K.U.R.K. 03 januari 200

• Eric M.

Hierbij alleen even heel kort de line - up na een erg vervelende avond wijn proeven :-)…. overige commentaar en pn's volgen….

1. Champagne Francois Hemart Grand Cru

EXTRA VOORPROEFJE: DOMAINE DE CHEVALIER 2003

2. Chateau de Chantegrive Cuvee Caroline 2005

3. Chateau La Louviere 2003

4. Larrivet Haut Brion 2001

5. Carbonnieux 2001

6. Latour-Martillac 2004

EXTRA TUSSENDOOR OM OP RODE SMAAK TE KOMEN

BOUSCAUT 2003

CHEVALIER 2003

7. Haut Bages Liberal 1994

8. Larrivet Haut Brion 1996

9. Fieuzal 1990

10. Montrose 1997

11. Almaviva 1997

12. Domaine de Chevalier 1998

13. Chateau Marbuzet 2001

14. Clementin du Pape Clement 2003

15. Modus IGT 2001

16. Armailhac 2001

17. Pichon Longueville Comtesse 1999

18. La Mission Haut Brion 1999

na het proeven bij de 1 1/2 ons foie gras Thanisch 1993

vervolgens coquilles gewoon puur met per, zout en bietje pistacheolie

hert, aardpuree, stoofperen

kaas (beaufort, chevere, en papillon biologisch)

vruchtenslof van wesseling (!!!!)

met beetje port Moscatel; uit 1980 voor de liefhebber

typen gaat wat lastig dus komt vast wel een vervolg……

was weer gezellie!

Toedeloe,

Eric

• Robèrt Koopman

Goed bezig!

Kijk uit naar de PN's.

M.v.g,

Robèrt

• Peter Z.

Hi Eric,

Ik ben net thuis…'t was weer een mooi proeverijtje! Bedankt!

Wat de witte betreft ging mijn voorkeur toch uit naar de Chevalier Blanc 2003 (18/20), wat een ontzettend mooi glas is dit aan het worden. Ik heb dit de afgelopen paar jaar toch al zo'n zes keer gedronken, en het wordt alsmaar mooier. De runner-up was denk ik toch wel Carbonnieux 2001 (17.5/20), al blijft het hout nog iets op de voorgrond. Leuk was dat de meesten deze gokten als Smith Hout Lafitte ;)

Wat betreft rood was de La Mission Haut Brion 1999 duidelijk de winnaar (18/20). Wat een kracht en jeugdigheid in dit klassieke glas! De Pichon Comtesse verbleekte erbij! Daarnaast een 18/20 voor Almaviva, ik blijf dit mooi spul vinden. Grootste verrassing was denk ik dan weer de Fieuzal 1990, met een zeer expressieve neus, prachtig mondgevoel, en door de meesten ingeschat als een mooie 1996'er. Tegenvallers waren er natuurlijk ook, dat waren voor mij Haut Bages Liberal 1994 (15.5/20) en Marbuzet 2001 (15/20) en d'Armailhac 2001 (15/20).

Al met al weer een prettig feestje! En met niet te missen hapjes om de boel af te sluiten… Top! Met dank ook aan je betere helft voor de gastvrijheid. Ik kijk uit naar de volgende KURK.

Peter Z.

• john

hey Peter, ik zei toch dat carbonnieux 2001 op dit moment erg mooi is……:D

Kan je mij nog even jouw scores geven van:

Clementin 2003, Larrivet 1996, Montrose 97 en chevalier rouge 98.

thanks

hasta luego

John

• Peter Z.

Hi John,

Jammer dat je er niet bij kon zijn!

Carbonnieux 2001 had ik een kist van 12 van, die al twee jaar leeg is (veel kado gedaan als we bij vrienden gingen eten). Waarschijnlijk te vroeg gedronken in het verleden, al blijf ik het hout wat dominant vinden. Nu inderdaad wel een heel mooi glas, voor de duidelijkheid.

Hier mijn lijstje:

1. Champagne Francois Hemart Grand Cru: Geen score, wel heel mooi deze bubbel!

DOMAINE DE CHEVALIER blanc 2003: 18

2. Chateau de Chantegrive Cuvee Caroline 2005: 16

3. Chateau La Louviere 2003: 14

4. Larrivet Haut Brion 2001: 16

5. Carbonnieux 2001: 17.5

6. Latour-Martillac 2004: 16.5

EXTRA TUSSENDOOR OM OP RODE SMAAK TE KOMEN

BOUSCAUT 2003: 16

CHEVALIER rouge 2003: 17

7. Haut Bages Liberal 1994: 15.5

8. Larrivet Haut Brion 1996: 16.5

9. Fieuzal 1990: 17.5

10. Montrose 1997: 16.5 (verrassend: drogende tannines…)

11. Almaviva 1997: 18

12. Domaine de Chevalier 1998: 17

13. Chateau Marbuzet 2001: 15

14. Clementin du Pape Clement 2003: 16 (ik was er van overtuigd dat het een nieuwe wereldsapje was, of zelfs een cru beaujolais (je weet maar nooit bij Eric ;) )! Heerlijk drinkwijntje, maar geen representatieve Bdx)

15. Modus IGT 2001: kurk

16. Armailhac 2001: 15

17. Pichon Longueville Comtesse 1999: 17

18. La Mission Haut Brion 1999: 18

• Klaas Vaak

Mooie avond, jongens!

