Oude Wereld - Nieuwe Wereld

• Martin

Bedankt Tom, de meeste had ik al, maar niet allemaal.

Voor een antieke wijnwereld, zijn de wijnen toch springlevend hoor. Misschien eens een proeverij doen?

Mvg

Martin

• john

ik had de scores al gelezen op erobertparker. Lijkt mij geen beste reclame voor Griekse wijnen. Zo veel wijnen beoordeeld en zo goed als alle scores tussen de 83 en 89 punten. Wijnliefhebbers op zoek naar `nieuwe` wijnen worden hier niet warm van lijkt me. Of zie ik dit verkeerd?

Hasta Luego

John die zich persoonlijk kan vinden in de gemiddelde hoogte van de scores

• Martin

Ach John,

De impact van dit soort cijfers op de grote meerderheid van wijndrinkers is marginaal. Er zijn ook mensen in Nederland die niet iedere dag een wijn van grofweg 92-93 punten of meer drinken.

Ik hecht niet zoveel waarde aan deze punten. Er zijn veel wijnen beoordeeld, maar ook veel niet, zo blijkt uit de lijst. Ik mag mij verheugen in een snel groeiende belangstelling in Griekse wijnen, en daar zal deze puntentelling niet veel aan veranderen.

Dat jij je kunt vinden in deze scores vind ik merkwaardig, daar ik, en correct me if I'm wrong, nog niet heel veel Griekse wijnen gedronken hebt.

Elk land heeft zijn eigen wijnen, zo ook Griekenland, en het mooie van Griekenland is dat het zijn eigen druiven heeft, die nergens anders ter wereld groeien, Daar mag Griekenland trots op zijn en ze koesteren. Dat de internationale wijnpers de wijnen nog niet aan de top waardeert, doet daar weinig aan af. Gerenommeerde restaurants in Nederland als Oud Sluis, Lemongrass en het jou bekende Le Defi doen steeds meer met Griekse wijnen, en dat doen ze niet omdat ze maar matig gewaardeerd worden, denk ik.

Als je Griekenland als land, de keuken, de cultuur en het terroir leert kennen, zul je de wijnen beter gaan begrijpen, nog niet iedereen is daar blijkbaar aan toe, en dat geeft niet. Griekse wijnen zijn uniek, ze hoeven niet vergeleken te worden met de toppers uit Frankrijk, Italie, Spanje of Amerika. Nergens ter wereld groeien de Agiorgitiko druiven, de Xynomavro's, de Assyrtiko's en de vele andere druiven. In combinatie met het juiste gerecht zijn het prachtige wijnen, waarin je Griekenland op zijn mooist proeft. Maar als je dat niet kunt waarderen of (h)erkennen, dan zullen Griekse wijnen je niet kunnen bekoren. Dat zegt dan misschien net zoveel over jou als over de wijn.

Mvg

Martin

• theo

Nou Martin,

Ik hou wel van die griekse wijnen. Mooie geschreven.

het lijkt hier wel of je alleen nog maar dure/speciale wijnen mag drinken.

Overigens, ff naar de titel van dit draadje.

Waarom moeten er altijd 2 werelden worden vergeleken met elkaar? Waarom hebben ze niet beiden een eigen identiteit?

TG

• john

Martin,

Ik hoef het land niet te begrijpen om de wijn te kunnen waarderen. Ik beoordeel een wijn los van het land, de cultuur en/of het eten. Dan is mijn conclusie dat Griekse wijnen, Rode Bourgogne, Elzas wijnen en veel Italiaanse wijnen niet mijn ding zijn. Hoezo is dat een verkeerde benadering of zegt dat iets over mij? Je zal er je reden voor hebben…..

Ben blij dat jij als handelaar in Griekse wijnen hier anders naar kijkt. Maar uiteraard had ik van jou dit antwoord verwacht. Ik ben ook bevooroordeeld als het mjjn liefde en passie betreft……

Hasta Luego

John die zijn persoonlijke mening baseert op ca. 80 `betere` Griekse wijnen die ik het afgelopen 1,5 jaar geproefd heb…..

• John Copier

John,

Even met respect. Niet alle wijndrinkers en liefhebbers drinken (alleen maar) wijnen van boven de 90/100. Jij verwoordt meer waar jouw keuze ligt.

Ik heb onlangs 3 Griekse rakkers aangekocht en die kunnen mij bijzonder goed bekoren. Ik heb “slechts” op smaak en lekker in combinatie met de dingen op het bordje be- en geoordeeld en niet naar welke punten dan ook gekeken. Ik drink geen punten maar wijn en dat wil ik graag zo houden.

Ik zou graag willen, alhoewel ik daar nu niets maar aan heb, dat mijn eindcijferlijst er zo had uitgezien. (Ik heb gemakshalve het 100 puntensysteem naar het 10-cijferige systeem verwerkt). Zucht.

John

• Martin

Maar John,

Dan geef je toch eigenlijk ook al je antwoord? Het is niet JOUW ding, Vele anderen kunnen wijnen uit de Elzas, Italie en Griekenland wel waarderen. Met de diverse wijn-spijsdiners in Nederlandse restaurants die ik organiseer laat ik mensen in contact komen met de wijnen, en de reacties zijn vrijwel altijd (heel) positief.

Uit heel veel landen in de wereld komen mooie wijnen. Alleen kunnen sommige wijnen jou niet bekoren. Dat mag. Maar daarmee ga je te ver door te zeggen dat de puntentelling geen goede reclame zou zijn voor Griekse wijnen. Waarom niet? Omdat de meeste wijnen de 90 punten niet halen? Is dat dan de maatstaf om interessant te zijn? Worden wijnen alleen dan interessant ( voor jou ) als ze en veel RPP krijgen, en/of als ze heel duur zijn? Daar lijkt het wel op.

Mvg

Martin

• john

hey John,

Je hebt helemaal gelijk. Maar ik heb toch ook helemaal geen waardeoordeel gegeven over Griekse wijn behalve dat ik persoonlijk tot de conclusie ben gekomen dat het niet mijn wijnen zijn. Enige wat ik mij afvroeg is in hoeverre de scores van Parker in dit geval een negatieve invloed hebben op de vraag naar betere wijnen uit Griekenland door wijnliefhebbers in de wereld. Geen rare vraag toch? en dan bedoel ik niet eens de verkoop in NL….

En dat vraag ik me nog steeds af

Hasta Luego

John

• john

daar gaan we weer…..fantastisch dat jij ze wel lekker vindt Theo….en met goedkoop of duur heeft het geen zak te maken. waarschijnlijk zal er niemand op mijn serieuze vraag reageren maar wel hun lange tenen uitrollen……

Hasta Luego

John die afgelopen weekend genoot van een GOEDKOPE kabinett

• john

is het nou echt zo moeilijk om gewoon objectief te lezen? ik ZEG helemaal niet dat deze punten een negatieve reclame zijn voor Griekse wijnen, ik STEL de vraag of dit zo is……

ik heb eigenlijk heel erg veel zin om een heeeeele dure fles open te trekken met heeeeeel veel parkerpunten…..dan zit ik weer in mijn juiste hokje…..lekker Hollands weer….:D

Hasta Luego

John die dit draadje verder met rust laat…..