…vergelijkend proeven.

Gisterenavond proeverij met collega's, géén wijngepassioneerden, wel mensen met interesse. Ik had druivensoorten als thema genomen. Eerst eenvoudige riesling, sauvignon blanc, chardonnay eenvoudig, daarna meer gerijpte Riesling Grand Cru Elzas, Sancerre en Paarl Chardonnay. En wat ik had verwacht, klopt dan wel. Bijna iedereen waardeert de betere kwaliteit hoger. Riesling 2001 Grand Cru Furstentum Paul Blanck steelt hier de show, op de voet gevolgd door Sancerre 2004 Le Mont Damnes van Henri Bourgeois.

Daarna achtereenvolgens gamay (Brouilly Vieilles vignes), pinot noir (Nuits Villages), cabernet franc (Chinon), merlot (Trocard Monrepos), sangiovese (Brolio), syrah (Cape Rock/St. Chinian). Om nog af te sluiten met Chasse Spleen 2003 en Sigalas Rabaud 2001 Sauternes. Leuke avond. Bij de syrah wilde ik verschil tussen een jong jaar Cape Rock 2007 en gerijpte Saint Chinian 1995 laten proeven. Ging niet zo goed. Mijn verwachting was dat de Saint Chinian duidelijk tertiaire aroma's zou hebben, stallucht, etc. maar niets was minder waar. Ik zocht 1994 in de kelder, maar die was op. Saint Chinian Les Terrasses Grillees 1995 van Moulinier was prettig op dronk, maar uiterst alive and kicking. Die wijn kan echt nog langer.