wijn-spijs

• martijn

beste prikkers,

ik heb uw advies even nodig.

veldsla met selderij en fourme d'ambert(blauwschimmelkaas)

wat voor een wijn zouden jullie hierbij drinken?

dank alvast,

martijn

• Mathieu Wechseler

Coteaux du Layon moelleux.

Gaat er nog een dressing over die veldsla en selderij?

• martijn

ja een klassieke vinaigrette

• Eelco van Wieringen

Of een zoetere Vouvray. Gister tijdens de Wine Professional tijdens een workshop tal van combinaties uitgeprobeerd, de zoetere versies vormen de beste matches met de spijzen. Helaas waren de wijnen van een mindere producent. Een toppertje uit dezelfde streek had ongetwijfeld hoge ogen gegooid.

Salut,

Eelco

• de bear fan Oerterp

Mij dacht een beerenauslese of eiswein. Dat ga ik dit weekend in ieder geval uitproberen.

• Christian Callec

Vinaigrette, veldsla, selderij, … fourme d'Ambert (romig, mild, licht bitter, niet zo scherp ‘blauwe schimmel’ type) … daar zou ik zelf zeker geen zoete wijn bij doen, eerder juist een strakke wijn. Klassiek zou zijn een blanc van Entraygues et le Fel, een blanc Coteaux d'Auvergne… Een blanc Coteaux du Giennois, een blanc uit Cour-Cheverny, etc.

Maar het is enkel mijn voorkeur…

M.vr.gr.

Christian

• Peter vdB

Het ziet eruit als een eerste gang van een diner. Interessant is een droge Anjou - zoals die van Pierre Bise, de la Roulerie of de Fesles, allemaal uit Coteaux du Layon. Succes.

• Mathieu Wechseler

Als je voor een klassieke vinaigrette kiest, zou ik zeker geen droge witte erbij doen. De zoete kan de vinaigrette wel aan, mits je aan de vinaigrette wat suiker toevoegt,…niet om hem zoet te maken (bah), maar om het zuur te breken!