de Duitse Doktert

• John Copier

Soooooo, das slecht nieuws. Enig idee waar hem dat in zit? Internationaal scoort de Goldkapsel '95 bij mijn weten 97/100. Ik kan dit toch niet slecht noemen.

John

• Mat

Nou John,…“unaniem” klopt niet helemaal. Lees verderop de uitgewerkte pn's

• Mat

1.) Gutsverwaltung Niederhäuser Schlossböckelheim

Niederhäuser Kertz 2001 Riesling Spätlese trocken

Strakdroog, hoge zuurgraad, veel mineralen

15,5/20

2.) Emrich-Schönleber

Monzinger Frühlingsplätzchen Riesling 2003

Rijp en expressief fruit. Mooie zoet/zuur/bitter-balans. Schitterende mineraliteit.

16,5/20

3.) Sybille Kuntz

Riesling Goldquadrat trocken 2001

Exotisch fruit en beschaafde petrolneus. Valt in de mond tegen, wat dun en doet al oud aan.

14/20

4.) Dr. Pauly-Bergweiler

Wehlener Sonnenuhr Riesling Spätlese 2001

Iets bescheiden aan de neus (maar de eerste wijnen waren erg koud). Lichte petroltoets.

In de mond veel mooi rijp fruit, cassis ook. Perfecte zoet-zuurbalans. Mineralig. Heel zuiver qua smaak.

17,5/20 (voor mij één van de mooiste van de avond)

5.) Weingut Max Ferd. Richter

Brauneberger Juffer-Sonnenuhr Riesling Spätlese 2001

Mooi rijp fruit, elegant. Ook wat vegetale tonen. Middengewicht.

16/20

6.) Markus Molitor

Zeltinger Himmelreich Riesling Spätlese 2001

Putluchtje dat na een paar minuten enigszins verdween.

In de mond veel citrusfruit, mooi zoetje en mooie zuurgraad. Middengewicht.

16/20

7.) Weingut Hermann Dönhoff

Norheimer Dellchen Riesling Spätlese 2002

Fraaie, subtiele neus. Delicaat wit fruit en wat mineralen.

Een bek vol sappig ananas en citrusfruit, ook wat boterbabbelaar. Mooie zuurgraad. Lange afdronk.

17/20

8.) Weingut Hermann Dönhoff

Norheimer Kirschheck Riesling Spätlese 2002

Vegetale neus, ook vuursteen en mineralen. Imponerende neus.

Explosie aan sappig, rijp wit en geel fruit. Mooie concentratie en smaakrijkdom en toch elegant. Veel mineralen ook. Winegums op het einde van de geweldig lange afdronk.

18/20 (voor mij persoonlijk de mooiste Riesling van de avond)

9.) Weingut Hermann Dönhoff

Oberhäuser Brücke Riesling Spätlese 2002

Wat bescheiden aan de neus. Mineralen. Mooi zoetje en elegant.

T.o.v. de vorige wijn mist ie wat overtuiging. Een gemakkelijk toegankelijke wijn.

16/20 (ondanks de ontbrekende overtuiging t.o.v. de vorige toch een dikke 16 punten)

10.) Fritz Haag

Brauneberger Juffer-Sonnenuhr Riesling Spätlese 2002

Weinig van opgeschreven, het ging ook allemaal in een moordend tempo!

Mooi zoet-zuur-spel, spanning en grip.

Die wijn werd controversieel beoordeeld. Voor mij een mooie wijn.

16,5/20

11.) Weingut Hermann Dönhoff

Niederhäuser Hermannshöhle Riesling Spätlese 2003

Mooie minerale neus. Delicaat fruit.

In de mond wat limonadeachtig (zoet overheerst wat). Zuurtje komt op het einde door, waardoor de wijn toch nog wat spanning biedt. Wel een mooi fruitgedomineerde afdronk.

16/20

12.) Weingut Schäfer-Fröhlich

Monzinger Halenberg Riesling Spätlese 2003

Kleine azijnsteek in de neus.

Explosie van wit fruit in de mond. Daarnaast wat gebrande indrukken in de mond. Alcohol is te present waardoor wat finesse mist.

15,5/20

13.) Weingut Hermann Dönhoff

Schlossböckelheimer Kupfergrube Riesling Spätlese 2003

Mooie minerale neus met wat boterbabbelaar.

