Het afbranden van iemand anders wijnen

• René

Dag Dick,

Heb zelf ook nog een aantal flessen liggen, ben erg benieuwd naar jouw oordeel.

Groeten,

René

• romke van dijk

Hoi Wim,

Waarschijnlijk heel stom, maar welk academisch vakgebied is hij gepromoveerd?

Je moet echt binnen een bepaald kader afstuderen dacht ik.

En dat krijg ik niet naar voren bij het lezen van dit prachtig stuk proza.

Groet,

romke

• Peter vdB

De door mij meest gerespecteerde wijnhandelaar - met veel kennis van zaken - bewonder ik vooral omdat hij ALTIJD met respect over wijn spreekt. Ik heb wel eens vol bewondering gezien hoe hij een bepaald matige wijn toch nog op correcte wijze kwaliteiten toeschreef. Zó leerde ik. O.a. om wijn bijvoorbeeld te zien in relatie tot zijn functie, aperitiefwijn, eetwijn, meditatiewijn. Een heel lichte wijn kan ook een ideale wegbereider zijn voor een mooier glas. Wijnen afbranden? Is voor mij legitiem als er écht gerommeld is. Maar er zijn legio situaties waarin wijnen eigenlijk best onterecht worden afgebrand. Voorbeeld. Een wijnboer die een wat hoger rendement hanteert dan eigenlijk goed is? Is zijn keuze. voorbeeld. De wijnproever heeft de pest aan een druif of gebied. Drink het dan niet, onthou je van commentaar.

• romke van dijk

welke wijnhandelaar is dat?

• Robèrt Koopman

Daar heb je wel een punt Peter.

Het moet natuurlijk wel gefundeerd “afbranden” zijn.

Als je niet van een bepaald type wijn houdt moet je het niet afkraken.

Is er echt met een wijn gerommeld dan kan het wel.

Het zomaar volledig afkraken is eerder lachwekkend dan zinvol.

Hendrik is natuurlijk al jaren de bekendste afkraker van alles wat uit Frankrijk komt.

Alles?

Nee, er is een heel klein dorpje, dit keer niet ergens in Bretangne maar onder Bordeaux wat stand houdt en bij Hendrik wél in het glas komt…. :-)

Maar hij heeft dit afkraken werkelijk tot een kunst verheven.

Hoewel, nu ik er even over nadenk, hij is wat matiger geworden het afgelopen jaar.

Wijsheid komt dan misschien toch met de jaren?

Oei, ruim na 23:00… :-)

M.v.g,

Robèrt

• David

Laat me raden welke wijnhandelaar Peter…was het Berger in Roermond?

Groet,

David.