Zwiteserse wijn

• Udo

Nu heb ik altijd begrepen dat de Zwitsers zo'n beetje al hun wijn zelf opdrinken en dat vrijwel alle witte wijnen met schroefdop zijn afgesloten. Maar nu zie ik een aanbieding bij discounter Dirck111?

Theo?

Udo

• theo

Udo,

Ik ben een groot fan van wijn uit Zwitserland. Inderdaad wordt het meeste ter plaatste gedronken. Ik drink veel wijnen uit Geneve, prachtige witte en Rose. De rode is wat minder. Ben ondertussen bevriend geraakt met http://www.domaineduchambet.com/menu.html

De reden dat het nauwelijks wordt geexporteerd is de prijs. Zoals alles wat uit Zwitserland komt, is ook de wijn prijzig (voor niet CHF verdienende ;-) ). Een fles ter plaatste bij de wijnboer kost al gauw een euro of 8. Als hij dan nog moet worden vervoerd, een hoge BTW (die is in Zwitserland slechts 7.6%), en je wilt er wat aan verdienen, dan wordt die wijn gewoon te duur voor de NLD markt.

Ikzelf drink bij mosselen bv meestal Humagne Blanche uit de Valais! De Pinot gris van mijn vrienden Chambet is ook een prachtwijn. Wat te denken van de Rose Oeil de Perdrix, op basis van Pinot Noir

Ben eens met een bevriende prikker plaatselijk aan het proeven geweest, en de mogelijkheden besproken voor NLD import.

Theo

(Udo, ik mail je privé om een flesje op te sturen :-) )

• Eelco van Wieringen

Ja, dat was een belevenis Theo! De wijnen zijn van onmiskenbaar hoog niveau en, mooi meegenomen gezien de discussie over Oude en Nieuwe Wereld wijn, ze beschikken over een geheel eigen karakter. Zo'n pinot gris bijvoorbeeld lijkt in niets op een pinot grigio of een Elzasser. Mooi puik spul is het met dito prijs. En tegen dat laatste kan een Hollander niet.

Salut,

Eelco

• Udo

Dit is Caves St Pierre, een coöp? Kost € 6,49. Kan dus niets zijn? Misschien koop ik een paar flessen voor wijnles die ik geef.

Udo

• Robèrt Koopman

Zelfs de HEMA verkocht een Zwitserse wijn.

Of ze dit nog doen weet ik echt niet meer, ben al 2 jaar niet meer buiten geweest.

Was niet eens zo duur dacht ik en toch redelijk te drinken.

Ook ik heb eens een flesje van Theo gekregen en die Zwitsers kunnen het!

M.v.g,

Robèrt

• theo

Weet niet of dat wat kan zijn voor die prijs Udo, jij weet waarschijnlijk wat zoiets inkoop mag kosten, kan het dan nog wat zijn?. Ik ben ervan overtuigd dat jij een beter proever ben als mij, ik zou zeggen…. probeer het eens.

Denk je voor je compliment Eelco, die dus die bevriende prikker was :-)

Een ieder is overigens welkom om te komen proeven.

TG

• Ed Starren

En niet te vergeten de ca. 1.200 ha wijngaarden in Ticino, het Italiaans sprekend gedeelte van Zwitserland.

Bijna 90% van alle wijngaarden in Ticino is aangeplant met Merlotdruiven, aangevuld met wat andere bekende Europese druivenrassen, zoals Chasselas, Chardonnay, Syrah en dergelijke, alsmede het hybride ras Nostrano Americano.

De reden van de overkill aan Merlot wijnstokken heeft te maken met het aldaar heersende klimaat.

De gemiddelde warme temperatuur gaat samen met een uitzonderlijk hoge luchtvochtigheid. En ondanks de meer dan 2.250 zonuren per jaar valt er gemiddeld, tijdens de groeiperiode van de druiven, bijna 2.000 millimeter regen per vierkante meter. Dit nog afgezien van heftige onweersbuien in combinatie met de nodige hagelbuien, die in ‘no time’ een wijngaard kunnen ontbladeren, waarbij de complete oogst dan als verloren mag worden beschouwd.

Merlot, een ras dat vrij vroeg rijpt, bleek zich goed te kunnen aanpassen aan het plaatselijke terroir, inclusief de grillige weersomstandigheden. Vanaf 1950 kwam de grote doorbraak voor de Merlotdruif in Ticino en sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw bestaat het arsenaal uit meer dan 3,6 miljoen Merlot wijnstokken.

De druivenstokken in Ticino worden veelal geleid langs pergola’s, maar groeien ook op de gebruikelijke traditionele wijze. De wijngaarden zijn over het algemeen klein en de eigenaren verkopen hun druiven meestal aan commerciële bedrijven (geen coöperaties), die er vervolgens wijn van maken. Natuurlijk zijn er ook de nodige bedrijven te vinden, die het hele proces wel in eigen handen hebben genomen, en zelf hun wijn vinificeren en verkopen.

Merlot staat bekend als druivenras waaruit rode wijn wordt gemaakt. Ook roséwijn behoort natuurlijk tot de mogelijkheden. Een niet onverdienstelijke curiositeit in Ticino is witte wijn, gemaakt uit Merlot.

Ed

• Ronald Heijden

Beste Udo ,

Op de valreep nog een flessie wit kunnen scoren heden middag. Omdat de zwitsers alles zelf opdrinken zie je inderdaad maar weinig zwitserse wijn in Nederland in het schap. In het kader van de opleiding dan nu ook maar gelijk in het glas

Fendant , AC Valais , 2007 , 100 % Chasselas , producent onbekend , 12 % alc.

Oog : goudgeel , licht pareltje in de wijn dat lang zichtbaar blijft

Neus : stuivend , versgemaaid gras , lychees

Mond : zuiver in de mond , tropisch fruit (niet storend) , pittige zuren

Afdronk : pittige zuren , witte peper , vervelend bittertje

Algeheel : de prijs in acht nememd zeker geen verkeerde wijn en het proberen waard , ik zie er meer een apperatief wijn in dan in combinatie met voedsel (kaasfondue , mosselen) zoals aanbevolen op het etiket > 7/10

Groeten,

Ronald Heijden

• Udo

Wat is dit prikbord toch leuk, ik vraag me iets af en de antwoorden stromen binnen, flessen worden aangevlogen en de wijn wordt geproefd!

Udo

• Peter vdB

Ronald, reuze interessant wáárom jij dit een aperitiefwijn vindt? Ik probeer te begrijpen aan de hand van de PN. Stuivende neus (goed voor het humeur) en pittige zuren (eetlustopwekkend)? Is het niet zo dat dat bittertje in de afdronk juist bij de maaltijd genoten helemaal wegvalt? Als ik zelf een wijn als eetwijn betitel, is het vaak een wat meer geconcentreerde wijn die tegen het voedsel op kan nemen, de frivole, frisse wijnen hebben het daar toch wat moeilijker mee. Overigens niet onlogisch dat een supermarktwijn ook wordt aangeraden bij de maatlijd, toch?