oei, laat Nelie dat maar niet horen :-)
Het begrip ‘topwijn’ is voor mij niet zo eenduidig. Voor velen heeft ‘topwijn’ te maken met ‘punten’ en ‘lijsten’ van een of meer ‘wijngoeroe’. Al deze lijsten zijn gebaseerd op ‘persoonlijke voorkeuren’, zijn alles behalve uitputtend, zijn subjectief en niet algemeen toepasbaar.
Iedereen zal wel zijn eigen definitie van een ‘topwijn’ hebben. En dat zegt wel genoeg. ‘Topwijn’ is in veel van die lijsten maar al te vaak gekoppeld aan status en prijs, maar ook aan eigen voorkeuren. Zo las ik ook net op Perswijn site een artikel van René van Heusden over de proeverij van de Gouden Leeuw. Van een stelling ging ik - gelukkig alleen figuurlijk - over mijn nek:
“… zeg nu zelf, wat kan er op tegen de vrijwel complete fine fleur van Bordeaux? Inderdaad, helemaal niets.”
Precies wat ik bedoel… Persoonlijk heb ik liever één fles van een top-Hermitage dan 12 flessen top-Bordeaux, omdat Bordeaux mij niet zo veel plezier geeft. Te ‘calvinistisch ingetogen’, te ‘serieus’, te weinig ‘epicuriaans’. Natuurlijk zijn er Bordeaux die mij wel weten/wisten te boeien, maar nooit zo als een van mijn favoriete ‘culinaire’ wijnen uit pakweg Italië, Spanje, Duitsland, Oostenrijk, etc. Want voor mij is een ‘topwijn’ vóór alles een ‘culinaire’ wijn. Mijn wijn drink ik aan tafel, en de wijn die ik drink, ongeacht de prijs, moet passen bij wat ik lekker vind. Puur persoonlijk dus. En daar kan geen lijst tegenop. Heeft mij nooit geboeid en zal mij nooit boeien.
Maar, even voor John, Israël is onlangs meermalen bezocht door enkele ‘toplijsters’ waaronder Parker… De resultaten waren verrassend hoog… Het komt in zijn nieuwste boek. Ik heb een paar van die wijnen zelf geproefd tijdens mijn laatste verblijf in Israël en inderdaad, o.a. de wijnen van Yatir (= Carmen) vond ik uitstekend ‘gemaakt’ en prima smaken. Maar of ik ze ooit zou kopen? Nee, omdat ik ze te ‘Atlantisch’ georienteerd vind en te weinig ‘mediterraan’. En voor dezelfde prijs zou ik liever een ‘G’ van VOE uit Chili kopen. Geeft mij meer emoties…
Hongarije maakt al eeuwen topwijnen in de Tokaji regio, net als Oostenrijk bij de Niedersee en Portugal in het Douro dal. Het zijn bepaald geen nieuwelingen… en toch op bijv. Kracher na, kom je ze relatief weinig tegen op lijsten. En dat heeft niets met ‘kwaliteit’ te maken.
m.vr.gr.
Christian
* De Parker (Mark Squires) noteringen over Israëlische wijnen (daar op uitnodiging van Adam Montefiore, Carmel) komen in PWBG no. 7 …
De wijnen die ik hierboven bedoelde waren de Yatir cabernet-merlot-shiraz 2003 (90 PP) en de Yatir forest red 2003 (93 PP). De Carmel limited edition red 2004 scoorde 90 PP evenals de Carmel gewürztraminer Sha'al vineyard (dessertwine).
Verrassend (of juist niet) is de hogere waardering voor de ‘cabernet sauvignon’ en ‘Bordeaux blends’… ;-)
M.vr.gr.
Christian
Vrije dag dus zal mezelf er ook eens tegen aan bemoeien
Ik heb minimaal 60 diverse wijnen uit Griekenland mogen proeven, van bepaalde huizen/cuvee's meerdere jaargangen. Uit Hongarije is het aantal een stuk lager los van de Tokay wijnen (die ik absoluut top vind mits goed gemaakt).
Griekse wijnen zijn behoorlijk divers, met name de wijnen van de autochtone druiven kom je nergens anders tegen (ghehehehehe..dat is nog eens een wijsheid)
Er zitten lekkere wijnen tussen en een paar hele lekkere. Ik ben nog niet van een Griekse wijn uit mijn dak gegaan als mij met enige regelmaat overkomt bij wijnen uit de klassieke wijnlanden. Ook uit Chile/Argentinie/USA/ZA/AUS heb ik wijnen mogen drinken welke een WOW moment opleverde.
Gaat Griekenland/Hongarije/China/Zwitserland/Belgie/Engeland/Holland etc. ooit dit soort wijnen maken? Weet ik veel! Ik merk het wellicht vanzelf.
Maarrrrr.. ik ga er niet naar zoeken!
Ik zoek mijn eigen topwijnen wel: Produttiori di Barbaresco diverse cuvee's!!!
Onwijze P/Q en gewoon topspul.
