2009 voorspellingen wijnwereld

• André

Voorspellingen van 10 vakmensen over de Nederlandse wijnwereld :

http://www.perswijn.nl/vaknieuws/nieuws/1018/overzicht-voorspellingen.html

Raak of mis?

André

• merijn

Leuk hoor, wordt Prosecco nu de hit (Henrico van Lammeren) of loopt het op zijn eind (Petra de Boevere)?

En die Jan Rutten bezigt (met een t, ja echd!), ondanks zijn mooischrijverij, wel slecht Nederlands voor iemand van een marketing bureau…

(Ach, alles blijft bij het oude en er zal niets nieuws onder de zon verschijnen in 2009, das wat jullie merijntje voorspelt (met een t, ja echd!). Er verandert (met een t, ja echd!) hoogstens iets in het bewustzijn van de mensen qua beslissingen die ze nemen, maar niet in de beslissingen an sich, das voor later…).

• Ruud Göebel

Merijn dat zijn heel diepe gedachten, die ik meeneem in het “slapie doen”:)

Ruud.

• Robèrt Koopman

Ach, die voorspellingen ook altijd (ja, met een d)

Gaan we deze waarzeggers er volgend jaar op afrekenen?

Of zijn we het dan vergeten en maken we ons op voor de voorspellingen van 2010?

Open deuren gevoel krijg ik er van.

M.v.g,

Robèrt (met een t)

• André

De redactie reikt een bokaal uit aan de beste voorspeller.

AS

• merijntje motirolo

tIs nog geen twaalf uur, dus ik mag nog posten… ;)

Heel erg diepzinnig of diepgaand is het niet: mensen doen vaak jaren uit gewoonte dezelfde dingen en het-zich-daarvan-bewust-zijn groeit met die jaren gestaag. Op een bepaald moment denk je (denkt men/denken die mensen) dan: “waarom deed ik dat al die jaren eigenlijk?”

Jij daar nooit last van, met al jouw levenservaring? *D

ik zal me morgen eens wagen aan een serieuze, onderbouwde voorspelling, maar ik denk werkelijk waar niet dat er veel zal veranderen in de ‘wijnwereld.’ Volgens mij zitten er tussen die tien vakmensen ook stiekem een paar die ‘preken vooor eigen parochie,’ maar ook dat zijn zorgen voor morgen…

• Willem Booij

Andre leert het nu toch eens…

Het is voorspellert.

groet,

• André

Hoi Merijn,

“ik denk werkelijk waar niet dat er veel zal veranderen in de ‘wijnwereld.’”

Op zich al een hele gewaagde voorspelling. Velen hopen dat, maar niet veel mensen zullen het met je eens zijn. Trends en financiele toestand zullen wel iets veranderen.

"Volgens mij zitten er tussen die tien vakmensen ook stiekem een paar die

'preken vooor eigen parochie,' maar ook dat zijn zorgen voor morgen…"

Dit zijn ongecensureerde stukken. Dus het kan best dat je daar de ondernemer op kan betrappen. Twee zijn al heel duidelijk, maar hebben ook verder nog wat te melden.

Mijn voorspellinmgen zijn :

- meer wijn per glas, hopelijk ook beter, meer huiswijnen

- meer mousserend

- rosé stabiliseert

- meer biologische en BD wijnen

- witte druivenras riesling, rood syrah

- meer cool climate wereldwijd

- thuis duurder, uit goedkoper

- uit meer vaste opslag, lagere factor in horeca (men mag niet uit horeca wegblijven vanwege de (dure) wijn

- veel relatief onbekende wijngebieden (van Oregon tot Steiermark)

enz…..

• Robèrt Koopman

Dat men daar min of meer voor eigen parochie preekt is wel logisch.

Ook deze ondernemers zijn bang voor de omzetcijfers van 2009.

Het zal voor allen een wat minder jaar worden, bij sommigen vinden de aandeelhouders dat niet leuk.

Minder rosé en meer biologisch zijn wel erge open deuren.

M.v.g,

Robèrt

• ralph

“ik denk werkelijk waar niet dat er veel zal veranderen in de ‘wijnwereld.’”

Op zich al een hele gewaagde voorspelling. Velen hopen dat, maar niet veel mensen zullen het met je eens zijn. Trends en financiele toestand zullen wel iets veranderen.

En zo is het maar net. Het wordt het jaar van nog verder ingraven en vasthouden aan bestaande en versleten waardeketens, van nog minder ‘out of the box’ - denken en nog dieper binnen je eigen comfort-zone kruipen. Van nog harder tegen producenten roepen dat ze concurrenten niet mogen beleveren en de producent onder druk zetten om te bewerkstellingen dat buitenlandse importeurs niet mogen leveren in Nederland.

Er zal dus niets veranderen. Alleen door de mondiale financiele malaise zal de druk voelbaarder worden….Maar helaas, zelfs dat is geen reden om eens gek te doen of de ketens eens te kantelen. Gewoon, business as usual; het hele jaar door in 2009.

Of….?