Bonnes Mares 1993

• john

Kijk Chris….jouw uitspraak is mijn gedachten….ik druk het alleen wat ongenuanceerder uit……“onder de 100 euro is er niets fatsoenlijks te vinden in Bourgogne rouge”……voor een blockbuster fanaat als ik. Al moet ik zeggen dat ik mijn Musigny's van Vogue allemaal heb verkocht omdat ook deze mij 0 plezier gaven….en ik schrok met dood wat ze opbrachten!

Pffff wat als de DRC proeverij ook een teleurstelling wordt…..moet er niet aan denken……

Hasta Luego

John

• sjaak Kaptein

John,

Als Bonnes Mares van deze producent 0 procent plezier geeft dan zie ik het voor de DRC proeverij donker voor je in. Ik geloof er niets van dat je hier ineens voor bijna 100% van zal genieten.

Maar natuurlijk hoop ik dat ik helemaal ongelijk heb en dat DRC een hoogtepunt in je al rijke proeversbestaan zal zijn.

Voor Blockbusters van Pinot Noir moet je niet echt in de Bourgogne zijn, maar meer in Nieuw Zeeland en soms ook in Duitsland.

Dat zijn nou weer wijnen waar ik niet zo veel plezier aan beleef.

Sjaak Kaptein

• john

Hoi Sjaak,

Ik vrees het ook………neemt niet weg dat ik besef dat het sowieso een enorme eer en voorrecht is om een 10-tal wijnen van dit huis naast elkaar in alle rust te mogen drinken en dus zal ik ze zeker met respect behandelen…..maar zoals je al aangaf kan ik me inderdaad niet voorstellen dat ik enorm van deze wijnen kan genieten….nog ruim 1 week en dan weet ik het….

Pinot Noir uit Nieuw-Zeeland heb ik nooit gedronken…..van dikke Duitse Spätburgunders kan ik inderdaad enorm genieten…..

Hasta Luego

John

• Dick Schinkel

Dank voor jullie positieve reacties,

@ Peter vdB : :D

@ John : mijn bod was net effe te laag ;) en ik hoop werkelijk dat die DRC'S jou ook gaan betoveren.

@ Sjaak : Deze wijn ook in de late zondagmiddag (25-01-2009) genoten, en idd die betoverend mooie vrouw was mevrouw Schinkel.

Met smakelijke groet Dick.

• ChrisW

John,

Misschien omdat ik mogelijk iets minder block buster fanaat ben dan jij kan ik voor een iets lager bedrag dan EUR 100 ook al wel leuke flessen in Bourgogne vinden, zeker in goede jaren als 2002 en 2005. Clos des Lambrays (was rond de 55 euro ex domaine voor de best goede wijnen uit 2002/2003) komt als eerste in mij op. In 2005 zijn ook diverse 1er crus van rond de EUR 35-40 meer dan goed te drinken. Over prijs-kwaliteitsverhouding moet je dan natuurlijk nog steeds niet beginnen in de Bourgogne.

Ik heb wel heel regelmatig het gevoel bij het drinken van een mindere Bourgogne dat ze er gewoon van Syrah of desnoods Grenache uit de Rhone bij hadden moeten mengen (net als vroeger toen de naam en faam van Bourgogne werd gevestigd). Dit zou het al snel wat meer body geven en ook wat spannender en complexer maken. Ik heb me zelfs al meerdere keren voorgenomen om de eerstvolgende keren dat ik een Bourgogne zou openen er zelf wat doorheen te mengen.

Voor wat betreft de GC's van De Vogue: als ik alle reviews van de afgelopen bij elkaar optel dan is dit ook wel een wijn die heel vaak niet echt hoog gewaardeerd wordt (kenners zullen misschien zeggen “niet begrepen wordt”). Dit hoeft denk ik niet te betekenen dat je de DRC wijnen niet zult waarderen. En als je het toch niet meevalt, dan maken we je weekend de volgende avond in Le Defi alsnog wel goed!

gegroet,

Chris

• Peter V

Hoi Chris,

Probleem met John is dat hij wat laat begonnen is met wijn drinken en in den beginne al opgevoed is met zware jongens uit de Bordeaux en de Rhône en daardoor verslaafd geraakt is aan deze wijnen ( meestal zonder subtiliteit maar met kopstooteffecten, ook lekker overigens op zijn tijd).

Heeft in zijn jeugd nooit opvoeding gehad met subtiele en vrouwelijke wijnen.

Bij mij lag 15 jaar geleden de kelder half vol met Bourgogne,nu liggen er hooguit nog een fles of 3-4.

Reden….veel Bougognes vallen gewoon zwaar tegen gelet op PQR.

En smaakvoldoening kan veranderen in de loop der tijd.

Met John wel eens over gehad,wil het niet geloven,meent echt dat er onder de 100 euri niks te drinken valt daar, onzin natuurlijk.

Zoveel moois wat Bourgogne voort kan brengen en brengt.

Maar ook zoveel teleurstellends….blijft een mijnenveld daar.

Ben zeer benieuwd naar onze indrukken van de DRC proeverij over 2 weken maar……dit kan enorm tegenvallen maar geeft bij voorbaat al geen enkele reden om over Bourgogne in zijn algemeen een oordeel te vellen.

Mijn laatste Bourgogne was overigens een halfje Musigny 1986 paar jaar geleden…en toen was mijn oordeel ook…voorlopig maar eens andere wijngebieden verkennen.

Is gelukt en geen spijt ervan tot op heden.

Om niet te zwijgen over de Batard Montachets 1990 van Prieur die ik een paar jaar geleden in de gootsteen heb gekieperd omdat ze niet meer te drinken waren.

Saluut, ;)

Peter V