Ik ben van mening dat Sjaak wijze woorden heeft gesproken, mag je ook van hem verwachten hij heeft al een wijnleven achter zich en is geen blater welke lijstjes/boekjes en andermans meningen volgt.
Mijn topwijn bepaal ik ook zelf wel, anders had ik allang geschreven dat Mouton Rotschildt geweldig wijn maakt
Maar ik ga mezelf ook niet in de maling nemen, ik raak wel degelijk beinvloed door parkerpunten, enthousiaste verhalen van medeprikkers en WS punten. Probeer de bewuste meuk echter wel altijd eerst te proeven voor ik over ga tot aanschaf van een pallet.
Naar die wijnen uit Israel ben ik nu dan ook direct nieuwsgierig, ik ga ze nu alleen ff niet op het domein proeven
Ik denk wel dat de opkomende wijnlanden zullen trachten de kwaliteit van de wijnen te verbeteren, en technisch gesproken gaat dat ook wel lukken verwacht ik. Echter technische wijnen zijn niet mijn ding. Daarnaast zal het wellicht pas top worden voor de volgende generatie omdat wij nu eenmaal opgevoed zijn met andere smaken en kennis van producten als groente, vlees, kruiden etc.
Mijn zoon is een prima voorbeeld maar maar kleinkinderen (als ze gaan komen) van ons zullen veel andere spijzen gaan eten als wij en zet daar eens een verfijnde wijn naast.
Mijn verwachting is dat wij (de doorsnee prikkert) de focus zullen blijven houden op het huidige aanbod en af en toe eens vreemd gaan naar een nieuwe wijn..om dan vervolgens gelukzalig glimlachend onderuit te gaan zitten op de sofa met Chateau Palmer 1985 en kreunend van genot te mijmeren: dat kenne ze toch alleen maar in Bordoot
grt
Beste John ,
Van de ‘nieuwe’ wijnlanden zie ik alleen voor Zuid-Afrika in de komende decennia de mogelijkheden om “top”wijnen te gaan maken met hoge puntenscores. Ik heb wat redenen op een rijtje gezet :
- goede klimatologische ligging op deze aardkloot
- een eeuwenoude wijntraditie sinds 1655
- grote variatie in bodemsoorten zorgt voor mogelijkheden tot een eigen ‘terroir’ per streek
- aanwezigheid van de verkoelende oceaan en de aanwezigheid van
hoogte om tegenwicht te bieden aan de hitte overdag
- een enorme lichting jonge wijnmakers die pas sinds de jaren negentig aan het werk is gegaan en de drive en passie heeft om het wijnland echt aan de top te gaan brengen.
- de enorme progressie die jonge wijnbedrijven maken in relatief korte tijd ( voorbeelden : Ataraxia bestaat sinds 2005 de Chardonnay ‘05 gelijk 93 WS punten en de ’06 kreeg 92 WS punten , Rudi Schultz Wines bestaat sinds 2002 en de Syrah '04 krijgt al 92 WS punten)
- de “edele” druivensoorten die het verbazingwekkend goed doen in Zuid-Afrika zoals de Chenin Blanc , Syrah , Chardonnay , Sauvignon Blanc
- veel wijnproducenten weten naast het maken van wijn ook de toeristenbranche goed te bedienen. Dat zorgt voor extra inkomsten die weer kunnen worden geinvesteerd in het wijnbedrijf wat de kwaliteit weer ten goede komt.
- nu al een zeer brede laag met topproducenten die de kar trekken (voorbeelden te over : Buitenverwachting , De Krans , Vergelegen , Springfield , Boekenhoutskloof , De Trafford , Meerlust , Ernie Els , Hamilton Russell , Klein Constantia , Neil Ellis , Rustenberg ,Scali , Plaisir De Merle etc.etc.)
- een steeds beter inzicht wat de beste streek is voor de aanplant van welke druivensoort. Hier zijn veel fouten mee gemaakt de laatste jaren door te planten wat “ in is ” op de verkeerde plek. Hier komt men echter snel op terug door te rooien en opnieuw aan te planten.
- grote multinationals en rijke families die bereid zijn om te investeren in de Zuid-Afrikaanse wijnbouw
- de enorme diversiteit aan wijnsoorten van Strawwine tot Kaapse Vonkel tot Bordeauxblend tot Portachtige wijnen tot Muscaatachtige wijnen etc. etc. wat voorkomt dat het te snel saai wordt wat men maakt.
- men heeft een aantal goede exportmarkten aangeboord (UK , Nederland) die zorgen voor voldoende afzetmogelijkheden
- men is er niet vies van om beproefde concepten over te nemen (bordeauxblends , rhoneblends) maar waarom zelf het wiel uitvinden als dat wiel al door een ander is uitgevonden ?
- voldoende handjes in het land aanwezig om de oogstpieken te kunnen opvangen
Uiteraard kan ik ook net zo'n rijtje nadelen opsommen waarom men niet de “Top” gaat halen maar die wegen volgens mij niet op tegen de enorm potentie die het land te bieden heeft.