Ik hoorde vrijdag van Peter dat dit stond te gebeuren en was op voorhand al heel benieuwd naar jullie bevindingen!

Wat vonden jullie van het kelderpotentieel van de witte Pessacs? Veel reserve? Of toch voor nu? Wat heeft jullie voorkeur? Jong en fris of misschien toch met wat leeftijd eraan?

Verder valt mij de hoge waardering voor Almaviva 97 weer op. Heb zelf nog wat liggen, maar ben telkens bevreesd om ze te openen. Was bang dat het al OTH zou zijn. Niet dus.

En tenslotte bevestigt LMHB 99 weer twee van mijn vooroordelen: het huis maakt topspul en 99 is voor Bordeaux een prachtig jaar om nu te drinken (en zeer betaalbaar…).

Gelukkig nieuwjaar allemaal.

Klaas :z

• Pedro

Heee medekurkers,

heb nog lang na genoten van de mooie avond. ‘t was wel weer een belevenis en het blijkt maar weer wat moeilijk het is om blind te bepalen wat binnen de bordeaux nu Graves is of van de andere oevert, daarbij ook nog rekening houdend dat er piraten tussen zitten, dit en dan ook nog de jaartallen…Willem G ben je d’r noiu al uit ;-)….. momenteel in het glas wit Chateau de Chantegrive Cuvee Caroline, is mooi ontwikkelt sinds gisteravonden zal nu van mij zeker 1/2 tot 1 puntje (op 20) meer krijgen.

Soooos jammer dat je er niet bij kon zijn we hebben je erg gemist. Kurkers bedankt voor jullie gezeldschap ‘t was als als vanouds met Willem G in een bloedvorm. Eric/Sandra bedankt voor jullie gastvrijheid en de over goede zorgen…’t was wel een klein stukkie foi :-) moet ik zeggen. Volgende keer bij mij met als thema Rielsing Duitstalig… en Montus verticaal…dat wordt ook weer mooi schat ik zo in..Willem G start een doedeltje (of zoiets) en kunnen we de datum bepalen..

Sante

Pedro

• Peter Z.

Hallo Klaas,

Bewaarpotentieel witte graves…lastig. Zowel de Chevalier blanc 2003 als de Carbonnieux 2001 zijn twee wijnen waar ik een aardige referentie bij heb. Beide wijnen worden nog als maar mooier. Dus ik denk dat je voor dit niveau wijnen best een bewaarpotentieel van zo'n 10 a 15 jaar kan inschatten, dat wil zeggen, als je net als ik niet van lijken houdt.

Wat betreft Almaviva 1997…vanavond de restjes genoten bij een heerlijke rumpsteak. Niks vermoeiends en absoluut niet over-the-hill, zelfs niet na een dag open (met kurk erop). Maar ik zou er geen 10 jaar meer op wachten om open te trekken … nu in topvorm.

Cheers,

Peter Z.

• Willem G

Beetje late reactie sorry, Eric verdient beter.

Eric het was TOP! De proeverij en het diner. Voor mij zeker een paar **!

Jammer dat John er niet bij was…..alhoewel dat stuk extra foie was wel errug lekker ;)

Peter Z heeft de wijnen al beschreven en daar kan ik mij goed in vinden. Toch nog een paar opmerkingen van mij ook.

LMHB was by far de mooiste wijn en indrukwekkend voor zijn jaar.

Comtesse 99 en Fieuzal 90 scoorden voor mij op gelijke hoogte. Comtesse toch wel vanwege de finesse, jammer dat de body een beetje ontbrak, zeker in vergelijking met LMHB. Fieuzal 90 vanwege het sap, de volheid en de mooie harmonie. Slechts een fractie daaronder Almaviva 97; toch ook heel mooi.

Armailhac 01 en Montrose 97 konden geen potten breken; vielen tegen gezien hun status.

Heren; doedeltje is verstuurd. Op naar de volgende!!

Groeten,

Geee.

• sjaak Kaptein

Ga jaar na jaar meer van Graves wijnen houden.

Vind wit en rood ieder jaar lekkerder en lekkerder

Een prachtig lijstje.

Sjaak Kaptein