Ik zie dat een aantal personen op basis van de proeverij heeft geconcludeerd dat Clos Mogador niet kan ouderen. Is dit een breed gedragen conclusie?
Ik ben het er in ieder geval niet mee eens.
Omdat de mogelijkheid om te kunnen ouderen door veel mensen (niet door mij) wordt gelijkgeschakeld aan het al dan niet groots zijn van een wijn, meen ik dat Clos Mogador hiermee een beetje tekort wordt gedaan en permitteer me daarom de vrijheid om dit in een apart “draadje” te polsen onder de aanwezige wijnkennerts.
Het klopt m.i. dat de beste wijnen uit de jaren na 1997 kwamen (98/01/04/05 waren voor mij de topjaren), maar daarmee is volgens mij absoluut niet vastgesteld dat de wijnen die nu door Clos Mogador gemaakt worden niet kunnen ouderen.
We hebben hier te maken met een wijnmaker die pas in 1989 zijn eerste oogst op de markt bracht met waarschijnlijk nog zeer beperkte wijntechnische faciliteiten/mogelijkheden. Logisch dat hij in de eerste jaren meer ervaring heeft opgedaan. De faciliteiten waarin de wijnen zijn gemaakt en opgevoed zijn kennelijk ook sterk verbeterd in 1997. Eén van de zichtbare kenmerken van de verandering is het gestegen alcoholpercentage (wat natuurlijk ook helpt te conserveren). Ik denk dat de wijn ook steeds geconcentreerder is geworden.
De 1998 en de 2001 waren beide nog extreem krachtig. Ik twijfel er niet aan dat deze wijnen nog gemakkelijk 10 jaar meekunnen en denk dat de wijnen van rond 1990 niet representatief zijn voor hoe deze wijnen over tien jaar uit de fles komen. Of ze beter worden, hangt denk ik af van ieders persoonlijke smaakvoorkeuren. Er zijn veel mensen die krachtige Bordeaux wijnen uit jaren als 2000 liever in de eerste 5 jaar drinken dan na 15-20 jaar en dat moet iedereen ook maar lekker voor zichzelf uitmaken. Laat onverlet dat ook Bordeaux wijnen wel kunnen ouderen.
Ik heb nog niet zolang geleden een fles van de 2000 Clos Mogador gedronken. Dit is denk ik niet het meest geconcentreerde jaar, maar de fles was verre van bergafwaarts aan het gaan en zal nog best wat jaar héél goed op dronk zijn.
Eén van de meest prettige kanten van Clos Mogador vind ik wel dat hij ook jong al heel goed te drinken is. Geen overdreven extractie en voor mij perfect houtgebruik (geen vanille of toast merkbaar) zorgen voor een wijn die ook jong al heel goed in balans is. Los van het juiste antwoord op de vraag of de wijn kan ouderen zullen dus ook bij mij veel flessen al relatief jong geopend worden.
Ik denk dat Clos Mogador daarmee voor mij in dezelfde categorie valt als wijnen uit Chateauneuf du Pape: ook daar is er voor mij geen enkele twijfel over dat de wijnen kunnen ouderen, maar of ze er nu echt beter door worden durf ook na redelijk veel flessen te hebben gedronken niet te zeggen. Een Pegau uit 1989 of 1990 is fantastisch maar héél anders dan de jonge Pegau’s die ook al fantastisch wegdrinken. Gelukkig vind ik ze allebei lekker (gelukkig maar want mijn huidige voorraad wijn uit CdP kan ik niet eens in 5 jaar opdrinken)
Tot zover mijn misschien wel erg lange steunbetuiging aan de Barbiers en hun, voor mij topwijn, “Clos Mogador”.
Gegroet,
ChrisW