In de laatste dagen in Spanje hebben we nog wat interessante wijnen gedronken. In zijn totaliteit ben ik zeer onder de indruk geraakt van het culinaire niveau in Spanje en van het niveau van de toonaangevende wijnen. Helemaal in shock (ik positieve zin) raakte ik van het prettige prijsniveau van wijnen in restaurants (zelfs in 3-sterren restaurants). 2x de oorspronkelijke retailprijs leek het absolute maximum te zijn. Vaak was de opslag echter (veel) minder dan 50%.
Onderstaand volgen de enkele proefnotities van de meest interessante wijnen. Om verkeerde beeldvorming te voorkomen: we hebben ook echt veel <90 punten wijnen gedronken waar we heel veel van hebben genoten. In een goede tapasbar heb je ook niet veel nodig om veel genot te beleven. De proefnotities gaan hier echter niet over.
Laurel 2004, Clos I Terasses
Helaas sloeg een acute verkoudheid toe vlak voor de lunch. Waarschijnlijk door een 20 minuten in de zon op een terrasje voordat het restaurant openging kreeg mijn neus de kans om totaal te blokkeren en me elk wijngenot gedurende de drie volgende uren te ontnemen. Vandaar dat hier de PN van Karen volgt:
Zwoel, redelijk geconcentreerd, goed rijp fruitig en kruidig, uiteindelijk relatief fris. Zwart fruit, kruisbes, licht drop, smokey. Lange zachte en soepele afdronk. Puur door fruit en alcohol gedreven. Beperkt zoetig en alcoholisch. Komt jong over maar is al goed te drinken. 9 punten (en dat is heel hoog op de meetlat van Karen)
Laurel 2005, Clos I Terasses
Na de acute verkoudheid bij de 2004 toch nog maar twee dagen later in een ander restaurant de 2005 besteld.
Niet heel bijzondere neus. Beetje alcoholisch, wel goed warm fruit. Geen hout-tonen. Heel zoetige afdronk. Redelijk alcoholisch en krachtig (te). Zal na een paar jaar in de fles wel wat meer in balans komen. 90+
Numanthia 2003
Krachtige neus. Presenteert zich gelijk als powerhouse. Hout afgeleide tonen hebben in eerste instantie zeker de overhand, echter geen simpel vanille of toast maar veel donkerder en complexer (meer cacao/ chocolade/koffie). Hiernaast goed fruit op 2e niveau. Goed expressief. Moderne afdronk. Krachtig maar met goed vermaskerde alcohol en tannines. Zou ook een zware Chileen kunnen zijn. Lange afdronk. Goede wijn voor wie van de wat modernere stijl houdt. 93-95 puntjes.
Clos Mogador 2004
Beetje krenten in de neus. Prettig, zoetig, expressief, geconfijte pruimen. Heeft veel weg van sommige heel rijpe CdP’s (de heel rijpe Grenache cuvees). Echt heel prettig en nu al heel complex ondanks de enome kracht. Ondanks zoet aroma toch nog fris. Volle zéér lange zoetige afdronk. Héél geconcentreerd, krachtiger en anders dan de afgelopen weken genoten 2006 en 2000 (die eigenlijk wel veel op elkaar lijken). 97-98 puntjes. Misschien wel beste wijn van de afgelopen twee weken.
Artadi Pagos Viejos 2004
Gelijktijdig genoten met de Mogador ‘04. Totaal anders. Zoetig, heel jong fruit. Héél zuiver. Geen hout. Nog geen enkele complexiteit. Wel voor een Spaanse wijn veel finesse; een meer vrouwelijke wijn dan de Clos Mogador 2004 (Karen vond de Artadi ook beter te drinken). Heel primair jong zoetig fruit in de afdronk. Moet wat meer complexiteit ontwikkelen voor een hogere waardering 93++.
Torre Muga 2004
Redelijk gesloten en derhalve geen bijzondere neus. Enorm vierkante wijn, stijf van de tannines. Aan het einde van avond leek zelfs het glas vierkant te zijn geworden. Toch niet per definitie slecht. Nu niet te genieten door de geslotenheid en de kromtrekkende tannines met wat toast met vanille als toetje. Er zit echter – denk ik – wel degelijk veel fruit verstopt in de wijn. De wijn is heel donker van kleur, meet veel extractie gemaakt en lijkt voldoende geconcentreerd om wel wat hout te integreren. Misschien over 7-15 jaar topwijn? Nu alleen niet door mij te beoordelen. En helaas niet genieten: van alle wijnen in de afgelopen 2 weken, inclusief de vele slobberwijnen in tapasbarretjes, was dit de wijn met op dit moment de laagste genotfactor.
Gegroet,
ChrisW