Gisteren voor het eerst bij een veiling van Silvies in België geweest. Een erg leuke en goed verzorgde veiling welke geleid wordt door een ambitieuze en aardige Nederlander. De gekochte wijnen konden gelukkig na afloop gelijk worden meegenomen, wat een tweede rit naar België om de gekochte waren op de halen bespaard. Een alternatief zou (volgens mij) overigens zijn geweest dat je gekochte wijn in Den Haag kon ophalen.
Wat al duidelijk was op recente veilingen van Christie’s en Glerum ging hier nog verder: de prijzen van de wijnen die in de afgelopen jaren als een gek omhoog zijn geschoten, zijn weer terug op het niveau van een paar jaar geleden. De hype die de vorm kreeg van een nieuwe tulpenbollenrage is hiermee denk ik voorbij. Met name de premier en deuxieme grand crus werden ondanks al redelijk naar beneden aangepaste estimates niet verkocht of gingen weg voor een bedrag gelijk aan, of soms zelfs behoorlijk lager dan, de laagste estimate. Hiermee zijn de prijzen van de bijvoorbeeld de topjaren 1990 en 2000 ook weer onder de en-primeur prijzen van 2005 gekomen. Het zou me ook niets verbazen als de daling van de prijzen nog wel iets doorzet. Elke afgelopen veiling is toch weer een benchmark voor de aankomende veiling en zal ook nu weer leiden tot verlaagde estimates bij de volgende veiling.
Het lijkt me voor veilinghuizen als Silvies lastig zaken doen in een tijd dat prijzen zo snel dalen. Er wordt toch een lager percentage verkocht en het zal ook wel even duren voordat de realiteit van de lagere prijzen bij alle verkopers is doorgedrongen (en lagere minimum verkoopprijzen kunnen worden afgesproken).
Zelf ben ik blij met de lagere prijzen. Ik kan niet ontkennen dat het enerzijds een niet onprettig gevoel gaf in het verleden dat mijn wijnkelder zoveel in waarde was gestegen. Belangrijker was echter dat ik nooit een fles heb gekocht om deze later te verkopen en dat ik dus met stijgende prijzen ook per saldo gewoon meer betaal voor flessen die ik eens zal opdrinken. Ook moet ik zeggen dat ik problemen kreeg om de drempel over te gaan om sommige flessen die sterk in waarde waren gestegen te openen. Voor bijvoorbeeld de EUR 1000,- die een flesje Lafite uit 2000 kort geleden bijna waard scheen te zijn, kon je ook met twee personen naar de Librije, goede wijnen van de kaart drinken en in een goed hotel overnachten.
Het enige nadeel van de lagere prijzen is dat mij niet goed kan houden aan mijn voornemen om een aantal jaar vrijwel geen wijn uit Bordeaux te kopen, wegens het overschot aan wijn uit Bordeaux dat al stof ligt te verzamelen in de kelder. Het is bijna 3 jaar relatief gemakkelijk geweest om me hieraan te houden door de tot krankzinnige hoogte gestegen prijzen in combinatie met wat mindere oogstjaren. Gisteren in totaal echter 29 flessen gekocht waarvan weer 26 uit Bordeaux. Gelukkig het aantal wel redelijk beperkt weten te houden (maar het bedrag iets minder, zeker als we het shopping geld van Karen meerekenen dat gelijktijdig aan de veiling in Antwerpen werd uitgeven).
Gegroet,
Chris