John, ik had inderdaad verwacht dat mijn antwoord niet duidelijk zou zijn voor wat mensen.
(Even voor de duidelijkheid en terzijde: ik viel niet over het woord ‘topwijn’. Daar vielen anderen mensen over in een ander draadje)
Mijn antwoord blijft hetzelfde. Ik kan er wel nog dit aan toevoegen om hopelijk e.e.a. te verduidelijken:
Ik weet niet wat Parker verstaat onder kwaliteit. Waar voeldoet deze wijn dan aan? Is dat een intrinsieke beoordeling? Of benchmarked hij met andere gebieden, andere monocepages, andere jaargangen? Ik heb werkelijk geen idee. Ik weet niet waarom hij de ene wijn 98 punten geeft en de andere 90. De enige die ik redelijk snap is Galloni. Zeer accuraat en consistent naar mijn mening. Parker vind ik een ongeleid projectiel, maar soms verbaas ik me ook hoe hij met verbluffend gemak 9-darters gooit. Dr Jay snap ik geen jota van en Suckling…tja…'what is in the name' zullen we maar zeggen.
M.a.w. de beoordeler moet ik al heel, heel, heel goed kennen, wil ik snappen wanneer er een kans is dat hij een 98+ gaat uitdelen. Of de beoordeler moet heel duidelijk zijn over zijn definitie van kwaliteit en de meetbaarheid ervan. over dat laatste ging mijn vorige postje.
Daarbij ken ik de wijnen uit de genoemde landen niet en als ik de beoordeler zijn kwaliteitsmeetlat in het hypothetische geval wèl perfect zou kennen dan zou ik mijn ervaringen er niet naast kunnen leggen omdat ik ze niet heb.
het is dus geenszins een aanval op jouw stelling of vraag. ik geef alleen maar mijn mening en dat is ook waar je naar vraagt. Datgene wat ik vervolgens in dit postje en mijn vorige postje beschrijf houdt mij gewoon bezig.
groeten, ralph