de waarde van de PN en/of punten

• Martin

Het beoordelen van een wijn is van veel dingen afhankelijk. Een daarvan zijn vooroordelen. Ik kom op mijn “roadshow” bij restauranthouders en sommeliers heel vaak de houding en opmerkingen tegen zoals “Griekse wijnen…….zijn die te drinken dan, of…….Griekenland…….komt daar iets fatsoenlijks vandaan?” Onbekend maakt onbemind, maar in de meeste gevallen staan er na mijn bezoek enkele wijnen op de kaart van de enthousiaste eigenaar of sommelier. Vooroordelen dus……….

Ik vraag mij dan ook af wat de verschillen zouden zijn als een wijn totaal blind wordt geproefd, zonder enige voorkennis dan ook, en als de wijn later in volledige openheid zou worden geproefd, dus met volledige kennis van zaken, maar niet wetende dat dit dezelfde wijn is die je al eerder proefde. Grote kans dat de PN dan zal afwijken? Ik denk in veel gevallen van wel. Wat is in dat geval de waarde van een PN of punten?

Mvg

Martin

• Wim dL

Martin,

Dit blijft een probleem, denk ik. Natuurlijk zou je wijnen ‘volledig blind’ moeten proeven, zij het dat je natuurlijk wel moet weten WAT voor een wijn je - in zijn algemeenheid - in je glas hebt. Kwaliteit is voldoen aan verwachtingen. En dan moet je natuurlijk wel weten wat je zou mogen verwachten. Soepel, fris, fruitig en riekend naar verse framboosjes is goed voor een Beaujolais Primeur, maar als er Clos Mogador in je glas blijkt te zitten, is er toch wel iets loos.

Objectiviteit is prachtig, maar tegelijkertijd een illusie.

Is de Mona Lisa een mooi schilderij?

Zit de Rood-blauwe stoel van Rietveld lekker?

Is DRC de mooiste Bourgogne?

Het laatste… weten we morgen ;-)

• Martin

Ik ga een stapje verder Wim…….

Waarom moet je weten wat je mag verwachten. Zet 10 witte wijnen en 10 rode klaar, en ga maar zitten. Gewoon beoordelen wat je proeft, verder niks.

Een paar dagen later mag je ze weer proeven, maar nu weet je wel wat het is. Hoe oordeel je dan?

Ik vind het schilderij mooi om wat ik zie……niet omdat het de Mona Lisa is.

Zo vind ik de stoel lekker zitten of mooi qua vormgeving om wat ik ervaar, niet omdat het een Rietveld is, en vind ik tot slot die rode wijn lekker om wat ik proef en ruik, en niet omdat het een DRC is.

Mvg

Martin

• Udo

De PN mag niet teveel afwijken, dat is een persoonlijke vertaling van wat je proeft.

De punten is een heel ander verhaal, daar speelt het etiket, de prijs, je ervaring etc een grote rol. Komt bij dat er maar weinig mensen zijn die regelmatig wijnen beoordelen met punten en die punten kunnen vergelijken met de score's van anderen.

Over het algemeen worden er door prikkers zeer hoge punten gegeven. Dat is niet erg zo lang het een persoonlijke score is.

Bij het verhaal van Martin spelen commerciële overwegingen sterk mee, kan die sommelier de wijnen ook weer verkopen? Met een enthousiast verhaal wel, als ze gewoon op de kaart staan en de klant moet kiezen wordt het lastiger.

Boeiend vak :-)

Udo

• Robèrt Koopman

Daar hebben we het al vaker over gehad, ben altijd benieuwd naar de uitkomst van zo'n test.

Maar hoe sluit je eventuele voorkennis uit?

Als Martin zo'n proeverij opstart denk je dan aan Griekse wijnen en zet je de “puntenverdeel-schakelaar” al een paar tandjes lager?… ;)

Voorkennis is natuurlijk al een onderdeel van de wijnkeuze.

Het hoort er misschien ook wel gewoon bij?

M.v.g,

Robèrt

• Martin

O, ik wil zoiets best opzetten hoor, en dat hoeft zeker niets per se Grieks te zijn.

Kzal er eens over nadenken……komt vast wel iets creatiefs uit.

Mvg

Martin

• Peter V

Het laatste… weten we morgen ;)

Dus helemaal niet naar mijn bescheiden mening !.

PN's zijn leuk om te lezen, zeker als het “ervaren” en/of objectieve" proevers betreft maar PN's zijn in de regel dermate subjectief dat je er objectief gezien niks aan hebt.

Maar toch vind ik ze altijd interessant om ze te vergelijken met mijn eigen proefpercepties, dus welkom alle PN's hier en elders.

Aan PN's heeft eigenlijk niemand iets dus als Martin een prachtige PN plaatst over een of andere wijn van Geras#@1!# dan geloof ik hem wel dat dat in zijn perceptie zo is, maar ik wil dat dan graag eens zelf proeven en dan kan de PN perceptie bij mij toch wel werelds gaan verschillen van de PN van Martin…en daar is niks mis mee en niks fouts mee,heeft te maken met perceptie.

