PN's: een Duitse, een Francaise en een Fransman

• ChrisW

Wat proefnotities van een leuke avond thuis.

Domaine André Kientzler, GC Geisberg 2000

Bij het opbergen van wijn die ik had gekocht tijden een tripje naar de Elzas ruim twee maanden geleden, zag ik dat vrijwel al de wijnen uit de Elzas die ik tijdens een vorig uitstapje had gekocht, ongeveer 4 jaar geleden, er nog lagen. Tijd om eens wat te openen.

Gelukkig is de Geisberg 2000 van Kientzler alles behalve overleden. Echt een heel expressieve typische riesling-neus. Slechts heel beperkte tonen van de veroudering, maar wel goed complex. Heel zuivere, goed geconcentreerde en bijna droge afdronk. Kan nog zeer goed 5 tot 10 jaar liggen. Moet ik echt meer van drinken. Gelukkig had ik Kientzler ook tijdens het laatste tripje aangedaan en wat flessen afhandig gemaakt. 93 puntjes.

Sybille Kuntz, Riesling Gold-Quadrat 2001

Mooi vergelijk met de Elzas-riesling. De wijn van Kuntz is duidelijk zoeter en daardoor minder fris. Kan nog wel een paar jaar mee, maar ik vraag me af of de wijn daar beter van wordt. Eigenlijk denk ik dat de wijn 5 jaar geleden nog iets beter was. Is dit typisch voor wijnen van Kuntz? 88 puntjes.

Leoville Barton 2000

Zoekend naar een geschikte rode wijn om te openen, stuitte ik op een kistje LB uit 2000. Het was alweer twee jaar geleden dat ik deze wijn voor het laatst gedronken had, dus onder het mom van ‘kijken hoe het er nu voorstaat’ mocht ik weer een flesje openen. Wetenschap dus en geen schaamteloze kindermoord. Helaas was de selectie pas rond 20:00 uur, niet al te lang voordat de wijn uit de koude kelder het glas in moest. Na wat toverwerk met een karaf en wat experimenten met verschillende glazen kwam dit toch nog redelijk goed.

In de neus is de wijn nog heel primair en komt het fruit nog heel fris en jong over. Niet heel expressief, maar zeker ook niet overdreven gesloten. Het hout is goed geïntegreerd. In de afdronk is de wijn beter te beoordelen en te genieten. Zwoel rijp fruit en veel stevige maar niet storende tannines. Goede concentratie en lange afdronk. 94-96 puntjes voor het toekomstpotentieel. Voor huidig drinkgenot scoort hij natuurlijk veel minder: een d’Aiguilhe uit ’99 die we de avond ervoor hadden gedronken zal nu de meeste mensen meer plezier bezorgen.

Voor beter drinkgenot is het beter de flessen nog minimaal 10 jaar te laten liggen. Zo lang ga ik echter niet wachten en de volgende keer ga ik de wijn eens blind proeven tegen een Lagrange uit 2000. Ben benieuwd of als ik het mooie etiket van de LB niet kan zien, ik de LB hoger ga waarderen dan de toch ook wel heel erg goede Lagrange uit hetzelfde jaar.

Gegroet,

ChrisW

• Peter vdB

Mooie PN, Chris. Tja, de LB na negen jaar nog te jong, wat een klassieker!

• Peter Z.

Chris,

Bedankt voor de tip. Ik heb redelijk wat LB2000 liggen, maar nog geen fles opengemaakt omdat ik als maar lees dat deze wijn errruuggg veel tijd nodig zou hebben om op dronk te komen. Ik denk dat jij dit wederom bevestigd hebt, waarvoor dank.

Lagrange 2000 is inderdaad TOP. Destijds gekocht voor 23 Euro, en zijn geld dubbel en dwars waard. Lagrange 2000 vind ik dan weer wel mooi op dronk, en dat al een jaar of twee.

Groeten

Peter Z.

• Chris

Mooie pn Chris, lees dat je ook van de wijnen uit de Elzas hou en dat tegen de trent in van een aantal prikkers:D doet me verlangen naar een glas wijn en dat op dit uur!.

* Peter heeft de Lagrange nog bewaar potentieel ?

Gr.Chris, die de wijnen uit de Elzas ook wel lekker vind.

• PaulB

Sybille Kuntz, Riesling Gold-Quadrat 2001

Mooi vergelijk met de Elzas-riesling. De wijn van Kuntz is duidelijk zoeter en daardoor minder fris. Kan nog wel een paar jaar mee, maar ik vraag me af of de wijn daar beter van wordt. Eigenlijk denk ik dat de wijn 5 jaar geleden nog iets beter was. Is dit typisch voor wijnen van Kuntz? 88 puntjes.

Ik ken deze cuvee niet, maar de wijnen van Kuntz zijn moeilijk te plaatsen en eigenlijk niet met andere moezelwijnen te vergelijken ze hebben een (te) rijke stijl voor moezel.

