo'n wijn. Lichtvoetig, brioche en wit fruit.

    Ik ga gluhwein maken.

    Salut,

    Eelco

  • fietser in oranjestraat Gilze

    Hola Vinno Tim,

    Volgens mij is het met die Champies meer een kwestie van smaak en omgevingsfactoren …hear hear !

    Christian Callec verwoord dit fenomeen nog veel beter en genuanceerder dan ondergetekende.

    Al die bubbels die er in de wereld geproduceert worden hebben min of meer hun eigen karakteristieken maar dat neemt niet weg dat de bubbel die JIJ proeft op het moment van proeven in de omgeving waarin je verkeerd bepaald of je die bubbel lekker vindt.

    Een Törley bubbel op een zonovergoten middag op een terras met de juiste mensen kan zowww veel plezier opleveren.

    Een Bollinger RD 1990 kan op een fout moment zoww teleurstellen evenals de VV van het huis.

    Heeft niks te maken met de druiven denk,mooiste bubbel vorig jaar gedronken was een Brut van Weingut Gabel in de Pfalz…awesome !

    Goede plek, in the mood en ook een mindere Champenoise brengt dan veel plezier.

    Saluut,

    Peter V