het promoten van eigen wijnen

• John Copier

John,

Ik ben echt geschrokken van jouw reactie, niet dat er meer dan 1 klagers zijn maar dat er een handelaar/prikker is die het waagt om een verzoek tot inbinden op je los te laten. Schrikken is een groot woord want ook ik heb in het verleden zo iets in mijn inbox mogen ontvangen. Het is dus niet nieuw voor mij. Dreigementen van welke aard dan ook daar ben ik te oud voor geworden. Maar ik verbaas mij er wel over hoe kortzichtig de mensen zijn. Want jouw opmerking zal nu ook gelezen worden door deze prikker/handelaar en hij/zij zal zich er wel ongemakkelijk bij voelen. Jouw kennende zal dit langs je afglijden. Ik trek mij er ook weinig van aan. Toch wordt de weegschaal door mij ietsje meer gehanteerd maar ik ga niet rechtmaken wat krom is. Gewoon doorgaan is mijn advies. Ik heb vanaf dat moment mijn emailadres verborgen op dit PB. Ik heb er geen trek in. Die mensen die mij nodig heben weten mij toch wel te vinden.

Stuur mij via de privé mail de namen van bij jou bekende prikkers/handelaren die moeite hebben met de huidige gang van zaken op het prikbord zodat ik als moderator ook een idee heb van de ernst van de zaak want nogmaals één prikker/handelaar is slechts één prikker/handelaar en voor mij onvoldoende aanleiding om er knalhard tegen in te gaan. Ik zal die namen alleen communiceren binnen de groep van moderatoren. Ik wijs verder op mijn eerdere posting welke mogelijkheden danwel onmogelijkheden op mijn en onze weg liggen om het PB hiervan vrij te maken.

John

• ralph

beste John, maak je niet druk joh. laten we niet zo gewichtig doen over dit prikbord. het is maar een klein gezellig uithoekje drie-hoog-achter, hoor. als mensen zulke buitenproportionele waarden toekennen aan de reikwijdte en impact van dit prikbord dan getuigd dat toch van ontzettende kinderlijkheid en wereldvreemdheid? daar valt niet tegen te modereren en dat moet je ook niet willen. of je moet de behoefte voelen er een kloteklus van te willen maken, maar dat betwijfel ik.

beste groeten

ralph

• sjaak Kaptein

Heb ook een volgens mij ontspannen reactie geplaatst en kan me ook helemaal vinden in de reactie van Ralph.

Sjaak Kaptein

• john

hoi John,

Ik schrok er niet echt van, maar om dat uit te leggen moet ik te diep ingaan op de persoon en ervaringen uit het verleden en dat heeft hier totaal geen waarde.

Overigens wil ik nogmaals duidelijk maken dat het mij persoonlijk niet uitmaakt of iemand wel of geen reclame maakt…..enige wat ik belangrijk vindt is dat voor iedereen dezelfde regels gelden……

Met het toestaan van direkte of indirekte reclame neemt uiteraard de objectiviteit van dit prikbord af…….

Wat mij de laatste dagen vooral is opgevallen (hier op het prikbord en in mijn mailbox) is dat de personen in kwestie zelf niet altijd in de gaten hebben dat ze bezig zijn met direkte danwel indirekte reclame. Zelfs moderatoren zijn zich er niet altijd van bewust dan er postings zijn met deze boodschappen……dan wordt de zuiverheid wel erg lastig…..

Misschien goed om even wat voorbeelden te geven van direkte of indirekte reclame die je hier regelmatig tegenkomt:

direkte reclame is vaak makkelijk herkenbaar, iemand zegt dan bijvoorbeeld `die wijnen kan ik leveren`, of `stuur mij maar een privemail dan regel ik het voor je` (zou deze persoon uiteraard ook zelf kunnen doen via privemail zonder dit te melden op het bord). De doos van….is ook een voorbeeld. Een aantal prikkers doen dit regelmatig.

Indirekte reclame is veel lastiger te ontdekken maar wordt veel vaker toegepast dan direkte reclame. Als iemand bijvoorbeeld een live oogstrapport plaatst gedurende een bepaalde periode van een wijnboer die deze persoon verkoopt, dan is dit indirekte reclame. In zo`n rapport staat dan bijvoorbeeld dan de oogst nog nooit zo goed is geweest als nu. Lezers op het prikbord zouden kunnen besluiten om dit soort wijnen te kopen en komen bij hun zoektocht via google terecht bij de plaatser van het bericht. Mooie indirekte reclame dus. En zo kan ik nog wel even doorgaan……

In principe voorkom je dit alleen als handelaren per definitie niets over de domeinen (of hun wijnen) plaatsen. Is lastig te controleren, want je weet niet van iedereen wat voor zakelijke belangen er zijn. Dan heb je nog berichten waarbij prikkers een een-tweetje met een importeur opzetten om rechtstreeks danwel middels een proeverij flessen aan de man te krijgen…..ga dat maar eens controleren…..

