hoi John,
Ik schrok er niet echt van, maar om dat uit te leggen moet ik te diep ingaan op de persoon en ervaringen uit het verleden en dat heeft hier totaal geen waarde.
Overigens wil ik nogmaals duidelijk maken dat het mij persoonlijk niet uitmaakt of iemand wel of geen reclame maakt…..enige wat ik belangrijk vindt is dat voor iedereen dezelfde regels gelden……
Met het toestaan van direkte of indirekte reclame neemt uiteraard de objectiviteit van dit prikbord af…….
Wat mij de laatste dagen vooral is opgevallen (hier op het prikbord en in mijn mailbox) is dat de personen in kwestie zelf niet altijd in de gaten hebben dat ze bezig zijn met direkte danwel indirekte reclame. Zelfs moderatoren zijn zich er niet altijd van bewust dan er postings zijn met deze boodschappen……dan wordt de zuiverheid wel erg lastig…..
Misschien goed om even wat voorbeelden te geven van direkte of indirekte reclame die je hier regelmatig tegenkomt:
direkte reclame is vaak makkelijk herkenbaar, iemand zegt dan bijvoorbeeld `die wijnen kan ik leveren`, of `stuur mij maar een privemail dan regel ik het voor je` (zou deze persoon uiteraard ook zelf kunnen doen via privemail zonder dit te melden op het bord). De doos van….is ook een voorbeeld. Een aantal prikkers doen dit regelmatig.
Indirekte reclame is veel lastiger te ontdekken maar wordt veel vaker toegepast dan direkte reclame. Als iemand bijvoorbeeld een live oogstrapport plaatst gedurende een bepaalde periode van een wijnboer die deze persoon verkoopt, dan is dit indirekte reclame. In zo`n rapport staat dan bijvoorbeeld dan de oogst nog nooit zo goed is geweest als nu. Lezers op het prikbord zouden kunnen besluiten om dit soort wijnen te kopen en komen bij hun zoektocht via google terecht bij de plaatser van het bericht. Mooie indirekte reclame dus. En zo kan ik nog wel even doorgaan……
In principe voorkom je dit alleen als handelaren per definitie niets over de domeinen (of hun wijnen) plaatsen. Is lastig te controleren, want je weet niet van iedereen wat voor zakelijke belangen er zijn. Dan heb je nog berichten waarbij prikkers een een-tweetje met een importeur opzetten om rechtstreeks danwel middels een proeverij flessen aan de man te krijgen…..ga dat maar eens controleren…..
Hoe je het ook bekijkt….bovengenoemde voorbeelden zijn direkte of indirekte vormen van promotie van eigen wijnen….en oordeel ik zeker niet over bewust of onbewust…..zeker is ook dat dit de objectiviteit naar beneden haalt…….geen handelaar zal namelijk een oogstrapport plaatsen waarin staat dat de kwaliteit van de druiven nog nooit zo slecht is geweest…..om maar een voorbeeld te noemen…….blijkbaar prikt er geen verkoper van Verbunt wijnen hier, want anders had ie vast tegengesproken dat de Molitor spatburgunders 2006 de slechtste zijn die ze ooit gemaakt hebben…het moet namelijk wel verkocht worden…..
hopelijk heb ik voor sommigen wat meer duidelijkheid kunnen geven in direkte danwel indirekte promotie van hun toko…….
en je kan de zaak zo groot of klein maken als je wilt…..Ralph dacht aan een grap van Ralph Inbar en iemand anders stuurt mij een privemail omdat ik met een uitspraak aan zijn vreten zit…..kortom: voor de een is het nietig, voor de ander van cruciaal belang…..volgens mij kan niemand oordelen over de impact van dit prikbord……
Hasta Luego
John