nieuwe landen met topwijnen

• john

in navolging van de Griekse wijnen discussie vraag ik mij af welke `nieuwe` landen in staat zijn om in de (nabije) toekomst met meerdere domeinen STRUCTUREEL topwijnen te produceren. Met topwijnen bedoel ik wijnen die van de critici (JR, RP, WS etc etc) minimaal 19\20 of 98\100 krijgen?

Met `nieuwe` landen denk ik dan aan Argentinië, Griekenland, Portugal, Hongarije en Israël. Welke landen missen jullie?

Van deze landen denk ik dat Griekenland, Hongarije en Israël het nooit gaan halen. Argentinië heeft het in zich maar gaat nog wel een tijd duren.

Portugal is volgens mij het land dat dit niveau in de nabije toekomst gaat halen (port uitgesloten uiteraard)

Ben benieuwd naar jullie mening……..

Hasta Luego

John

• ralph

beste John,

interessante vraag. beter gezegd: interessant gekozen uitgangspunt.

mijn mening is dat ‘niveau’ niet meetbaar is adhv de meetlatten van WS, RP, JR, etc. De door hen gevoerde meetlatten zijn m.i. geen benchmark of maat voor kwaliteit.

de essentiele discussievragen zijn m.i.:

1) wat is kwaliteit?

2) hoe definieer je kwaliteit van wijn? Wat zijn kwaliteitsdrivers? (lengte afdronk, concentratie, kleur, langleefbaarheid, etc, etc)

ik moet meteen denken aan een scriptie over kwaliteitszorg in de bouw die ik ooit geschreven heb. (bouw)projectmanagement kent 5 beheersfactoren: tijd, geld, informatie, organisatie en kwaliteit. allemaal zijn ze eenvoudig te kwantificeren, behalve ‘kwaliteit’. want “wat is de eenduidige definitie van kwaliteit?” Hoe leg je dat eenduidig vast? Hoe meet je het vervolgens eenduidig?

m.a.w. je vraag kan ik niet beantwoorden omdat ik je uitgangspunten en aannames niet deel

beste groeten,

ralph

• john

Ralph,

deze reactie had ik uiteraard verwacht en wilde ik voorkomen door bewust aan te geven dat het uitgangspunt van topwijnen in dit geval gebaseerd is op een minimaal aantal punten van de critici. makkelijk en duidelijk lijkt mij. Anders blijven we eindeloos emmeren over de definitie van topwijn……

Laat ik het voor jou dan anders stellen: welke `nieuwe` landen denk jij dat in de (nabije) toekomst structureel met meerdere domeinen deze punten gaan krijgen? (dan sluiten we het woord topwijn gewoon uit…mij ook best)

Ben benieuwd

Hasta Luego

John

• ralph

John, ik had inderdaad verwacht dat mijn antwoord niet duidelijk zou zijn voor wat mensen.

(Even voor de duidelijkheid en terzijde: ik viel niet over het woord ‘topwijn’. Daar vielen anderen mensen over in een ander draadje)

Mijn antwoord blijft hetzelfde. Ik kan er wel nog dit aan toevoegen om hopelijk e.e.a. te verduidelijken:

Ik weet niet wat Parker verstaat onder kwaliteit. Waar voeldoet deze wijn dan aan? Is dat een intrinsieke beoordeling? Of benchmarked hij met andere gebieden, andere monocepages, andere jaargangen? Ik heb werkelijk geen idee. Ik weet niet waarom hij de ene wijn 98 punten geeft en de andere 90. De enige die ik redelijk snap is Galloni. Zeer accuraat en consistent naar mijn mening. Parker vind ik een ongeleid projectiel, maar soms verbaas ik me ook hoe hij met verbluffend gemak 9-darters gooit. Dr Jay snap ik geen jota van en Suckling…tja…'what is in the name' zullen we maar zeggen.

