Naar aanleiding van het Zwitserse draadje heb ik een goed idee. Ik had al eens eerder voorgesteld een proeverij te organiseren met Zwitserse wijnen. Echter, behalve in transit op Schiphol ben ik eigenlijk nooit in NLD. Daarom heb ik het volgende uitstekende idee.
Op Zaterdag 19 mei zijn in Geneve de Cave Ouvert. Alle wijnbouwers (en dat zijn er velen (meer dan 100)) openen hun deuren (zoals het woord ouvert betekend). Er is vaak live muziek, eten van plaatselijke specialiteiten, en natuurlijk wijn (volop wijn) te proeven. http://www.opage.ch/lesvinsdegeneve/ENG/viticulture.htm
Ik heb het volgende in gedachte:
Easyjet zaterdag ochtend van Amsterdam naar Geneve, alwaar u opgewacht wordt door het plaatselijke organisatie comitee (lees TG). Vervoer met BOB zal worden geregeld. Vandaar naar het dorpen Dardagny/Russin/Peissy. Volop proeven bij de plaatselijke wijndomeinen. Vandaar kunnen we dan richting de dorpen Jussy en Gy gaan, alwaar wij de dag eindigen bij Domaine Chambet (mijn vrienden) in Gy. Van degenen die slechts een dagtrip hebben geboekt nemen we aldaar afscheid, zij vliegen 's avonds weer terug naar Amsterdam. Voor de die hards, is hotel overnachting in Douvaine geregeld, in het plaatselijke hotel. Na een opfris beurt, wordt men verwacht “à ma Maison” alwaar een aperitief genuttigd zal worden. vandaar zulen we vertrekken naar het middeleeuwse dorpje Yvoire, slechts 10 minuten rijden, wij zullen daar onder het genot van een goed glas met uitzicht over het Lac Leman en de besneeuwde bergtoppen kunnen genieten van de plaatselijke specialiteit “Filets de Perche”. De volgende ochtend staat er een ontbijt klaar “à ma maison”, waarna we een fikse wandeling (ca half uur heuvel op) zullen maken naar Grand cave de Crepy (de plaatselijke AOC), alwaar een rondleiding en degustatie op het programma zal staan. vandaar zullen we vertrekken naar de bergen voor een welverdiende relaxende picknick. Men neemt de avond vlucht terug naar Amsterdam.
Kosten….. weet het nog niet, schat een paar honderd euro pp (afhankelijk van ticket prijs, en autohuur (mijn auto is slechts 7 persoons, maar ik rij niet :-) ).
let wel, dit zal een onvergetelijk weekend worden, waar de nadruk ligt op het nuttigen van wijn zoals het ooit bedoeld is, gezellig, met vrienden, grote tafels, en lekker eten. Niks geen poespas, en geen +95PP wijnen (sorry John).
Laat weten of er intresse is om dit plan verder te ontwikkelen.
TG