350 jaar

• Udo

Hoezo ‘Nieuwe’ Wereld. Vandaag is het exact 350 jaar geleden dat de eerste wijn werd gemaakt in Zuid-Afrika.

Jan van Riebeeck noteert in zijn dagboek op 2 februari 1659:

“Heeden is Gode loff van de Caepse druyven d' eerste mael wijn gepaerst ende van de nieuwe most soo verschuyt de cuyp de proef genomen, sijnde meest muscadel ende andere witte ronde druyfen van seer goede geur ende smaeck, weesende de Spaense druyfen noch gants onrijp, daer verscheyden wijnstocken mede fray ende redelijck vol van hangen ende te hoopen staet, oocq treffelijcq geven sullen, gelijcq deese druyven van 3 kleyne jonge stocken van 2 jaeren hier geweest, wel omtrent 12 mengelen most afgecomen is…”

Laten we vanavond allemaal een lekkere fles Zuid-Afrikaanse wijn opentrekken om dit te vieren! ;-)

Udo

• romke van dijk

Tips Udo?

't blijft toch maar behelpen, en na 350 jaar ervaring heb je ook geen excuus meer dat je nog aan het oefenen bent…

Ghe ghe ghe tot vrijdag,

romke

• Ruud Göebel

Ik gooi er straks een mooie M.C.C. tegenaan, een vintage 1999 van Simonsig: Cuvée Royale.

Ruud.

• John Copier

Ik een Griek. Net het 4e millennium achter de rug en op weg naar het 5e. En… millenniumproef.

Van harte met die 350 jaar.

John

• Theo

Nou, en dat nog wel beschreven door een Kuilenburger….. en die zijn wel slim:-)

Ik heb alleen nog maar Luditte, en die is eigenlijk nog een beetje jong.

Wat stel je voor Udo, een spoed levering :-)

TG

• Robèrt Koopman

Ik heb al twee dagen een SB uit ZA open en die kan er prima tegen!

Zal vanavond, als ze niet goed opletten tenmiste, eens twee glazen proberen te drinken… :-)

Ben even de naam kwijt van die fles maar is erg de moeite waard!

We zullen er maar niet bij stilstaan van die van Riebeeck allemaal teweeg heeft gebracht in Zuid-Afrika.

Onze Minister-President roemde nog over de VOC-mentaliteit in de Tweede Kamer maar dacht er niet goed over na bleek later….. :D

Nog 350 jaar wachten en Kaapse Vracht wordt misschien wel drinkbaar… :-)

Hè, nu kan ie wel weer, het is nog niet eens 23:00.

M.v.g,

Robèrt

• Ron

Robert,

Je zult niet de eerste zijn die ten onrechtre denkt dat de vriendin / vul maar in, niet meekijkt op / naar de pc / internet en zo meer.

En nee, ik spreek niet uit eigen ervaring.

Vooral nu even veel wijsheid gewenst,

Ron

• Martin

Ik ben solidair, maar ook aan me eige…….;-)

Zojuist een houtgerijpte Sauvignon Blanc uit 2006 van Nico Lazaridis in het glas…. heel bijzonder, en vooral errug lekker. Lijkt eigenlijk helemaal niet op het typische SB-gehalte, niks stuivend, geen buxus, geen pas gemaaid gras……maar tropisch fruit, beetje banaan, wat vanille van het hout, caramel…….

En om solidair te zijn aan Udo, gaat vanavond mijn laatste fles Culraithin syrah open……niet nieuw, maar wel lekker……

Enne…..vergeleken bij Griekenland is 350 jaar Zuid-Afrika toch wel redelijk jong en dus nieuw…….;-)

Mvg

Martin

• Ingrid Larmoyeur

pff,

zit aan de cola,

jaja,

sinds lang weer eens op het prikbord en dan zo gedaald dat ik niet eens aan de wijn zit terwijl ik boven de studieboeken hang van de vorige week gestarte Engelse Diploma Course,

't is toch wat

gelukkig krijgen we morgen een hele dag druifjes oefenen,

kan ik mn kennis weer wat bijspijkeren,\en dr zit met deze mooie mijlpaal vast wel een Zuid-Afrikaan bij!

• Ruud Göebel

Beste Ingrid, dat ga je dus niet meer doen hè, zolang van het prikbord wegblijven!.

Deel ons je ervaringen a.u.b. mee van die moeilijke opleiding. Maar heel veel succes gewenst door:

Ruud.