Naast mooi delicaat fruit ook vegetale indrukken. Mooie grip en weer die mineralen. Geweldige balans. Lange finale.

17,5/20

14.) Weingut Hermann Dönhoff

Oberhäuser Brücke Riesling Spätlese 2003

In de neus mooi Riesling-fruit en mineralen. Rijp fruit in de mond. Mooie zuurgraad, grip en mineralen.

16,5/20

15.) Dr. Pauly-Bergweiler

Bernkasteler alte Badstube am Doctorberg Riesling Spätlese 2003

Petrolneus. Knisperend Riesling-fruit. Mineralen/kalk.

16/20

16.) Müller-Catoir

Haardter Herrenletten Riesling Spätlese 2004

Vegetale neus. Mooie grip en spannende zuren.

16/20

17.) Fritz Haag

Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Auslese 2001

Florale neus (rozen o.a.)

Mooi rijp wit fruit. Spanning alom.

16,5/20

18.) J.J. Christoffel Erben

Erdener Treppchen Riesling Auslese** 2001

Zuivere Riesling-neus.

Veel grip en knisperend fruit. Mooie zoet-zuurbalans. Goede vulling. Veel spanning in de wijn. Grote klasse.

17,5/20

19.) Markus Molitor

Zeltinger Sonnenuhr Riesling Spätlese 2003

Florale neus. Ook mango en ander exotisch fruit. In de mond behoorlijk zoet zonder de ondersteuning van een uitgebalanceerde zuurgraad. Mist sapnning en overtuiging.

15,5/20

20.) J.J. Christoffel Erben

Ürziger Würzgarten Riesling Auslese** 2001

Zuivere neus zonder echt intens te zijn. Tonen van vuursteen.

Enorm veel sappig fruit. Explosie van knisperend Riesling-fruit. Ook petrol en mineralen/vuursteen in de smaak.

17,5/20 (weer zo’n fraaie wijn van JJ. Christoffel Erben)

21.) Frizt Haag

Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Auslese 2002

Kleine azijsteek in de neus en ook bijenwas.

In de mond overheerst het zuur.

15,5/20 (desondanks)

22.) Weingut Max Ferdinand Richter

Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Auslese** 2001

Een beetje laf, niet echt spannend. Ook wat gebrand.

15/20 (let op: desondanks zou ik geen nee zeggen tegen die wijn,…gekoeld in de tuin onder mijn boom!)

23.) Dr. Loosen

Erdener Prälat Riesling Auslese 2002

Minerale neus (kalk ook)

Mooi zoet-zuur-spel. Geen enorme rijkdom in smaken. Wat gemakkelijk en toegankelijk.

15,5/20

24.) Weingut Max Ferdinand Richter

Veldenzer Elisenberg Riesling Auslese 2001

Minerale neus en daarnaast niets van amandelen.

Geweldig Riesling-fruit in de mond. Zeer fraai zoet-zuur-spel en mooie balans.

17/20

25.) Fritz Haag

Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Auslese 2005

Karakteristieke neus, iets terroir, petrol en mineralen.

Zoet-zuurbalans slaat meer door naar het zoete, waardoor wat spanning mist.

15,5/20

26.) Weingut Hermann Dönhoff

Norheimer Dellchen Riesling Auslese 2003

Petrolneus en wat gebrandheid in de neus.

Behoorlijk zoet, mist wat zuur om echt mooi in balans te zijn. Desondanks fijne wijn. Lange afdronk.

16/20

27.) Weingut Heymann-Löwenstein

Uhlen 1e Lage Roth Lay Riesling QbA 2003

De wijn stond verkeerd in de line-up. Was nogal droog en viel verkeerd na de Auslesen.

Volgens John een wijn die je moet begrijpen. Nou, ik begrijp hem dan misschien wel, maar ik vind hem niet te nassen!!!

Dikke, vette Riesling. Wat bitter en gebrand. Niet mijn wijn. Heeft niets meer van doen met de klassieke fijnbesnaarde Duitse Rieslings.

Niet beoordeeld! …oftewel geen punten!!!

28.) Weingut Dr. Leimbrock - C. Schmidt

Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Beerenauslese 2003

Helaas KURK !!!

