Oogstberichten 2008....................

  • Dick Schinkel

    Spaanse wijnoogst 2008 ruim 4 miljard liter :

    Volgens de laatste economische ramingen van de overkoepelende organisatie van Spaanse agrarische coöperaties (CCAE), zal de totale wijnproductie in 2008 iets boven het niveau van de oogst in 2007 komen te liggen.

    In totaal rekent de CCAE op een opbrengst van ruim 4 miljard liter (3,98 mld. liter in 2007).

    Hoewel de opbrengst redelijk stabiel lijkt, gaan er grote regionale verschillen achter schuil.

    Zo is er door ziekte en plagen in de wijngaarden beduidend minder geoogst rond Valencia-Castilla, Léon en Aragon. (-17,3%).

    Daar staat een veel grotere oogst tegenover in de regio Castilla-la-Mancha, waar maar liefst 200 miljoen liter wijn meer werd geproduceerd dan in 2007.

    Bron: Slijtersvakblad

    Australische wijnexport krijgt enorme klap :

    De waarde van de Australische wijnexport is in 2008 met 18 procent gedaald.

    Het is voor het eerst sinds 1994, het jaar waarin de Australian Wine and Brandy Corporation (AWBC) de export maandelijks ging bijhouden

    De exportdaling was in de eerste helft van 2008 vooral te wijten aan de sterke Australische dollar. In de tweede helft van 2008 kwam daar de economische crisis nog een keer overheen.

    Vooral de belangrijke exportmarkten UK (- 18,2 procent) en de de US (- 26,5 procent) lieten het afweten.

    Het totale volume aan wijn daalde in 2008 met 11 procent wat er op duidt dat er meer vraag was naar goedkopere wijnen.

    Bordeaux oogst 2008 kleinste wijnoogst sinds 1991 :

    De wijnoogst 2008 in de Franse wijnstreek Bordeaux wordt de kleinste sinds 1991.

    In november werd er al een bescheiden oogst 2008 voorspeld, maar de laatste schattingen hebben toch nog een schok in Bordeaux veroorzaakt.

    De wijnoogst 2008 zal waarschijnlijk 2.550.550 hl. bedragen, 19 procent minder dan de ook al kleine oogst 2007 en 25 procent minder dan het gemiddelde van der afgelopen vijf jaar.

    Het slechte weer en ziektes in de wijngaarden hebben vooral de druiven voor witte wijnen en de rosé’s vernield.

    Toch zou ondanks alle tegenslagen uitstekend van kwaliteit zijn dankzij het mooie weer net voor en tijdens de wijnoogst in september en oktober.

    Bron: Agence France Presse / AFP

    Wijnoogst 2008: een mix van economie en ecologie :

    De focus van de international wijnwereld was in 2008 vooral gefocust op twee thema’s: de economische situatie en de gevolgen daarvan voor de wijnindustrie en het verminderen van de milieubelasting van wijnproductie.

    Met als resultaat dat de enorme prijsstijgingen van de afgelopen jaren tot stilstand gekomen lijkt te zijn en dat meer wijnproducenten bewuster met de gevolgen van hun producten voor het milieu omgaan.

    “The marketers got into the green word for wine,” said Alice Feiring, author of “The Battle for Wine and Love or How I saved the World from Parkerization.”

    Boisset, the second-largest producer of Beaujolais Nouveau, bottled its entire 2008 harvest in plastic bottles.

    The lightweight PET (polyethylene terephthalate) bottles drastically cut shipping costs without affecting the young Gamay wine inside and created packaging that was “absolutely recyclable,” according to a company spokesman.

    Of course, there are others that don't think the wine industry has really turned green yet, despite the rise in the number of biodynamic and organic wineries internationally.

    “PET bottles are very leading edge,” said wine.com's Michael Osborn, the largest U.S. online wine distributor.

    “But if the wineries really got it, they would stop shipping their wines in wooden crates. The number of wooden crates that we open at our warehouses is incredible. Some of them weigh nine pounds (4.1 kgs). If they were serious, the wineries would forget the recycled wood and ship in recycled corrugated cardboard.”

    The year also saw the astronomical prices of first growth Bordeaux plunge, if not to earth then to a lower atmosphere.

    The Liv-Ex 100 Fine Wine Index, the wine world's Dow Jones Index or FTSE or CAC-40, has fallen more than 20 percent from its all-time high.

    A DROP OF PRICE

    Among those hardest hit was Domaine Romanee Conti 1990, which commanded more than $20,000 a bottle in November 2007, but sold earlier this fall for $6,500 – a 67.5 percent drop. Other first-growths from the famed 2005 vintage have seen their prices drop 20 percent or more.

    The global credit crisis has threatened the way Bordeaux top chateaux do business.

    Chateau Petrus' Jean-Francois Moueix, told decanter.com that he could not “exclude the possibility that there will not be an en primeur campaign in 2009.”

    En primeur is a method of purchasing vintages while they are still in the barrel. It provides the chateau with cash, while offering the customer the opportunity to buy the wines at a price that may be lower than when it is released.

    “If negociant houses can't buy or obtain lines of credit for their allocations, the wine will remain at the chateaux. And if there are not enough takers of allocations, there won't be en primeur sales,” Moueix told the website.

    Bron: Reuters

  • Wim dL

    Mwoehahahaha….

    De kredietcrisis kent veel voordelen. En prijsdaling van top-Fransozen is er één van ;-)

  • theo

    Wim, Denk je dat echt, een prijsdaling van topwijnen? Ik geloof daar niet in, de oogst lijkt lager, heb niet het idee dat de vraag minder zal zijn in de topklasse. Er zijn zat gekke die dat nog kunnen/willen betalen om indruk op anderen te maken.

    Ik denk wel dat er een prijsdaling zal komen, maar meer voor de wijnen waar de concurentie heviger is, en het aantal potentiele klanten zeeeeeer groot is.

    TG

  • Robèrt Koopman

    Bordeaux….prachtig… :-)

    De oogst is klein maar de kwaliteit is uitstekend, hoor je wel eens iets anders?.

    Dus de prijzen gaan er vast wel weer omhoog… :-)

    Hoe ze het elk jaar weer verzinnen is geweldig.

    Wanneer klapt die zeepbel toch?

    Er komt misschien niet eens een en primeur campagne omdat de handelaren geen kredieten krijgen….

    Dus blijft de wijn in de Chateaux en zal de prijs nog hoger worden.

    Elke reden die ze daar verzinnen is er eentje om de prijzen te verhogen.

    Het verhogen van prijzen is er tot kunst verheven toch?

    Australië krijgt wel klappen zeg, als dat maar goed gaat.

    M.v.g,

    Robèrt