Oude Wereld - Nieuwe Wereld

• John Copier

Ik ben te snel door de bocht gegaan. Ik heb opnieuw je opmerking gelezen en dit in een ietsje ander daglicht geplaatst. Toch geef je een oordeel over dé “wijnliefhebbers” alsof die alleen maar kicken op wijnen vanaf 90 punten en hoger. Ik denk eerder dat je het vanaf, wanneer we het dan toch over punten in relatie tot wijnliefhebbers moeten hebben, dat wijnen tussen 80 en 90 het gros van de wijnliefhebbers weet te behagen. Daarboven heb je ook een categorie maar die groep lijkt mij evenals de wijnen veel en veel kleiner. Je geeft met deze kwalifikatie te veel eer aan deze beperkte groep.

Een wijnhandelaar die alleen maar wijnen van 90 punten en hoger verkoopt zal op deze aardkloot wel te vinden zijn. Ik denk echter dat dé wijnhandelaar een ietsje breder segment in huis heeft om alle wijnliebbers te behagen. Dit zal ook voor het restaurant opgaan. Breed en voor iedere wijnliefhebber en portemonnee. De wat betere restaurants.

Overigens heb ik in mijn leven toch al aardig wat Grieks weggestouwd. De lokalo's bevielen mij het best. Ik heb niet naar de bijbehorende punten gekeken.

John

• Martin

Ik reageerde m.i. al serieus John, maar wil het nog wel een keer doen;

Vrijwel alle wijnen scoren 85-89 punten…..“above average” heet dat, boven gemiddeld dus. Er zijn er ook een aantal die 90-91 punten scoren, zoals de Assyrtiko's van Sigalas, en enkele VinSanto's en Samos-wijnen. Ook Gaia maakt mooie wijnen. 90 punten of meer is “Outstanding” ……

Vrijwel geen wijnen onder de 85 punten, m.a.w. de kwaliteit in de breedte is “boven gemiddeld” aldus Parker. Je kunt dat als een compliment zien. Wijndrinkers die op zoek zijn naar nieuwe wijnen, kunnen dus met een gerust hart Griekse wijnen kopen, want de kwaliteit is vrijwel altijd “boven gemiddeld”, en ik denk dat er veel landen zijn waarbij dat niet zo is. Dat er (nog) geen uitschieters zijn naar boven, behalve enkele VinSanto's, kan mss ook te maken hebben met de historie van Griekenland. Pas na de val van het kolonelsregime in 1982 is GR een democratie geworden, waarmee er langzaam aan meer geld vrij kwam voor

wijnbouw, waarbij kwaliteit boven kwantiteit gaat. Pas de laatste 10-15 jaar is men echt bezig met kwaliteit, mede m.b.v. de EU. Dat is dus nog een korte staat van dienst, als je dan nu al in staat bent om na 10-15 jaar zulke wijnen te maken, dan ben je goed bezig denk ik. Griekenland staat internationaal gezien pas in de kinderschoenen op wijngebied, en kijk eens wat een kwaliteit er vandaan komt! Landen als Frankrijk, Italie en Spanje hebben een veel langere historie, dat kun je niet vergelijken.

Jouw opmerking vind ik dus nog steeds niet juist.

Mvg

Martin

• Udo

Het lijkt me dat John geen verkeerd woord heeft geschreven. Wellicht doet zijn reputatie en een interpretatie van zijn woorden geen goed?

Wijnliefhebbers op zoek naar `nieuwe` wijnen worden hier niet warm van lijkt me. Of zie ik dit verkeerd?

In vraagvorm en wat mij betreft is het antwoord: je ziet het verkeerd. Ik denk dat John wijnliefhebbers ziet als mensen die helemaal dwaas zijn van wijn, zoals de meesten hier op het prikbord. Maar dat is slechts een handjevol in Nederland. Een gemiddelde wijnliefhebber koopt wijnen tussen de € 5,- en € 15,- en kijkt helemaal niet naar punten. Als ze in aanraking komen met de betere Griekse wijnen zullen ze die proberen, net zoals de betere wijnen uit andere landen, zelfs uit Zuid-Afrika :-)

Wijnfreaks zullen door de gemiddelde score's niet warm lopen, dan moet je echt 90 of meer scoren.