———————————————

De niet-Duitse wijnen

29.) Chateau d’Yquem 2003

Wat een weelde in neus en mond. Veel zeste d’orange en boterbabbelaar.

Heel veel botrytis ook. Enorme concentratie, bijna likeur. Mooie, verweven luxe houttonen.

Enorme afdronk.

18,5/20

30.) Tokaij Aszu 2000 van Szepsy 6 puttonyos

Fraaie botrytisneus. Heerlijk veel gedroogde abrikozen. Perfecte zoet-zuurbalans. Vol, dik en geconcentreerd en toch elegant. Bijzonder mooie wijn. Vijgen en gedroogde abrikozen in de lange finale.

19/20 (voor mij persoonlijk de wijn van de avond)

Opmerking: ik denk dat de Yquem beter bij de crème brûlée had gepast en de Tokaij beter bij de Foie Gras.

31.) Montrose 1995 St-Estèphe

Neus: zuivel, donker fruit, stallucht, leer.

De wijn had het enorm moeilijk na al dat zoete geweld.

15-16/20

32.) Montus 2001 Madiran

Diep donkerrood, bijna zwart en ondoorzichtig.

Reductieve neus, ook iets spiritus.

Heel geconcentreerd. Maggi, inkt, gebrande koffiebonen. Heftige tannines die je hele mond doet samentrekken en uitdrogend werkt.

Niet drinken voor 2011

16/20

33.) Weingut Wilhelm Gabel - Pfalz

Schwarzriesling 2003

Delicaat rood fruit en ook iets van koffie.

Lichtgewicht, maar wel met raffinement en elegantie.

15/20

34.) Vigna Marziacanale 2005

Irpinia Aglianico

Campania (Italië) Vinosia SRL van Mario en Luciano Ercolino

Enorm dikke, donkere purperrode kleur. Kleur blijft aan de rand van het glas plakken.

Complexe neus met vooral veel wierook, maar ook verse kersenvlaai, cederhout, leer, cassis en florale tonen. Een eerste aanzet van heel veel geconcentreerd cassisfruit, gevolgd door wat terroirtonen en mineraliteit. Stevige structuur met nog veel zachte en verfijnde tannines.

Op het einde komt dan een mooi sappige, elegante frisheid naar boven die de wijn goed verteerbaar maakt. Power en toch elegantie.

17,5/20

35.) Catena Zapata 2004 (Malbec) topcuvée

Zeer fraaie en dikke robijnkleur. Heerlijke zwoele neus.

In de mond heerlijk sappig bosfruit. Mooie structuur en fraaie tannines. Goede balans. Veel concentratie en toch elegant genoeg om te blijven doordrinken.

18/20

36.) TOLOS Montepulciano d’Abruzzo 2005 Terra d’Aligi

Geweldige, rijpe neus, donker fruit en speculaaskruiden. Complete wijn met concentratie en structuur.

17/20

37.) Le Théron 2001 Cahors

Reductieve neus, koffie, leer, tabak en vleesnat.

In de mond vleesnat en bloed. Heel geconcentreerd. Veel harde tannine nog.

16/20

38.) Chateau de la Négly l’Anely 2000

80% Mourvèdre / 20% Grenache

Mineralige neus, doker fruit.

In de mond mooi rijp zwart fruit (sappige pruimen ook)

Enorme elegantie en zachte tannines. Mooi gestructureerd en perfecte balans. Fantastisch glas wijn met nog rijpingspotentieel.

18/20

Tot zover de proefnotities,…..pffffffft !!!!!!

• Klaas Vaak

Dank voor deze notities, Mat.

Leuk ook om iets over de Marziacanale te lezen. Een beetje een gehypte wijn in Duitsland waar heel weinig over te vinden is, maar waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben. Wat denk je: voor nu? Of toch effe laten liggen?

Verder valt me op dat Riesling uit 2003 jou niet echt kan bekoren (behalve dan de Kupfergrube). Ik heb daar ook ‘last’ van.

Nog een vraagje: die Auslesen van Haag: waren daar Goldkapsels bij?

Cheers, Klaas :z

• Ronald Heijden

Ha die Willem ,

De ene avond stevig aan de Duitse riesling , de avond erna op de 93.4 FM op de bres voor Pino & Ieniemieni :) You're my hero !