Hoe je het ook bekijkt….bovengenoemde voorbeelden zijn direkte of indirekte vormen van promotie van eigen wijnen….en oordeel ik zeker niet over bewust of onbewust…..zeker is ook dat dit de objectiviteit naar beneden haalt…….geen handelaar zal namelijk een oogstrapport plaatsen waarin staat dat de kwaliteit van de druiven nog nooit zo slecht is geweest…..om maar een voorbeeld te noemen…….blijkbaar prikt er geen verkoper van Verbunt wijnen hier, want anders had ie vast tegengesproken dat de Molitor spatburgunders 2006 de slechtste zijn die ze ooit gemaakt hebben…het moet namelijk wel verkocht worden…..

hopelijk heb ik voor sommigen wat meer duidelijkheid kunnen geven in direkte danwel indirekte promotie van hun toko…….

en je kan de zaak zo groot of klein maken als je wilt…..Ralph dacht aan een grap van Ralph Inbar en iemand anders stuurt mij een privemail omdat ik met een uitspraak aan zijn vreten zit…..kortom: voor de een is het nietig, voor de ander van cruciaal belang…..volgens mij kan niemand oordelen over de impact van dit prikbord……

Hasta Luego

John

• ChrisW

John,

Ik kan natuurlijk niet echt kwantitatief aantonen wat de impact van dit prikbord is, maar ik denk dat dit nog wel een beetje meevalt als het om de beïnvloeding van de verkoop van wijn gaat. Misschien uitgezonderd schaarse high-end wijnen (maar dan gaat het nog steeds niet om grote aantallen). De relativiteit van een uiting op het prikbord wordt in ieder geval bevorderd doordat een bericht vrij snel het hoekje omgaat naar de tweede pagina en dan in de vergetelheid belandt….

Volgens mij weten de meeste lezers ook wel wie er (welke) wijn verkoopt en kunnen ze dit meenemen in hun oordeel. Ik doe nog niet zo lang mee, maar ik begin ook al een beetje door te krijgen wie wat verkoopt.

Zou jouw probleem van de ongewenste promotie misschien niet al afdoende verholpen zijn als mensen die over een wijn schrijven die ze zelf verkopen even kort vermelden dat ze de wijn ook verkopen? Nederlanders zijn dan vervolgens zo skeptisch en passen zo'n dosis zout toe bij het lezen van de notitie dat het nooit meer echt nuttige promotie kan zijn.

Een oogstverslag van een importeur of een “aanbieding” zoals die van Hendrik kort geleden heeft gedaan met de Mogador zie ik als positieve elementen op het prikbord. Een eventuele mededeling tijdens de oogst dat het een topjaar is neem ik toch niet serieus.

Alles laat natuurlijk onverlet dat je geen e-mails moet ontvangen om je te vertellen dat je je op een andere manier moet uiten op het prikbord. Als iemand dit al vindt, dan kan dit ook gewoon via het prikbord zelf over gesproken worden.

En dan nu een echt heel groot probleem….

…hoe plaats ik van die gezichtjes in mijn teksten?

Gegroet,

ChrisW

(die nog nooit een fles heeft verkocht en derhalve over alles onbevangen, onpartijdig en positief kan rapporteren)

• Eelco van Wieringen

Zo Chris: http://www.prikpagina.nl/faq.php?f=310

Even naar beneden scrollen en je komt bij de gezichtjes terecht. Hendrik heeft zich :+ al toegeeigend, dus als je niet op je falie wil krijgen…

;););)

• john

hey Chris,

jij geeft aan: `jouw probleem met reclame……..`, nogmaals het is niet mijn probleem. het interesseert mij niets of er wel of geen reclame wordt gemaakt.

En het voorstel dat jij hebt is juist het probleem……als iemand aangeeft dat de betreffende wijn via hem/haar verkocht wordt, dan is dat reclame en dat is tegen de regels van dit prikbord….

ik heb die regels niet gemaakt en wat mij betreft mogen ze ook zo verdwijnen!

En voor het merendeel is het prikbord niet van belang, maar voor de kleine zelfstandige ondernemer wel degelijk weet ik uit 1e hand…..blijkbaar onderschatten we dat

Hasta luego

John

• ChrisW

Dank!

Weer een groot probleem opgelost ;-)

Het stond duidelijk in de gebruiksaanwijzing, maar als echte man lees ik die natuurlijk niet.

Gegroet,

ChrisW

• ChrisW

John,

Wat je zegt, klinkt op zich wel logisch…

Toch zou ik het wel heel rigide vinden als iemand die een wijn verkoopt, niet aan een discussie over deze wijn mag meedoen. Ik zou het dan toch prefereren dat dit wel zou kunnen, met eventueel een korte disclaimer tussen haakjes dat er een commercieel belang speelt. De moderatoren moeten dan vervolgens maar bepalen of de inhoud oprecht bedoeld is of bewuste PR is (hoe moeilijk dit ook is).

Misschien moet ik de prikbordregels toch eens keer goed gaan doorlezen. Mogelijk heb ik me namelijk ook wel aan een vergrijp schuldig gemaakt door wat Mogador te reserveren die niet via het geëigende Advertentiegedeelte van de pagina aan de man werd gebracht ;-)

Gegroet,

Chris

• GJ

….Misschien dat ik er zelf nog eentje op korte termijn ga openen, maar ik probeer te wachten tot over 3-4 jaar.

Wat dacht je van 1 februari a.s.? :D

Vineuze groet,

GJ