Hoi Chris,
Probleem met John is dat hij wat laat begonnen is met wijn drinken en in den beginne al opgevoed is met zware jongens uit de Bordeaux en de Rhône en daardoor verslaafd geraakt is aan deze wijnen ( meestal zonder subtiliteit maar met kopstooteffecten, ook lekker overigens op zijn tijd).
Heeft in zijn jeugd nooit opvoeding gehad met subtiele en vrouwelijke wijnen.
Bij mij lag 15 jaar geleden de kelder half vol met Bourgogne,nu liggen er hooguit nog een fles of 3-4.
Reden….veel Bougognes vallen gewoon zwaar tegen gelet op PQR.
En smaakvoldoening kan veranderen in de loop der tijd.
Met John wel eens over gehad,wil het niet geloven,meent echt dat er onder de 100 euri niks te drinken valt daar, onzin natuurlijk.
Zoveel moois wat Bourgogne voort kan brengen en brengt.
Maar ook zoveel teleurstellends….blijft een mijnenveld daar.
Ben zeer benieuwd naar onze indrukken van de DRC proeverij over 2 weken maar……dit kan enorm tegenvallen maar geeft bij voorbaat al geen enkele reden om over Bourgogne in zijn algemeen een oordeel te vellen.
Mijn laatste Bourgogne was overigens een halfje Musigny 1986 paar jaar geleden…en toen was mijn oordeel ook…voorlopig maar eens andere wijngebieden verkennen.
Is gelukt en geen spijt ervan tot op heden.
Om niet te zwijgen over de Batard Montachets 1990 van Prieur die ik een paar jaar geleden in de gootsteen heb gekieperd omdat ze niet meer te drinken waren.
Saluut,
Peter V