Groeten,

Ronald

• Mat

Marziacanale:

Drinken vanaf 2010 (geef hem nog een jaartje rust), hoogtepunt 2014/2015. Houdbaar tot 2020 is mijn inschatting.

De wijn bezit voldoende tannine om hem nog 10 jaar mee te laten gaan. En daaronder zit een geweldige structuur van fruit en mineralen die de wijn na die 10 jaar ook nog ruggengraat geven.

“Vinosia SRL” van Mario en Luciano Ercolino:

Mario Ercolino is o.a. wijnmaker bij het gerenommeerde Feudi di San Gregorio. Gemaakt van 100% Aglianico-druif. 18 maanden op barriques. Uit de kleine cru-wijngaard genaamd Vigna Marziacanale.

——————————

Ik dacht overigens niet dat de Haag Auslesen Goldkapsels waren! En inderdaad viel het mij ook al op dat vele 2003 mij niet konden bekoren, hoewel er toch uitzonderingen tussen zitten. Bovendien denk ik graag terug aan bijv. de 2003-wijnen van Schloss Johanisberg Rheingau.

Gr.,

Mat

• Willem G

Niets gemist gelukkig :(:( :+

Mat, dank voor je notities…..wrijf het er maar in ;)

Had helaas andere, minder leuke bezigheden…..

En Hendrik, ik had je aan mijn deur verwacht…..duurde even tot het doordrong waar je zat…

Groeten,

• john

Mat,

Unaniem was dan misschien 1 persoon te veel gezegd….ik wist inderdaad jouw mening niet….wel wist ik de mening van Peter V, Peter Z, Hendrik en Willem *** en aangezien die ook zo over de Haagjes dachten gebruikte ik het woord unaniem….excuses.

En dat de Heyman-Löwenstein in de verste verte niet lijkt op de fijnbesnaarde duitse rieslings dan druk je je nog genuanceerd uit! haha. Dat wil Reinhard Löwenstein en Van Volxem ook juist bereiken….dikke vette rijke gastronomischhe rieslings….helemaal mijn wijnen! maar dan moet je deze droge wijn niet gaan drinken na 15 ausleses en yquem 03…..brrrr

Hasta Luego

John

• Peter Z.

Een beetje laat, maar toch nog even een korte reaktie van een zesde zeer gelukkige deelnemer aan dit proeverijtje.

Haag viel inderdaad tegen, zowel de spatlese als de auslese, het waren overigens de witte capsules. En dit is nu precies het leuke van blindproeven, onbevooroordeeld proeven.

Zonder de andere wijnen tekort te willen doen: Voor mij waren de mooiste rieslings die van J.J. Christoffel Erben. Twee keer zo aangenaam verrast door het mondgevoel (zoet zuur balans)bij deze wijnen, top! Ik kende het huis, maar heb er nog niets van in mijn kelder. Dat moet veranderen! :) En natuurlijk zijn de Dönnhoff's, waarbij ik (wederom net als Mathieu zie ik) het meest onder de indruk was van de twee Norheimers, voor mij de twee onbekende van de serie.

De mooiste wijn van de avond, hoe kan het haast anders, was Yquem 2003. Hoewel blind geserveerd is de rijkdom van deze wijn onmiskenbaar.

Van de rode was mijn favoriet de Negly. Er zijn maar weinig Languedocs die zo mooi zijn. De Montus 2001 was overigens de Prestige, en zoals beschreven veeeeeeeeels te jong om van te kunnen genieten.

Al met al weer een prettige manier om de maandagavond door te brengen. :) Met daarbij natuurlijk een enorme dank aan de dokter en Kitty voor de fantastische gastvrijheid!!! Super!

Peter Z.

• Tom

op basis van jouw bevindingen vanavond een fles christoffel ontkurkt :

Erdener Treppchen **, Auslese, 2001

ben enorm gecharmeerd. volle (auslese) en spannende zoet/zuur balans die ondanks het feit dat de eerste tekenen van tertiaire tonen (champignon) zich manifsesteren toch heel fris overkomt. lange afdronk boordevol tropisch fruit, subtiele mineraliteit en aanzet lichte aanzet. ach, wie drinkt dit niet graag ?