wijnbroederschappen

• jenny

Hallo prikkers

Eén van onze leden is wat onderzoek aan het doen naar het ontstaan van verschillende wijnbroederschappen in Frankrijk.

De eerste zou die van de Bourgogne “Les Chevaliers du Tastevin” opgericht in 1934.

Er zijn er meer dan 82 in Frankrijk.

wie weet waar we wat mee info bij voorkeur in het Nederlands (dat is dus het probleem) kunnen vinden over deze broederschappen

met dank

(antwoord kan worden gepubliceerd in ons blad, als je dat niet wilt, mail me dat dan aub)

groetjes

jenny

• Ruud Göebel

Beste Jenny, zo'n site ken ik niet, maar ik kan je wel wat steekwoorden aanreiken om mee te googlen: ik heb gelezen over: l'ordre de la Treille en Lorraine, la confrérie des Vide-Flacons de Beaume en die van Saute-Bouchon in Champagne, l'ordre de la Méduse de Marseille, l'acedemie des Verres á Bordeaux en de l'ordre de la Boisson opgericht in 1706 in Nîmes en later weer hersteld in Dijon in 1812 door een oude kolonel der huzaren met de naam Joliet. Echter die confrérieën verdwenen totaal in de 19e eeuw. Pas in 1904 kwam er weer één tot leven en dat was die van “des Sacavins d' Anjou” ontstaan in 1904. Hun bloei markeerde de wedergeboorte van de Franse wijngaarden na de phylloxéra ramp. De eerste confrérie in de Bourgogne was daarna inderdaad die van “des Chevaliers du Tastevin”in 1934. Ik hoop dat je hier iets mee kunt!

Bron: Le Grand livre du Bourgogne, George Blanc.

Ruud.

• jenny

Hallo Ruud

heb je bericht doorgegeven

bedankt voor het uitpluizen

ik heb begrepen dat in de Medoc een Commanderie de Bontemps is en de baretten die ze dragen zouden iets te maken hebben met de vorm van de kom die werd gebruikt voor het kloppen van eiwitten voor het klaren

weet jij daar iets van of is dit een kletsverhaal

bedankt

groetjes

jenny

• Robèrt Koopman

Ik weet niets van dat soort broederschappen maar dat Ruud met veel oudere jaartallen op de proppen komt lijkt me een heel stuk beter dan 1934.

Zolang als er wijn gemaakt wordt bestaan dit soort lokale broederschappen toch wel?

Het is een legitieme manier om “gezellig” samen wijn te drinken en de vrouwen ergens het werk te laten doen lijkt mij…. :-)

Ben wel benieuwd naar het artikel wat er tzt gaat komen!

M.v.g,

Robèrt

• Ruud Göebel

Jenny, van die Commenderie du Bontemps weet ik zoverre iets af, dat André Cazes van het Château Lynch-Bages er mee te maken had, deze heer was trouwens ook burgemeester van Pauillac, echter hun hoofdkwartier brandde in 1984 geheel af. Een aardige bijkomstigheid is wel dat vrouw van Jean-Louis Charmolüe, eigenaar van Montrose, halverwege de jaren 50 de eerste vrouw was die geïnstalleerd werd als lid van dit gilde.

(bron: Alexis Lichine's Wijnreisboek voor Frankrijk 1986)

was mijn 2e wijnboek na Elseviers Grote Wijnboek 1976 :)

Ruud. ( leuk onderwerp! Ik blijf verder zoeken!)

• Ruud Göebel

Jenny, ik lees in de 2e druk van Hubrecht Duijker “De grote wijnen van de Bordeaux” het volgende: Zetel van de confrérie: Het château van Grand-Puy-Ducasse ligt in het hartje van Pauillac langs de grote Girondekade, uiteraard gescheiden van de wijngaard. Het gebouw doet dienst als het Maison du Vin van Pauillac en is tevens de zetel van de illustere Comenderie du Bontemps de Médoc et des Graves. Deze wijnbroederschap ontleent zijn naam aan de bontemps, het houten bakje waarin men de eiwitten klopt voor het klaren van de wijn. Hun kreet was tijdens de inwijdingsceremonie; “Par le bontemps, pour le bon temps, Graves et Médoc”

Ons zoekt verder! :)

Ruud.

.

• Christian Callec

Beste Jenny,

Wat wil je allemaal precies weten? En gaat het alleen om Frankrijk?

M.vr.gr.

Christian

Chevalier de la Grande Vignerie Commensale du Luberon (F)

Compagnon de la Confrérie des Vignerons des Côtes du Ventoux (F)

Chevalier de la Confrérie des Trois Ceps, Chitry, Saint-Bris, Irancy, Auxerrois, Bourgogne (F)

Mayoral Cofradia Mayorales del Vino Valdepeñas (E)

• Ruud Göebel

Beste Jenny, het internet gaat sneller, die boekenkast van mij is heel erg traag.;)

www.sainte-croix-du-mont.com/conf_missions.htm

Ruud.

• Ruud Göebel

Nu maar zo:

Les commandeurs sont revêtus d’une tenue identique à celle du Moyen Age, ample tunique jaune d’or, couleur du vin avec épitoge rouge « lie de vin » sur l’épaule droite et coiffés d’un « desquet » jaune à cloqué blanc. Ce fond cloqué rappelle le « desquet » ou « bontemps », récipient dans lequel on fouettait les blancs d’œufs que l’on versait ensuite dans les fûts pour clarifier les vins. Une lourde médaille bronze doré sur la poitrine complète la tenue.

Ruud.

• Christian Callec

@ Ruud & Jenny,

Slechts één letter te snel afgekort… :+

http://www.sainte-croix-du-mont.com/conf_missions.html

M.vr.gr.

Christian