Misschien zou je kunnen zeggen dat ze een nieuwe wereld stijl hebben, en mede daardoor ook de houdbaarheid beperkt is.

Gr.Paul

• John Copier

Grappig Chris. Voor vanavond bij de erwtensoep, met vrienden, heb ik van Sybille ook de Gold-Quadrat op het programma staan echter van de jaren, niet schrikken, 1993 en wat recenter 1999, 2003 en 2006.

Wanneer je het over ontwikkeling van deze wijn hebt is het een aanrader om bij een volgende bezoek aan de Mosel die '93 te kopen. Ze heeft voor de echte liefhebber(s) nog wat apart gezet. Kijk je haar erg lief aan dan is misschien nog ouder spul los te peuteren. Probeer ook eens de Riesling van haar echtgenoot uit Amerika. Heeft ze ook in huis. Leuk vergelijk.

Na de erwtensoep met spek heb ik - voor de liefhebbers - van Sybille nog de Dreistern Goldkapsel 2003. (Ik heb het tussen streepjes gezet want anders zou je iets anders kunnen lezen). Vrouwlief heeft een appeltaart en oom John denk dat de TBA 2000 met 210 Oe daar buitengewoon mee kan tongen.

Jouw idee in het vergelijk met de Elzas gaat naar mijn mening met veel, zeker de oudere jaargangen, op maar zeker niet met de wijnen van Sybille. Ik denk wanneer je haar dit toefluistert dat je in het vervolg helemaal geen wijn meer krijgt. Juist Sybille is met haar wijnen altijd een vreemde eend in de Moselbijt, tot op de huidige dag, geweest. Maar met Elzas zou ik zeker geen vergelijking willen maken. Wellicht dat haar afwijkende stijl je op dit idee brengt.

John

• John Copier

Chris,

Ik ben vergeten er bij te schrijven dat die ‘93er eigenlijk geen Gold-Quadrat is. Die is pas eind 90er jaren ontstaan. Maar volgens Sybille was deze ’93 en volgende jaren wel de basis om met Gold-Quadrat, ik dacht in ‘98, te starten. Het kan zijn dat in ’98 of anders in '99 die wijn voor het eerst in de markt werd uitgebracht. Kijk ik naar het suikergehalte en de zuurgraad dan zit dit tussen 6,6 en 8,0 voor de restsuiker en 6,3 en 8,3 voor de zuurgraad. De alcohol zweeft steeds rond de 13,5 en 14%. Er zitten kleine verschillen in de jaren. Trek je conclusies.

John

• ChrisW

John,

Grappig dat je een hele reeks wijnen van Kuntz gaat drinken. Ik denk dat ze door de restzoetheid wel eens goed bij de erwtensoep kunnen gaan.

De vergelijking tussen een wijn uit de Elzas en Duitsland was door mij niet echt serieus bedoeld omdat ik van te voren ook wel wist dat de stijl heel anders is. Mijn eigen voorkeur is in het algemeen al snel voor de drogere witte wijnen, ook bij rieslings, dus dat zal ook wel in mij scores verwerkt zijn.

Ik heb geen ervaring met oudere wijnen van Kuntz, maar ik zal wel een aantal van de 2001 laten liggen om nog wat te ouderen.

Ik beloof dat ik ze niet meer zal drinken naast een riesling uit de Elzas om te voorkomen dat ik op een zwarte lijst bij Kuntz terechtkom….

Dit voelt trouwens bijna als de intimidatie waar de Spaanse John een draadje over was begonnen ;-)

Gegroet,

Chris

• ChrisW

Chris,

Heb je je nog kunnen inhouden of is de eerste fles wijn inmiddels al op?

De Lagrange 2000 heeft naar mijn bescheiden mening nog héél veel bewaarpotentieel en is nu zelfs nog aan de heel erg jonge kant.

Ik heb in het recente verleden nog de 1996 en 1990 lagrange gedronken en ook deze wijnen kunnen nog lang mee. De 2000 heeft denk ik nog meer bewaarpotentieel dan deze beide oudere jaargangen.

Gegroet,

Chris

• john

Je had me deze avond alleen blij kunnen maken met de leoville barton en eigenlijk vind ik die nog niet echt in balans op dit moment om er echt van te genieten…..

Riesling uit de Elzas heeft me nog nooit genot gegeven (integendeel zelfs) en Kuntz is voor mij persoonlijk zefs 1 van de minste wijnboeren van de Moezel…..zo zie je maar over persoonlijke smaak gesproken….

Maaaaaar Lagrange 2000 is top! nu al heerlijk maar 20 jaar erbij haalt ie op zijn sloffen zonder in te boeten op kwaliteit…..dronken laatst bij KURK de 89er. Die was ook geweldig! 96/100

Morgen voor het eerst weer wijn drinken…..maar we eten bij een griek dus wordt voor mij behelpen…..ouzo en kumquat is altijd lekker ghehehe

Hasta luego

John