wisselspanning verandert goedkope wijn in dure

• Patrick Woesthoff

Drie minuten blootstelling aan een elektrisch veld met een pieksterkte van 600 V/cm en een frequentie van 3000 Hz verandert een goedkope, jonge Cabernet Sauvignon in een rijper smakend wijntje dat veel meer geld opbrengt. Dat hebben Chinese onderzoekers onlangs gemeld in het wetenschappelijke tijdschrift Innovative Food Science and Emerging Technologies.

De proeven zijn gedaan met een drie maanden oude Cabernet Sauvignon uit Noordwest-China. Analyse met HPLC en GC/MS liet zien dat ná de behandeling het gehalte aan hogere alcoholen en aldehyden flink was afgenomen. De hoeveelheid esters en vrije aminozuren ging juist iets omhoog. Dit alles bleek zeer bevorderlijk voor de smaak van de wijn.

De 600 V/cm en de blootstelling an 3 minuten zijn proefondervindelijk bepaalde waarden. Andere instellingen hadden minder effect en lieten in het ergste geval de smaak van de wijn zelfs achteruit gaan. Proeven met andere frequenties zijn niet gedaan.

Hoe het komt, weten de Chinezen ook niet. Maar ze hebben het proces al opgeschaald tot pilotplantschaal. Vijf Chinese wijngaarden zouden al tests doen met deze manier van ‘pimpen’, zoals het tijdschrift VMT het noemt.

U bent dus gewaarschuwd: als u voortaan ‘AC’ ziet staan op een Chinees etiket, dan staat dat niet voor ‘Appellation Controlée’ maar voor ‘Alternating Current’.

bron: VMT

• Guill

Auteur: Ed Starren (—.direct-adsl.nl)

Datum: 19-12-2008 09:24

Rode wijn twintig jaar laten rijpen om zo een mooie vintage te krijgen? Niet meer nodig, zeggen Chinese wetenschappers, gewoon 600 volt door de wijn laten gaan.

Zie: www.elsevier.nl:80/web/10216639/Nieuws/Wetenschap/Chinezen-laten-jonge-wijn-in-minuutje-rijpen.htm

Ed

weblog: www.wijnerij.web-log.nl

• Robèrt Koopman

Bij een elektrisch veld wordt toch de A(mpère) gebruikt om de sterkte aan te geven en niet de V(olt)?

Ik vraag me af wat dan de stroomsterkte zou moeten zijn om dit te verkrijgen.

Er onstaat waterstof en zuurstof bij de lektroden als je een stroom door een waterhoudende vloeistof jaagt.

Als je wisselspanning gebruikt ontstaat er aan beide polen een mengsel van waterstof- en zuurstof, knalgas geheten.

Dus Prikkers, don't try this at home…. :-)

Gelukkig hebben ze Chinese wijn gebruikt om te testen, daar valt eigenlijk alleen maar iets aan te verbeteren dus resultaten zijn al bijna gegarandeerd.. :-)

Droevig eigenlijk dat je diverse kunstgrepen moet uithalen om wijn te verbeteren.

Kunnen ze het spul niet in één keer goed maken?

M.v.g,

Robèrt

• Hendrik

Zouden sommige wijnschrijvers baat hebben bij ook zo n behandeling?

:+

• Guill

Hendrik,

Als ik jou was zou ik hier niet aan beginnen. Lust je straks alleen nog maar F@#%se meuk!?!

Mvg Guill

• Robèrt Koopman

Hoe langer ik er over nadenk hoe vreemder ik dit soort onderzoeken ga vinden.. :+

Wat doen “wetenschappers” eigenlijk allemaal nog meer voor vreemde dingen met wijn?

Veel onderzoeken maken er een grote bende van en alleen de “successen” komen naar buiten.

Ik zie toch een soort van Brainiacs met explosieven en witte jassen met veiligheidsbrillen op voor mij…. :-)

M.v.g,

Robèrt