Udo

• André

Wie heeft nog wijnen ? naar het topic?

André

• Tom

andré, m'n excuses om de topic te verstoren met het grieks intermezzo.

om het goed te maken nog een bedenking : denk dat er tal van syrah wijnen zijn uit languedoc/rousillon die een nieuwe wereld etiket kunnen dragen in de prijsklasse die je vooropstelt. er schiet mij geen naam binnen maar navraag bij Lang/Rouss kenners zal snel tot resultaten leiden.

Uit Côte Ventoux vond ik wat syrah wijnen uit het warme jaar 2003 wat australië-achtig (ik herinner me de fondrèche persia en murmurium cuvée ???) in hun babytijd (2005-2006). naar m'n oordeel keren ze na enkele jaren terug naar de stijl oude wereld.

veel succes met de proeverij,

Tom

• Blezer

Andre,

On topic: Kijk eens naar bijvoorbeeld Syrah, Pinot Noir, Cabernet Sauvignon, Sauvignon Blanc en Chardonnay uit de gebieden Carnuntum en Südsteiermark. Hier vind je mooie voorbeelden van wijnen in de “nieuwe wereld” stijl: Rijp fruit, meer body en minder zuren dan de gemiddelde “oude wereld” exemplaren…

• André

Inderdaad Tom,

Ik heb al merlots en syrah uit de Languedoc. En Château Pesquié - AOC Côtes du Ventoux Quintessence is inderdaad bijna nieuwe wereld. Bijna vanwege erg mooie zuren en toch aanwezige maar zeer rijpe tannines. Hier worden al jaren topwijnen gemaakt. Door de AOC vrij onopgemerkt.

Eigenlijk moeten we een term vinden voor wijnen die het beste uit de nieuwe en oud wereld combineren.

@ Blezer ; De relatief warme, hooggelegen gebieden in O. kunnen een eind komen. Ik zie deze wijnen zelden en ben groot fan van Sauvignon Blanc uit de Steiermark. Ik kan me een producent Trement?? herinneren. Is er een importeur van wijnen uit deze gebieden?

AS

• Robèrt Koopman

theo schreef:

>

> Waarom moeten er altijd 2 werelden worden vergeleken met

> elkaar? Waarom hebben ze niet beiden een eigen identiteit?

Daar kan ik mij bij aansluiten.

Waarom toch altijd die volkomen overboden vergelijkingen maken?

Elke wijn/land heeft toch zijn eigen identiteit en moet je niet vergelijken met een ander.

Overigens de opmerking van John dat je een wijn juist wél los moet zien van zijn cultuur en/of herkomst is ook een hele goede.

Al is de cultuur nog zo oud en zo mooi, als de wijn niet te drinken is is het niet te drinken!

Kan je dan geen goede wijn maken uit een streek zonder “cultuur” of prachtige geschiedenis?

Natuurlijk kan dat wel, als de omstandigheden perfect zijn dan moet het met de wijn ook wel aardig lukken.

De Romeinen hadden 2000 jaar geleden ook al scherp in de gaten waar ze de wijngaarden moesten aanleggen om snel en goed wijn te maken.

M.v.g,

Robèrt

• Blezer

Andre,

Een aantal goede producenten uit de “warmere” regio's van O. die oa. wijnen maken op basis van internationale druivensoorten:

Sudsteiermark: oa. Potzinger, Sabathi, inderdaad Tement, Wohlmuth;

Südoststeiermark: Neumeister;

Carnuntum: Artner, Grassl, Markowitsch, Netzl;

- Blezer

• Willem Booij

De Steiermark?

Is dat een gebied uit LOTR?

grt