PN: 2000 Montlouis Domaine des Liards

• Peter vdB

Domaine des Liards 2000

Montlouis Vieilles Vignes

Berger Freres, recolte manuelle

De eerste fles van deze wijn die open gaat. Altijd spannend, maar bij het zien van de kleur ben ik al gerustgesteld. Levendige kleur met nog maar weinig ontwikkeling. Een open neus met mooie florale tonen. Ik ruik impressies van viooltjes, ananas en hooi. Sappige smaak met citrus. Een werkelijk héél licht zoetje, charmant maar met toch overduidelijk overheersende zuren. Een wijn met een prachtige balans, heel rijk gemaakt en nog flink wat toekomst. Goed gemaakte chenin blancs lijken soms het eeuwige leven te hebben. Lekker om zó te drinken. Straks eens kijken hoe de wijn combineert met enkele oesters. En we laten wat glazen in de fles om morgen te combineren met gebakken jacobsschelpen op een bloemkoolmousse met wat licht aangebakken lookjes.

• JoostB

Dat klinkt niet verkeerd. Ondanks mijn voorliefde voor Chenins uit deze regio, nog nooit gehoord van Domaine des Liards… Ik zet hem op mijn lijstje voor een volgende bezoek aan de regio…

Toevallig zit ik momenteel aan de Saumur Les Cormiers 2001 van Chateau de Villeneuve. Supermooie witgoude kleur, mooie bloemetjestonen (acacia) en heel zachte tropische fruittonen. Heel mooie, beetje romige wijn, heel subtiel, veel sap. Smelt op de tong… Nog heel jeugdig, wel al mooi op dronk, maar zonder problemen nog een paar jaar houdbaar…

Santé,

Joost

• Peter vdB

@ Joost,

Domaine des Liards ligt in Saint Martin Le Beau. De wijnen die ik van dit domein dronk (o.a. ook 1989 en 1990) zijn onberispelijk.

Grappig, Villeneuve staat op mijn lijstje van te bezoeken domeinen. Ik vind de Loire een wereldstreek, je blijft er ontdekken en genieten.

Hartelijke groeten,

Peter vdB