Men kan ook eindeloos PN's gaan plaatsen over Blondines en Brunettes,al dan niet met of zonder slip en make-up en dan zijn er waarschijnlijk ook allerlei fans voor en tegen en er zijn zelfs punten te scoren op dit item maar het blijft allemaal subjectief.

PUNTEN vindt ik een ander verhaal !

Ben gek op punten en hecht daar écht wel waarde aan omdat gewoon in de loop der tig jaren blijkt dat als *** heel veel puntjes aan die-en-die-wijn toekent het wel héél vaak zo is dat ik in die beleving me kan herkennen,en ook blind.

Heeft natuurlijk ook te maken met perceptie maar geeft wel een referentiekader en daar is helemaal niks mee

Ik daag Martin bij dezen uit om 12 Griekse toppers blind naast 12 wijnen die ik blind inzet ( Allemaal onder de 50 euro John ;)) te degusteren en te oordelen.

Durf je Martin ???

Ghehehe…

Saluut,

Peter

• Peter vdB

Superleuk draadje. Ik ben niet zo'n held in proeven, determinerend bedoel ik.

Ik beleef wel veel lol aan het verwoorden van wijn. Punten vind ik niet bijster interessant, hooguit het spel om bijvoorbeeld wijnen uit één proeverij te rangschikken. Ik begrijp werkelijk niet dat er wijnliefhebbers zijn die alleen maar wijnen kopen van 95 of meer punten, en niet genieten van al het moois van pakweg 85 tot 95 punten. Dan ben je waarschijnlijk een belegger in wijn óf snob?

Met proeven heb ik geen pretenties, ik denk dat ik er na al die jaren nog steeds weinig van bak, maar who cares? als je plezier hebt…

Proef op de som, twee dezelfde wijnen, verschillende proeverijen

2003 Pinot Noir, Camille Braun, Elzas (opgevoed op barriques)

17 november 2008:

marsepein, fondant, echte sinterklaaswijn! Goede balans, sappig, mint.

3 februari 2009:

stinkertje. salmiak. tikje medicinaal in de neus. mint ook. Evenwichtige wijn met goede balans.

Leer ik hier iets uit, behalve dat ik slecht ‘objectief’ proef? Ik vond de wijn twee keer lekker. De omstandigheden, waar je met je gedachten bent én niet te vergeten met wie en naast welke andere wijnen je proeft, maakt voor de proefnotities héél veel uit.

Ik herinner me twee proeverijen waar we verschillende Cru de Beaujolais proefden. Eerst open, twee weken laten blind. Met punten! Die proeverijen benamen me de illusie dat ik determinderend goed proef, dat is gewoon niet zo. Maar er was wél een leuk neveneffect. Tot die tijd had ik geen gevoel bij die Cru de Beaujolais. Vooral door de punten werd me toen duidelijk dat ik vooral liefhebber ben van Morgon en Cote de Brouilly. Da's prettig om te weten, want sinds die tijd leg ik ook wat flesjes van die ACs weg.

• Willem G

Hoi Martin,

Dit zit je nogal “dwars” (niet verkeerd begrijpen) en jij en ik hebben het er op het prikbord al eerder over gehad. Maar het is er nog nooit van gekomen.

Misschien moeten we proberen het dit jaar maar eens te doen. Ik heb wel wat ideetjes.

Twee proeverijen, waarom ook niet; de eerste blind, de tweede (een aantal weken/maanden later) open. Dezelfde wijnen.

12 deelnemers, 12 wijnen (uitsluitend rood lijkt me het best haalbaar voor 1 proeverij.)

Iedere deelnemer betaalt een bepaald bedrag om deze 12 proefwijnen (door mij/ons) 2x aan te schaffen voor de 2 proeverijen.

Daarna vrij proeven met de “after party wijnen” om het toch leuk te houden.

Bij gebleken succes kunnen we het voor wit herhalen.

Tot en met half april heb ik het te druk, maar daarna moet het lukken zoiets op poten te zetten. Ik denk dan aan 1e proeverij in mei, tweede in juni. Of 1e in mei of juni en tweede na de zomer; afhankelijk van wanneer we met een vaste groep op 2 data kunnen afspreken.

Martin, als je dit ziet zitten moet je me begin april maar mailen. Dan kunnen we de zaak onder genot van een goed glas eens bespreken en dan kom ik wel in actie.

En aangezien we ook prikkers nodig hebben om aan dit evenement/experiment deel te nemen is het ook wel handig om al vooraf te weten of er genoeg mensen zijn die het leuk vinden om dat te doen.

Bij genoeg animo start ik tegen die tijd wel een doodle (voor wie doodle niet kent; een Internet afsprakenlink) om te kijken wanneer een vaste groep op 2 data kan.

Ik lees wel wat jullie er van vinden.

Groeten,

Willem Geee.

• Ronald Heijden

Beste Willem ,

Natuurlijk is er animo voor zo'n proeverij dus zet mij maar in de doodle. Ik mag toch wel mijn 10/10 puntenstelsel gebruiken he , of is dat te lastig voor de rekenmeesters :)

Groeten,

Ronald