Top Italië

• john

Gisteren met prikkers een geweldige Italië proeverij gehad in een uitmuntend Italiaans restaurant in Genk.

Conclusie: Gaja rules!

mijn toppers van de proeverij:

Gaja sori san lorenzo 2004 99+/100

Gaja sperrs 97 98/100

Gaja costa russi 98 98/100

Gaja sori tildin 97 98/100

Gaja barbaresco 97 98/100

Ornellaia 97 98/100

Percarlo 97 98/100

Altesino bdm riserva 97 95/100

Altesino bdm montesoli 97 96/100

De meeste andere wijnen (+- 35 stuks) zaten voor mij tussen de 86 en 91 punten

De 3 Quintarelli wijnen vond ik niet te nassen, net zoals de picolit en de pinot neri.

Van de niet Italianen gaf ik de:

Idus de Vall Llach 05 96/100

Yquem 88 98/100

Togni 1997 96/100

Mooie dag…….

Hasta luego

John

• ralph

Briljante proeverij! In een moordend tempo flink wat wijnen gehakt

Mijn top:

1997 Quintarelli Amarone della Valpolicella 99+/100

2004 Gaja Sori San Lorenzo 99/100

1997 Percarlo San Giusto a Rentennano 99/100

1997 Gaja Sori Tildin (96-99)/100

1998 Angelo Gaja Costa Russi 98/100

1997 Ornellaia Tenuta Ornellaia IGT Toscana 98/100

1997 Philip Togni Cabernet Sauvignon 98/100

1988 Chateau d'Yquem 98/100

1997 Biondi Santi Brunello di Montalcino 97/100

1997 Romano dal Forno Amarone 96/100

1997 Altesino Brunello di Montalcino Montosoli 96/100

Had wat meer verwacht van Redigaffi 1997.

En wat was ik blij dat 90% van de mensen die Quintarelli's niet te hachelen vond. :-)

• Hendrik

Hele mooie proeverij, en in Genk weten ze nu ook wat het prikbord is!

De opmerking van de dag kwam van de sommelier: gevraagd naar wat ie van de wijnen vondt antwoorde hij: awel mijnheer, ik loop de hele middag al met eene stijve!

:+

Peter en Tom bedankt!

• Freek

Prachtige proeverij! Met veel plezier die 510 km gereden om hierbij aanwezig te mogen zijn. Ook voor mij staat de kwaliteit van Gaja's wijnen niet ter discussie. Stuk voor stuk absolute wereldtop. Maar…..die prijzen :-(.

Daarnaast prachtige Percarlo, Biondi Santi en de Altesino's.

Ook ik was groot fan van alledrie Quintarelli's. Gelukkig zat ik naast Ralph en wisten wij wel raad met die flessen. Zeker de 2 97ers waren nog zooo jong en ontwikkelden zich prachtig in het glas. Wat een concentratie………wat een afdronk……..wat een spannende wijnen. Top!

Volgende keer Italie 1999??

Dank aan Tom en Peter, voor de uitmuntende organisatie, en uiteraard de medeprikkers.

Freek

• Klaas Vaak

Klinkt goed, heren!

Jammer, dat ik er niet bij kon zijn. Volgende keer beter. 1999 Italie? Ik ben voor!

Interessant, die uiteenlopende ervaringen m.b.t. de Quintarelli's. Ik heb het nog nooit gehad. Vertel eens. Wat is er zo afwijkend/onbekend aan?

Groet, Klaas :z

• Peter vdB

:-)

Hendrik, die opmerking van de sommelier voegt echt iets toe aan die punten feedback. Net kostelijk gelachen met mijn vrouw, die iedere keer als ik iets hardop voorlees van het prikbord toch weer constateert:dat prikbord is iets voor mannen die kleine jongens blijven.

:-)

• Peter Z.

Wow, het was me het dagje wel gisteren. Twee domeinen Quintarelli en Dal Forno, waar ik erg naar uit keek ooit eens te mogen proeven, bleken dan toch niet wat je er van hoopt of verwacht. De Quintarelli Amarone kwam niet hoger dan 15/20 in mijn boekje, en dan was ik nog gul. Desondanks een voorrecht dit geproefd te mogen hebben.

Wat heb ik verder nog geleerd, want daar doen we het toch voor?! ;) Gaja is top. Wist ik eigenlijk al, maar om het zo duidelijk bevestigd te krijgen op een avond met de top van Italië is toch wel knap van dit huis. De Sori San Lorenzo 2004 was voor mij de wijn van de avond met 19.5/20! De overige Gaja's scoorde niet onder de 19/20, wat een klasse! Ook vond ik Biondi Santi en de twee Altesino's 1997 indrukwekkend mooi. Prijs/kwaliteit was denk ik dan weer de Percarlo de winnaar. Beetje modern glas, maar je hoort me niet klagen, 18.5/20.

Zonder het restaurant afbreuk te willen doen, het mooiste gerecht van de avond was d'Yquem 1988, eigenlijk kun je hier de hele avond bij weg dromen….

Na thuiskomst trokken we nog een 2004 Mordoree Ch9dP Reine des Bois en een 1999 Guiraud (met dank aan G.!) open om de zonden van de avond nog eens te overpeinzen ;).

Tom, bedankt voor de organisatie, het was TOP!

Peter Z.

• Patrick Woesthoff

Sjoooooooow wat een proeverij zeg.

Wanneer is B&B2 eigenlijk??

want dan doek weer mee, dit keer hopelijk zonder otrivin :D

• Willem G

Het was een mooie en zware dag gisteren. Alles voor de opleiding ;)

De wijnen die 19 en hoger scoorden bij mij, waren van hoog naar laag; Sperrs, Sori San Lorenzo 2004, Sori Tildin, Gaja Barbaresco en Ornellaia en (uiteraard) Yquem 1988.

Net daaronder de Biondi Santi, Togni, Altesino Montesoli, Serpico en Percarlo, om er maar een paar te noemen. Het niveau was hoog!

Dank aan iedereen en vooral aan Tom. Volgens mij had hij in het restaurant overnacht om alles in een zeer goed doordachte volgorde te zetten.

Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk alles op de foto te zetten, en ondanks het stevige tempo is dat redelijk gelukt volgens mij. Ik stuur ze naar Robèrt.

Helaas heb ik bij het vertrek inderhaast mijn pennen, die ik bij de proeverij in de Librije had gekregen, in Genk achtergelaten. Als iemand ze heeft, misschien kan ik ze t.z.t. eens terugkrijgen.

Groeten,

Willem G.

• Robèrt Koopman

Willem G stuurde me een hele berg met foto's.

Heerlijk!… :-)

M.v.g,

Robèrt