Soms zit het mee, soms valt het tegen

• Hendrik

Hedenavond in het glas de Latour 1981, en de Raymond Lafon 2001.

Weer even helemaal op het verkeerde been gestaan :+

De verwachtingen voor de R.L waren hoog gespannen. 2001is in de Sauternes een super jaargang. Ben nog geen echte misser tegen gekomen, maar dit is gewoon slecht! Een dimensionaal zoet, met wat chemo, gat in het midden segment, en een weliswaar lange afdronk, maar alles behalve een prettige.

Miss L keek mij al aan alsof haar naaste familie leden waren opgepeuzeld door wat verdwaalde tamil tijgers.

Daar stond tegen over een Latour, nog lang niet dood, uit een heel wat minder florisante jaargang. Prachtig klassiek glas bordeaux. Het voormalige scharrelkoetje voelde er zich wonderbaarlijk bij op haar gemak :+

93+ Hendrik punten

• Peter Z.

Hallo Hendrik,

Raymond-Lafon is een vreemd huis. Vaak één van de duurdere van de Sauternes, en meestal niet op het niveau van z'n soortgenoten in dezelfde prijsklasse. Rieussec is denk ik nog altijd hèt voorbeeld van een klasse Sauternes voor een ‘redelijke’ prijs.

Toch denk ik dat je de 2001 R-L nog een herkansing moet geven, en wel over een jaar of vijf. Het zou goed kunnen dat hij zijn babyvet verloren heeft, en zich nu in een onaangename puberale fase opmaakt om zijn echte klasse te gaan tonen. Maar daar heeft hij een paar jaar voor nodig.

Latour daarentegen stelt volgens mij nooit teleur…

Cheers,

Peter Z.

• Hendrik

Peter,

zo n fles gaat wel een dag of 3, 4 mee alhier.

Dag twee: ietwat/ zoniet behoorlijk meer ontwikkelde neus, en i.d.d. heeft de wijn zich verder positief ontwikkeld.

Maaar by far de slechtste Sauternes 2001 in mijn glas.

Hendrikus

• Ruud Göebel

Beste Hendrik, zit er ook niet niet een ietsie pietsie vóóroordeel in je hoofd? Immers, jij hebt ze ooit zien oogsten tijdens een regenbui, derhalve zijn het in jouw ogen sowieso knoeiers. Echter, als ook miss L. ongelukkig is bij deze wijn dan denk ik toch dat er een kern van waarheid in je betoog te vinden is;).

Ruud.