Groeten,
Ronald Heijden
Beste Ronald,
Zo een prachtige lijst is ook te maken over de wijnen van Chili, de nieuwe generatie, de nieuwe herindeling van herkomstbenamingen op terroir en ligging, de internationale belangstelling (ik schat zelf nog meer dan in ZAF), etc. etc. etc. etc. etc. etc.
Ik geloof zelf ook wel in ZAF maar er zijn veel meer landen die dezelfde mogelijkheden hebben…
M.vr.gr.
Christian
Ik besteed de laatste tijd te wijnig tijd aan het prikbord. Er zijn leuke draadjes voorbij gekomen, maar ik heb ze slechts oppervlakkig voorbij gescrolled. (Wat een afschuwelijk woord.)
Hier toch even een algemene reactie.
Ik heb net 2 weken in China gezeten en ook wat wijn geprobeerd.
De etiketten zijn niet altijd even duidelijk helaas. Ook niet altijd hetzelfde, terwijl je dezelfde wijn denkt te bestellen.
Ik zat in een onbeduidende provinciestad van slechts 650.000 inwoners (een groot dorp volgens Chinese begrippen) waar geen toeristen komen. Dat laatste is juist heel leuk, maar komt de kwaliteit van de verkrijgbare wijn ws. niet ten goede, want Chinesen drinken geen wijn. De nieuwe rijken uitgezonderd dan.
In een restaurant (geen babi pangang of sambal bij, maar veeeeeel lekkerder!) kost een fles wijn rond de 7 euro (Great Wall….) en een Dynasty (Ook wel Die Nasty genoemd) voor rond de 9 euro.
Great Wall was op 1 uitzondering na nix. Dynasty was de eerste keer beter dan GW, maar daarna ook echt slecht. Dus het werd uiteindelijk thee en bier.
En even voor het vergelijk; 7 euro lijkt goedkoop, maar is toch al snel tussen de 2 en 5% van het gemiddelde maandinkomen van een enigszins opgeleide Chinees (Als mijn info tenminste klopt) en afhankelijk van je inkomen praat je dan toch over een wijn van zo ongeveer 40 - 60+ euro naar Nederlandse begrippen.
De Chinezen zijn echter wel bezig. In Beijing trof ik op de kaart een CS aan van rond de 25 euro en ook één van 55 euro. Extreem duur voor Chinese begrippen dus. Mijn gezelschap vond 55 euro te gek en we hebben de 25 euro wijn geprobeerd. En die was echt niet slecht. Vol, enigszins rijp, wat prettig hout, gewoon wel lekker. (15-15,5 punten?)
Ik ken China slecht, maar het is een groot land. Vele klimaten en bodems ongetwijfeld. En de Chinezen worden steeds slimmer. Ze zien het belang dat je moet kopen wat je zelf niet kunt namaken. Personeel kost geen drol, maar als ze een goede wijnmaker gaan importeren, dan kon het wel eens snel gaan. Het goedkope personeel doet het zware werk, zodat de productie gigantisch kan zijn en de dure geïmporteerde wijnmaker zijn salaris geen probleem is.
Kijk maar naar andere (ook Europese) landen. Van matig tot goede wijnen, kunnen er ineens meerdere toppers vandaan komen.
Of het snel gaat gebeuren in China weet ik niet, maar de potentie zal er ongetwijfeld zijn.
Groeten,
Geee.
De Chinezen doen het straks heel anders met hun wijn.
Ze kopen gewoon gebieden buiten China op om hun wijnen te produceren.
Nu kopen ze al land in Afrika, om voedsel te produceren voor hun eigen volk.
China is qua land straks te klein om genoeg voedsel te verbouwen voor eigen volk dus doen ze het buiten hun eigen landsgrenzen.
Er vloeit zoveel geld naar China dat ze dat gerust kunnen investeren in buitenlandse wijnbedrijven.
Komen er in China per minuut niet 35 millionairs bij?
Of was dit zelfs per seconde?
China wordt by far het meest belangrijke/invloedrijke land ter wereld.
De VS gaat ten onder, straks kopen de Chinezen de auto-industrie nog op.
Wil GM Volvo al niet verkopen aan China, niemand anders kan of wil het betalen.
Ik voorzie een grote toekomst voor China.
En India gaat er voorzichtig achteraan.
M.v.g,
Robèrt
@ Ronald: Hallelujah!
kan er nog aan toevoegen:
een behoorlijk aantal zeer oude stokken (vooral chenin blanc)
Zuid-Afrika heeft een groot nadeel: heel veel verkeerde klonen en virussen. Als de juiste stokken op de beste plek staan en die zijn minimaal 15 jaar oud dan kunnen ze 95+ gaan scoren.
Ander nadeel: WS en RP laten ZA volledig links liggen, de enige score's die gepubliceerd worden zijn van wijnen die in de VS worden geïmporteerd en aangeboden.
Udo
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?