Wat proefnotities van een leuke avond thuis.
Domaine André Kientzler, GC Geisberg 2000
Bij het opbergen van wijn die ik had gekocht tijden een tripje naar de Elzas ruim twee maanden geleden, zag ik dat vrijwel al de wijnen uit de Elzas die ik tijdens een vorig uitstapje had gekocht, ongeveer 4 jaar geleden, er nog lagen. Tijd om eens wat te openen.
Gelukkig is de Geisberg 2000 van Kientzler alles behalve overleden. Echt een heel expressieve typische riesling-neus. Slechts heel beperkte tonen van de veroudering, maar wel goed complex. Heel zuivere, goed geconcentreerde en bijna droge afdronk. Kan nog zeer goed 5 tot 10 jaar liggen. Moet ik echt meer van drinken. Gelukkig had ik Kientzler ook tijdens het laatste tripje aangedaan en wat flessen afhandig gemaakt. 93 puntjes.
Sybille Kuntz, Riesling Gold-Quadrat 2001
Mooi vergelijk met de Elzas-riesling. De wijn van Kuntz is duidelijk zoeter en daardoor minder fris. Kan nog wel een paar jaar mee, maar ik vraag me af of de wijn daar beter van wordt. Eigenlijk denk ik dat de wijn 5 jaar geleden nog iets beter was. Is dit typisch voor wijnen van Kuntz? 88 puntjes.
Leoville Barton 2000
Zoekend naar een geschikte rode wijn om te openen, stuitte ik op een kistje LB uit 2000. Het was alweer twee jaar geleden dat ik deze wijn voor het laatst gedronken had, dus onder het mom van ‘kijken hoe het er nu voorstaat’ mocht ik weer een flesje openen. Wetenschap dus en geen schaamteloze kindermoord. Helaas was de selectie pas rond 20:00 uur, niet al te lang voordat de wijn uit de koude kelder het glas in moest. Na wat toverwerk met een karaf en wat experimenten met verschillende glazen kwam dit toch nog redelijk goed.
In de neus is de wijn nog heel primair en komt het fruit nog heel fris en jong over. Niet heel expressief, maar zeker ook niet overdreven gesloten. Het hout is goed geïntegreerd. In de afdronk is de wijn beter te beoordelen en te genieten. Zwoel rijp fruit en veel stevige maar niet storende tannines. Goede concentratie en lange afdronk. 94-96 puntjes voor het toekomstpotentieel. Voor huidig drinkgenot scoort hij natuurlijk veel minder: een d’Aiguilhe uit ’99 die we de avond ervoor hadden gedronken zal nu de meeste mensen meer plezier bezorgen.
Voor beter drinkgenot is het beter de flessen nog minimaal 10 jaar te laten liggen. Zo lang ga ik echter niet wachten en de volgende keer ga ik de wijn eens blind proeven tegen een Lagrange uit 2000. Ben benieuwd of als ik het mooie etiket van de LB niet kan zien, ik de LB hoger ga waarderen dan de toch ook wel heel erg goede Lagrange uit hetzelfde jaar.
Gegroet,
ChrisW