Bonnes Mares 1993

• Dick Schinkel

Na een aantal rode Bourgognes de afgelopen maanden die meer dan oke waren, maar gezien hun naam effe net niet brachten wat ik er van verwachte, gisteren deze Bourgogne van naam open gemaakt:

Bonnes-Mares

Grand cru

Domaine Comte Georges de Vogüé

1993

Fles no. 1652

Uit de kelder van 11C. eerst even een dag in de keuken op temperatuur laten komen en 2 uur van tevoren geopend.

Kleur : Opmerkelijk donker robijnrood zonder enige verkleuring langs het randje in het glas.

Neus : Herkenbaar Pinot Noir van wel heel dik rijp fruit van blauwe bessen maar ook kersen. Wederom opmerkelijk : ook een duidelijk stalluchtje met kleine tonen van een kruidentuintje.

Zeer mooi in de neus, dit is een echt een wijn om lang je neus in het glas stoppen.

Mond : Zeer puur en mondvullend is deze wijn. Sappig rijp fruit met een mooi klein zuurtje die de smaak van het fruit, hout, vanille en aardse mineralige tonen zo ongelooflijk evenwichtig maakt.

De afronk is werkelijk subliem, die op het eind heel mooi zijde- satijn achtig is.

Wow, dit een wijn, die prima de maaltijd begeleide, maar eigenlijk zonder begeleiding, met uitzondering van een betoverend mooie vrouw die de decadentie van dit edel glas met je wil delen… op de schapenvacht, voor de open haard, met een Portugese fado op de achtergrond het best genietbaar is.

Met smakelijke groet Dick.

• Ruud Göebel

Dick, geweldig! Meer dan prachtig! (mijn contrôle getal is echt… oeiio) :)

Ruud.

• Peter vdB

Dick, pracht PN!!

Waarom moet die vrouw betoverend zijn? Ik heb een goudgerande herinnering aan de Piazza del Campo in Sienna in de zomer, het plein is dan zo'n warme schelp waar naar mijn idee álle vrouwen die er op de grond zaten fotomodelallure kregen. Zó'n betoverende wijn betovert toch ook al die vrouwen? :-)

• Chris

Prachtige PN Dick van een in mijn ogen een schitterende GC en dat gecombineerd met een top wijnbouwer wil gelijk geloven dat het genietbaar was :D.

Heb zelf al een aantal keren een BM mogen drinken van verschillende wijnboeren en altijd mooi en vooral zijde zacht lekker….

Gr.Chris,

• john

Dick,

Heb net 36 van deze flessen verkocht via de veiling…toevallig bod gedaan? :D

Hasta Luego

John

• sjaak Kaptein

Hallo Dick,

Heb een aantal Bonnes Mares van andere producenten in de privé verzameling.

Bonnes Mares is kracht en ultieme verfijning.

Zo'n fles drink ik met mevrouw Kaptein op Zondagmiddag.

Het moment dat je de maximale aandacht aan dit soort topwijnen kan geven.

Heb me al bewonderend verbaasd dat je zo'n fles op Maandag opentrekt.

Groot gelijk,

Bedankt voor deze proefnotitie.

Sjaak Kaptein

• sjaak Kaptein

Dick,

Ik neem zo maar aan dat de betoverend mooie vrouw op vacht voor de open haard, mevrouw Schinkel is.

Sjaak Kaptein

• ChrisW

Dick,

Mooie proefnotitie van een zeer mooie wijn!

Bourgogne blijft een regio met enorme verschillen tussen de absolute top, een groot middensegment en een nog veel groter segment met slobberwijnen.

Vanavond bijvoorbeeld een Volnay 1er cru Caillerets 1999 van Rebourgeon-Mure gedronken. Best een redelijke wijn maar absoluut geen “Wow” wijn. Lijkt helaas niet op jouw beschrijving van de BM van de Vogue uit 96. Verschil moet er zijn, maar het zorgt er wel voor dat ik relatief heel weinig Bourgogne drink.

Gegroet,

ChrisW

• sjaak Kaptein

Chris,

Ken het huis niet.

Maar ook dit is een deftige AC voor de Maandagavond.

Deze Volnay moet het net als de Bonnes Mares ook hebben van intensieve verfijning.

Lijkt me een interessante wijn.

Sjaak Kaptein

• ChrisW

Sjaak,

De Volnay was ook zeker niet verkeerd en was, zoals je zegt, behoorlijk verfijnd en elegant met voldoende onmiskenbaar zacht fruit van de pinot noir. Viel een beetje weg bij het gekruide lamsrack, maar was daarna méér dan goed genoeg voor een maandagavondwijn.

Rebourchon-Mure is geen absolute topper maar op basis van deze en eerder ervaringen nog best een redelijke wijnboer. Het verschil met de echte topwijnen zoals hierboven door Dick is beschreven is alleen wel groot.

Ik heb anderhalf jaar geleden eens bij Rousseau uit het vat zijn hele range mogen proeven (van 2006). Op dat soort momenten is echt duidelijk hoe groot zelfs bij zo'n super wijnboer het verschil is tussen eigenlijk met name de Chambertin en de Clos de Beze en de rest. Dit verschil is m.i. lichtjaren groter dan het verschil tussen een premier cru in Bordeaux en een bijvoorbeeld een goede cru bourgeois. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten (wat ik natuurlijk als Nederlander graag doe) lukt helaas niet in de Bourgogne.

Chris