nieuwe landen met topwijnen

• Robèrt Koopman

En durft iemand als Parker geheel onbekende wijnen absoluut blind te proeven?

Of wil hij toch van te voren weten wat hij krijgt te proeven?

Ik neem Parker even als voorbeeld, elke top-schrijver zal hetzelfde doen?

Hij weet dat hij “Thaise” wijnen gaat proeven dus is het maximum te vergeven punten 80.

Gaat hij een dag later top-Bordeaux proeven dat weet hij dat hij over de 95 mag vergeven.

Kortom, zonder voorkennis wagen ze zoch er niet aan?

M.v.g,

Robèrt

• sjaak Kaptein

Punten vind ik nauwelijks boeiend.

Topwijnen proeven is uiterst boeiend.

Ik ben redelijk eigenwijs

Wat een topwijn is wil ik zelf bepalen.

Een topwijn is voor mij een wijn die je ademloos proeft, waar je het maken van notities eigenlijk vergeet, waar je vooral niet aan geld denkt en een wijn die ik me over tien jaar nog kan herinneren. Een betoverende wijn dus.

Ben twee keer in China geweest. Heb daar wijn geproefd.

Ze liggen denk ik 20 werelden achter op de landen die op dit moment goede wijnen maken. Het gaat snel in China, maar ik verwacht de komende 10 jaar geen spectaculaire resultaten.

Portugal zie ik wel als een land waar struktureel topwijnen gemaakt kunnen worden en denk dat we daar de komende jaren veel van gaan horen.

Denk wel dat de Portugese wijnbouw nog veel individueler moet worden.

Er moeten nog meer mensen komen met passie en ook geld om de investeringen te betalen die nu eenmaal voor het maken van topwijnen noodzakelijk zijn.

Barca Velho, Pera Manca, Quinta do Crasto, Quinta dos Roques zijn top wijnen

en top wijnbedrijven die de enorme mogelijkheden van Portugal nu al laten zien.

Sjaak Kaptein

• Jeroen

He Joost,

Portugal is er wat mij betreft al. Een aantal topproducenten. Jij noemt Crasto, Niepoort en zo kan je er makkelijk nog een heleboel opnoemen

BTW Sjaak Barca Velha was een onwaarschijnlijke topwijn…alleen heet die wijn nu Quinta do vale Meao. De Barca Velha die er nu nog is is niet dezelfde als vroeger.

Maar ook de wijnen van Sandra Tavarez ( Pintas), Muchoa zijn van echt geweldig

Echt nieuwe landen die zullen gaan verbazen….

Israel mss ik heb onlangs de wijnen geproefd van Domaine du Castel. Goed maar heel erg duur.

Zwitserland maakt al vele goede wijnen alleen mss ook te duur.

ik denk dat mss op China na nergens nu dingen zullen gaan gebeuren die wereldschokkend zullen zijn. En china geloof ik nu ook nog niet echt in. Misschien een aantal bedrijven die erg goede wijnen zullen gaan maken maar structureel een nieuw topwijnland. Ik denk het niet

• Ron Portugal

Helemaal mee eens sjaak. Ik vind dat dat er nu al wijnen in Portugal gemaakt worden waarvan men nog niet weet dat het topwijnen zijn.

Voor mij hoort Portugal tot de vernieuwde oude wereld.

Ik wil best hier een keer een low budget proeverij houden`met wijnen die op de nederlandse markt nog onbekend zijn.

Retourtje Lissabon is niet te duur en in de Dao streek is overnachten ook te doen.

Hulp bij de organisatie heb ik wel nodig.

• romke van dijk

Portugal is voor mij het land met ongelooflijke mogelijkheden.

Chili heb ik nog niet voorbij zien komen in deze topic.

Zuid Afrika ook niet. En dat zijn landen waar een cultuur is waar echte top maken mogelijk is.

Het onmetelijke China zal echt wel terroir hebben waar alles mogelijk is, maar het mist voor mij een van de belangrijkste eisen, en dat is cultuur, en dat duurt echt minimaal een generatie.

Leuk onderwerp.

romke

• John Copier

Laat ik er nog eens iets anders aan toevoegen en dat is schaalvergroting. Schaalvergroting is naar mijn mening de dood in de pot maar niet aan te ontkomen. In Duitsland heeft men al een werkgroep opgericht om dit in kaart te brengen. Ook daar heeft men vastgesteld dat er steeds grotere bedrijven komen. De kleintjes laten zich uitkopen al of niet gedwongen, en de grote bedrijven kunnen bij gelijkblijvende of lagere kosten wijn produceren. Dit is een ijzeren wet en gaat naar mijn mening voor van alles en nog wat op. Het is competitie in optima forma in een markt waarvan de kenners zeggen dat er wereldwijd 20% overproductie is.

Ralph trekt het nog wat verder door het begrip kwaliteit in te brengen. Die insteek begrijp ik en dit zou naar mijn mening ook het zwaarst wegende argument dienen te zijn. Ooit heb ik in een ver verleden een dagcongres georganiseerd over dit begrip kwaliteit. Moeilijk onderwerp dat kan ik u wel vertellen.

Vorig jaar waren wij bij Moselland. Niet mij wijnen maar het hoorde nu eenmaal bij het bezoek aan de Mosel. Ik kan u wel vertellen dat menig wijnboer stik jaloers is op de zeer, zeer hoge kwaliteit aan kelder techniek. Zo kom je het zelfs niet bij de toppers in de Bordeaux tegen. Mondkapjes, ontsmettingsbakken voor het schoeisel, beschermende kleding, hier bij de tuinders in het Westland de normaalste zaak van de wereld, is gewoon een regel. Dit kom je niet bij de toppers in de Bordeaux, Bourgogne of Ch9dP tegen. Maar is dit dan kwaliteit? Slechts een deel van de keten maar niet onbelangrijk dacht ik.

Goed, schaalvergroting houdt volgens mij Topwijnen tegen.

John

• Robèrt Koopman

sjaak Kaptein schreef:

>

> Wat een topwijn is wil ik zelf bepalen.

Weer één uit de wijnwetten van Sjaak!

Hij heeft meer van dit soort wetten.

Vorige week toch ook nog eentje voorbij zien komen.

Helaas mijn geheugen is een gatenkaas (geitenkaas mag ook) dus die ben ik vergeten.

Maar het was wel net zo'n soort waarheid!

Ik bepaal wat een topwijn is, niet iemand die leuk boekjes kan schrijven!

M.v.g,

Robèrt

• Jeroen

halleluja…..

Inderdaad. Wie boeit het nou dat een of andere grappemaker een wijn 100 punten geeft. Het boeit mij echt helemaal niks. Er is wat mij betreft maar een graadmeter en dat ben ik zelf. En dat zou voor een ander ook moeten zijn ( niet ik maar zichzelf)

Als Parker een wijn maar 80 punten geef en ik drink hem graag dan drink ik er echt niet minder om hoor ( ook niet meer)

BTW Sjaak je moet me even een lijstje sturen met je Beaujolais wijnen. En je Muscadets…

Jeroen

( die aan mijn laatste fles Rimbert Mas au Schiste zit…parker punten onbekend…jeroenpunten lekker veel)

• Hendrik

Jeroen,

zo werkt dat niet .

Sjaak “moet” n.l. helemaal nx :+

Sommige mensen mogen kopen :)

• Jeroen

en gelijk heb je