de waarde van de PN en/of punten

• ralph

bron: nu.nl

'Lekker' zit in het hoofd

Uitgegeven: 5 februari 2009 18:54

Laatst gewijzigd: 5 februari 2009 19:32

WAGENINGEN - Je hoofd bepaalt of iets lekkerder is dan iets anders.

Mensen vinden vis lekkerder als deze het predikaat wild heeft dan wanneer het dier als gekweekt te boek staat. Weet iemand niets van de achtergrond, dan smaken beide soorten even lekker.

Dat schrijft drs. Adriaan Kole van Wageningen Universiteit en Researchcentrum in het wetenschappelijke tijdschrift Food and Quality Preference.

Smaak

Smaak bestaat uit wat je proeft en wat je ziet of hoort. Samen vormt dat ‘lekker’ in je hoofd. Informatie op de verpakking van levensmiddelen speelt daarom een belangrijke rol in de smaakbeoordeling.

Vraag je mensen waarom ze iets kopen, dan noemen ze vooral de smaak, hun tong bedoelend, aldus Kole.

“Wij tonen aan dat dat voor grofweg 30 procent niet waar is. Als de informatie op de verpakking niet klopt, beïnvloedt die toch de smaak. Smaakbeleving is een optelsom van de smaak in je mond en de ideeën die je over het product hebt”, stelt de onderzoeker.

Verschil

Het scheelt wel hoe vaak iemand iets consumeert. Drinkt iemand veel cola, dan proeft hij het verschil tussen het oorspronkelijk merk en cola van een huismerk. Neemt hij het af en toe, dan is het verschil vooral duidelijk door (het etiket op) de fles. Je gedachten maken meer uit wat je proeft als je iets niet zo vaak eet of drinkt.

Kole wilde weten wat de invloed van informatie bij de consument thuis is en concentreerde zich op vis.

Uit zijn onderzoek onder een kleine vijfhonderd huishoudens bleek ook dat de prijs heel belangrijk is. Gaf de informatie aan dat de vis duur was, dan waardeerden de proefpersonen de smaak meer.

Kweekvis

Bij de kweekvis zat een positief bericht over kweken. De onderzoeker had verwacht dat dit ook een positief effect zou hebben, maar de proefpersonen namen aan dat kweken een negatieve invloed op de smaak heeft.

Voor de viskwekers betekent dit werk aan de winkel om hun imago op te krikken. Zij kunnen benadrukken dat kweken duurzamer kan zijn dan vangen, is het advies van Kole.

© ANP

• Martin

Haha, Peter, natuurlijk neem ik die uitdaging aan, maar mss is het ook te combineren met het “oude” idee van Gee en mij. Maar natuurlijk wil ik ook afzonderlijk zoiets doen. Dus, Gee, ik neem in april contact met je op om het draaiboek te maken, en Peter…..mail maar of en wanneer je jouw sessie wilt doen.

Mvg

Martin

• Eelco van Wieringen

Willem,

Ik zou drie flessen per soort aanschaffen. Dag 1: 2 proeverijen, beide blind maar in andere volgorde geserveerd. Dag 2: open. Zo krijg je nog meer betrouwbare data.

Salut,

Eelco

• Jan Sterken

“Mensen vinden vis lekkerder als deze het predikaat wild heeft dan wanneer het dier als gekweekt te boek staat. Weet iemand niets van de achtergrond, dan smaken beide soorten even lekker.”

Toch zit er een enorm verschil tussen gekweekte paling en zelf gevangen paling (ui de rookton). Dat proef je met een blinddoek voor ook nog wel.

Helaas mag de paling niet meer mee worden genomen.. :-(

• Chris

Zet mij maar op de deelnemers lijst , ben hier natuurlijk graag bij!.

Gr.Chris,

• John Copier

Willem,

ons doet graag mee. Voor reputatieschade ben ik niet bang. Wel is mijn voorstel om e.e.a. voor of ná de vakantie te houden. Laat de maanden juni t/m augustus vallen.

Even in het kort. In dit verband is het aardig te weten dat ook de plaats in de line-up voor een wijn (kennelijk) erg belangrijk is. Eind vorig jaar is er een proeverij in Amerika geweest met wijnen uit Napa en Chili. Alle wijnen in een karaf met een nummer. Wijnen stonden random. Voor de aardigheid had men één wijn uit beide gebieden 2x in de line-up gezet. Je begrijpt al waar ik heen wil. De plaats is dus belangrijk. Vooraf was wel bekend bij de deelnemers dat men alles kon verwachten. Dus meerdere Chilenen achter elkaar of wat dan ook.

John

• Mat

Eveneens is belangrijk dat je of gescheiden proeft of in absolute stilte. Want er zijn er altijd tussen die bij een bepaalde wijn roepen: “WOOOW” of “MWAAH” etc. Over beïnvloeding gesproken. Dus geen verbale en ook geen nonverbale communicatie onder de proevers tijdens de proefsessie. Je kunt dit enigszins voorkomen doordat niet alle proevers op hetzelfde moment dezelfde wijn krijgen.

Ik denk verder dat je per wijn even voldoende tijd moet nemen om hem echt goed te kunnen beoordelen. En voor elke wijn dezelfde tijdspanne uiteraard.

Ook het aantal wijnen is essentieel, i.m.h.o. geen 30 wijnen dus, maar hooguit 12 of 16.

Dit kan een hele mooie en interessante proeverij worden. Ik meld me bij deze graag aan!

Amitiés,

Mathieu

• merijn

Ook ik meld me graag aan: doodle mij er maar tussen. ik ben dol op het schaden van mijn reputatie…

Bij voorkeur niet op een zaterdag en het liefst in mei en juni. Na de zomer heppikkut te druk met mijn derde kind.

• Eelco van Wieringen

Als influenza niet weer toeslaat: graag erbij.

Salut,

Eelco

• Martin

Ons krijgt het druk Gee, hij gaat er dan toch echt komen, onze lang gekoesterde en memorabele “Jules de Korte-proeverij”…….;-)

Laten we maar snel afspreken.

Mvg

Martin