M.a.w. de beoordeler moet ik al heel, heel, heel goed kennen, wil ik snappen wanneer er een kans is dat hij een 98+ gaat uitdelen. Of de beoordeler moet heel duidelijk zijn over zijn definitie van kwaliteit en de meetbaarheid ervan. over dat laatste ging mijn vorige postje.

Daarbij ken ik de wijnen uit de genoemde landen niet en als ik de beoordeler zijn kwaliteitsmeetlat in het hypothetische geval wèl perfect zou kennen dan zou ik mijn ervaringen er niet naast kunnen leggen omdat ik ze niet heb.

het is dus geenszins een aanval op jouw stelling of vraag. ik geef alleen maar mijn mening en dat is ook waar je naar vraagt. Datgene wat ik vervolgens in dit postje en mijn vorige postje beschrijf houdt mij gewoon bezig.

groeten, ralph

• Hendrik

Nou zal ik dan maar,

het zou mij niets verbazen als China over pak weg 10 jaar een topwijn weet te produceren!

uw Hendrik

• Martin

Wat betreft de wijnen uit Griekenland zou ik je wel op weg kunnen helpen Ralph, zodat je een idee hebt……………….;-)

Mvg

Martin

• john

Hendrik,

Dat zou wat zijn inderdaad! mijn ervaring met China is dat ze ALLES kunnen namaken, maar dat de kwaliteit toch wel achterblijft…..ben benieuwd

Hasta Luego

John

• Robèrt Koopman

Inderdaad een interessante materie.

Maar durft een topwijnschrijver minder vooraanstaande landen wel zulke hoge punten te geven?

Denken de volgers van de wijnschrijver dan niet meteen of er een steekje aan hem/haar los is?

Het is natuurlijk erg veilig om de huidige wereldtop hoge punten te geven en alle andere wijnen wat minder.

Er staat ongelofelijk veel op het spel met hoge punten.

Maar ook als er aan de toppers maar weinig punten gegeven worden….

China zal komen, komt tenslotte met alles flink opzetten.

Geld speelt er geen rol, ze bulken ervan.

Maar kan India nog een rol van betekenis gaan spelen?

M.v.g,

Robèrt

• Martin

Dat vind ik zeker een heel interessante Robert……

Gevestigde orde hoge punten geven is niet zo moeilijk en veilig, het is veel gedurfder om nieuwkomers hoog te waarderen. Speelt natuurlijk wel mee, dat je structureel hoge waarderingen moet krijgen om als tophuis of wijn te boek te staan.

Ieder criterium is een criterium, dus ook de hoge punten van de critici. Alleen, wat voor deze critici een topwijn is, hoeft het nog niet voor mij te zijn. Een topwijn voor mij is een wijn die IK top vind, los van het feit of de critici dat vinden.

En…….voorkennis beinvloedt jouw smaak. Als je eenmaal weet dat de critici de wijn 95-100 punten geven dan kan hij niet meer stuk. Weet je dat niet en proef je de wijn blind dan wil ik dat nog wel eens zien……maar goed, dat is een beetje off-topic.

Mvg

Martin

• JoostB

Ben het helemaal met Ralph eens, daar waar het gaat om kwaliteit. Kwaliteit is heel slecht te kwantificeren, daarnaast kun je de kwaliteit van wijn mijns inziens ook niet los zien van zijn ‘oorsprong’. En in deze ‘oorsprong’ zit een heleboel persoonlijke voorkeur verpakt.

Maar ach als je de orakels van deze wereld als maatstaf hanteerd. Argentinië heeft dit volgens mij dan al bereikt, de Nicolas Zapata (CabSav) van Catena Zapata haalde 98 PP… Portugal zit er dan al zo dichtbij met oa. Niepoort en Quinta do Crasto dat dat niet lang meer kan duren.

Uit Israel en Griekenland heb ik te weinig geproefd om een oordeel te kunnen geven. Hongarije zie ik op korte termijn nog wel eens hoge ogen gooien, maar ja of de orakels het binnenkort aan durven om hierover te schrijven dat is altijd maar de vraag…

Santé,

Joost