Zwiteserse wijn

• Ronald Heijden

Beste Peter ,

De wijn is met name fris en frivool in de neus , in de mond dus het zuivere + de pittige zuren. Je zou dus zeggen dat gaat goed combineren met voedsel maar ik heb gewoon een onderbuikgevoel dat dit bij deze wijn niet gaat gebeuren. Te weinig ‘filmend’ lijkt me in dit geval de voornaamste echte reden. Ik heb later nog een stuk brie naast de wijn gezet om het 'kaasfondueën" te gaan nabootsen maar dat was een grote tegenvaller. De wijn sloeg helemaal plat in de mond en kon de kracht van de toch zachte brie totaal niet aan. De brie smaakte vervolgens ook niet meer…… Misschien dat Udo genegen is om zijn licht eens vakkundig over deze wijn te laten schijnen want ik ben tenslotte nog maar in opleiding en zeker met het onderwerp Zwitserland.

Groeten,

Ronald

• Udo

Dat laat ik graag over aan WdL, die is in opleiding geweest bij Peter Klosse…

Maar kan alvast verklappen dat het romige en filmende van brie onmogelijk goed samengaat met frisse zuren.

Udo

• Ronald Heijden

Beste Udo ,

Ja , daar was ik dus ook achter gekomen maar het was al wat laat om nog een pannetje Ementhaler op het vuur te gaan zetten vandaar de brie :)

Groeten,

Ronald

• theo

Probeer eens een Reblochon met een Chasselas!

Of zeker, filets de perche (baarsfilet), bij voorkeur uit Lac leman!

TG

• Peter Mooyman

Heren,

Kijk eens op de website van ???

Daar vind je een breed gamma karakteristieke Zwitserse wijen, in diverse kwaliteitsklassen en alleszins betaalbaar.

Er zijn ook proefdozen beschikbaar.

Succes en groeten,

Peter MooymanUdo schreef:

>

> Nu heb ik altijd begrepen dat de Zwitsers zo'n beetje al hun

> wijn zelf opdrinken en dat vrijwel alle witte wijnen met

> schroefdop zijn afgesloten. Maar nu zie ik een aanbieding bij

> discounter Dirck111?

>

> src=“http://www.dirckiii.nl/admin/images/storage/Dole-du-valais-cave-st-pierre_1230553009.gif”>

>

> Theo?

>

> Udo

• John Copier

Ik dacht toch echt dat de Zwitsers een wet hadden aangenomen om op alle flessen schroefdoppen te gebruiken. Misschien ook nog andere afsluitingen maar geen kurk. Ik ga nog eens zoeken.

John

• theo

John, Ben niet bekend met een wet van schroefdoppen. Lijkt mij echter van niet, ik zie nog erg veel (ook laatste jaargang) met kurk. Zwitsers zijn in tegenstelling tot Fransen wel gevoelig voor wetgeving, en als er zo'n wet zou bestaan zou hij zeker worden nageleefd. Voor de zekerheid ga ik het deze week ff navragen bij mijn vrienden.

TG

• Anne-Wies

Heb het razend druk (wát nou recessie:-)?) en dus helaas weinig tijd voor dit zeer leuke en interessante prikbord. Ik vloog er vanavond weer even snel doorheen en zag de posting van John over mensen die hun eigen wijnen promoten op dit prikbord. Ik ben ook van mening dat reclame geen goed doet en geen objectief beeld geeft. Dat deed me even twijfelen of ik wel zou reageren maar het blijft lastig als ik dan bijvoorbeeld lees dat er gedacht wordt dat er zo weinig Zwitserse wijnen te koop zijn in Nederland? Het is weliswaar geen groot artikel, maar als ik proeverijen doe in de winkel met Zwitserse wijnen en kaas, bresaola, raclette, fondue etc. vliegen de flessen Cornalin, Fendant, Petit Arvine, Saint Laurent etc. de toonbank over. Maar niet voor € 6,95 natuurlijk ;-). Misschien eens leuk voor een pb-proeverij?